Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1365 ggr
Lona
11/4/17, 10:15 PM

Får ni bra hjälp inom vården?

Ni som på något sätt är i kontakt med vården för ert "psykiska mående", tycker ni att ni får bra och adekvat hjälp för era sjukdomar/diagnoser/problem?
Vad funkar bra och vad funkar mindre bra - eller inte alls?
Själv tycker jag att det är skrämmande att psykiatrin brister på så många områden och att det verkar vara flertalet av de som behöver hjälp som upplever att de inte får den, åtminstone inte i tillräcklig utsträckning.

Jag är helt paff över att, efter att ha bytt vårdgivare på grund av flytt, helt plötsligt få vettig hjälp - något som alla har rätt till men tyvärr inte får.
För att få den krävdes visserligen en hel del "bråk" från min mammas sida (själv orkade jag inte ta den fighten, något som förmodligen gäller många i det läget) men väl inne i systemet funkar det bättre än vad jag varit med om på många år.
För första gången på flera decennier känner jag att det äntligen finns någon form av säkerhetsnät även från vårdgivarens sida, att de finns där oavsett när det behövs.
Ganska skrämmande det med, att helt normal vård upplevs som fantastisk…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Tuulikki]
11/7/17, 12:50 AM
#1

Väldigt bra, vilket jag är förvånad över. Dels då jag hört massor med skräckhistorier och jag märker att folk i min omgivning inte verkar få samma vård. Och dels är jag positivt överraskad över att jag får så bra vård i.o.m att jag är en så pass "svår" patient. Dvs att jag har "ovanlig" problematik (läkarnas ord, inte mina).

Så ja jag får bra vård men det känns mer som att jag är ett undantag än regel, tyvärr.

[AnimeV4]
11/7/17, 5:29 PM
#2

Det har varit väldigt blandat för mig.

Upp till toppen
Annons: