Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1411 ggr
krasnajaluna
11/6/17, 1:36 AM

folk som generaliserar

En sak jag märkt rätt ofta, inte minst i sånna här anonyma internetforum (kanske inte just iFokus men andra stora), är att det verkar finnas väldigt många med en mkt smal verklighetsuppfattning, och som generaliserar väldigt mycket om allt. Typ ''såhär är det, inget annat är möjligt''. Allt är svart eller vitt. Är folk såhär på riktigt eller är det bara en liten grupp som jag observerat? 

Det kan t ex vara generaliseringar och gnäll om kvinnor, typ ''alla kvinnor är såhär'', men inte ett enda påstående jag läst stämmer in på mig, så uppenbarligen har de ju fel. 

Sen kan det vara om andra saker också, vad som helst. Den röda tråden är den här barnsliga verklighetsbilden som en hel del verkar besitta. ''Det kan bara vara på ett sätt''. Varför tänker man så? Tror man det på riktigt eller vill man bara göra det enkelt för sig?

Annons:
Calcifer
11/6/17, 1:47 AM
#1

En sak att säga först och främst är att alla generaliserar. Nån gång. Om nåt. Stort eller litet. Högt, skrivet, eller bara lite snabbt i tanken. Det är en mänsklig faktor som vi inte kan komma undan. DÄREMOT (och ja, det behöver stora bokstäver), kan de flesta människor komma på sig själva med att de generaliserar, och därefter rätta sig själva till att de inte menar "alla" egentligen även om det var så de först sa eller tänkte. Jag kan komma på mig själv med att tänka saker som verkligen är generaliseringar, men sen stoppar jag tanken och påminner mig om att nä du, sådär är det faktiskt inte alls för "alla" osv.

Däremot finns det människor som generaliserar och gör det med vilje och med en okunskap eller ovilja att förstå att det egentligen inte går att göra det, för det finns alltid undantag till alla regler. De flesta vet det, och även om de kanske säger "alla x gör så" så menar de inte det bokstavligt. Men ja, det finns de som menar "alla" om de bokstavligen säger det och generaliserar alltså "på riktigt", eller hur man ska uttrycka det.

Det vanligaste tror jag är att folk vet att det finns undantag men gör den där omedvetna generaliseringen för att det är så lätt att säga just "alla", även om de inte menar det bokstavligen.

(Och ja, jag är medveten om det ironiska i att jag påbörjar inlägget med att säga att alla generaliserar. Men jag tror på riktigt att vi alla faktiskt gör det, men som sagt, finns det helt olika grader av det och de flesta vet ändå att saker inte gäller för alla oavsett hur de först tänkt eller sagt.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
11/6/17, 6:48 AM
#2

En generalisering är väl ett sätt att få grepp på nåt mer komplicerat? Om alla avvikelser från en grov generalisering  ska tas med i diskussionen blir det svårt.
 Jag kan ana att det kanske finns "diskussionslusta" i de som skriver i forum(!) och därför utmanar de genom att bli mer svart-vita.

Farwuq
11/6/17, 6:51 AM
#3

Jag kommer nu osökt att tänka på politiker, som generaliserar.
Det är nog den gruppen som är värst.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: