Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2504 ggr
[Jarl]
2017-11-07 22:25

Varför backstabbar folk så mycket i Sverige?

Varför backstabbar folk så mycket i Sverige?

I andra länder säger dom rätt ut vad dom tycker!

Men här i Sverige pratar dom skit om alla så fort man kommer är det inte en jävul som säger något.

Varför detta fega beteende?

Hur hanterar ni det?

Annons:
Farwuq
2017-11-08 10:18
#1

Tror du verkligen att det är så… att det skiljer sig så mellan länder?
Ligger det inte till största delen på individnivå?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2017-11-08 13:28
#2

En del trycker ner andra för att hamna på en mer jämn nivå, medan andra lyfter upp sig själva för att hamna på en högre nivå. En låg självkänsla är oftast den gemensamma nämnaren. Med den vetskapen så tar jag inte illa upp om någon person snackar skit bakom ryggen på mig, vilket jag inte upplever att folk gör i min omgivning.

Jag har också talat om för mig själv att: om någon verkligen har någon befogad kritik om mig, så berättar de det till mig. Oavsett om det är ett allvarligare problem eller ett mindre problem. Vad mer kan man göra när man inte är medveten?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-08 17:33
#3

#2 det är ju det dom flesta inte gör tala direkt till en om dom har något emot en dom går omvägar runt en!

Hur ska man hantera det om dom aldrig kommer face to face?

vallhund
2017-11-08 17:49
#4

Du kan aldrig styra andras beteende, bara ditt eget. Jag tror inte att svenskars beteende skiljer så mycket från andra nationaliteter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OnlineCores
2017-11-08 19:30
#5

#3 Det kanske skiljer sig mellan vilken krets man umgås med också. Och så kanske vissa inte törs konfrontera dig heller. Varför lägger du ner energi på vad andra tycker och tänker om dig, när det egentligen handlar om de själva? Vad är det du vill ha från de som du inte får?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-09 13:01
#6

#4 jo svenskar beteened är mer försiktigare än andra dom er mer artiga därför detta fega beteende! Fråga vilken invadrare som häslt.

#5 Jo dem törs inte prata med en face to face därför blir detta tassade runt om

Jag vill att dom slutar eller berättar för mig så att jag kan bryta den onda cirkeln.

Annons:
[Jarl]
2017-11-09 13:31
#7

Det är så folk blir kriminella om folk ständigt snackar skit om personen blir hat till våld! Och det är ett jävligt mycket skit folk snackar det blir ett hårdare klimat.

Och anarki.

Jag försöker att inte bry mig om vad folk snackar men det är jätte svårt att bryta den onda cirkeln. Hur?

OnlineCores
2017-11-09 14:13
#8

Det är inte därför folk blir kriminella. Anledningen till att någon är kriminell är för att de bryter mot lagen. Det är ett aktivt val de gör varje gång de bryter mot lagen. Det du syftar på är en aggression som ger dig tillåtelse att bryta mot lagen. Att man talar om för sig själv att det är ok. Någon gång har man fört den dialogen med sig själv och sedan lever man efter den.

Om någon snackar skit bakom ryggen på dig och du försöker rätta till de med olagliga medel, så är det samma som att slänga bensin på eld. Man möter psykiska problem med psykisk behandling. Om de saknar sociala verktyg och väljer att smutskasta någon eller dig, så är det troligen ett emotionellt problem de har, som låg självkänsla till exempel.

Om du svarar det med ett beteende som inte lugnar situationen så är det ditt val. Och jag skulle påstå att man är naiv om man tror att majoriteten lyssnar- och tror på skitsnacket utan att göra en egen bedömning.

Lite information om skvaller, vilket det rör sig om: När vi levde på savannen så existerade inte skvaller, utan det var något som kom in i samhället när stammarna började växa till ett samhälle. Det var en jätteviktig funktion för familj och släkt för att överleva, och för att berätta vilka man ska vara med och inte vara med.

Samhället förändras hela tiden och man vet inte riktigt vad skvallrets funktion kommer att vara i framtiden.

Det jag tror det rör sig om hos dina vänner är att de har behov av att påverka, snarare än att kasta skit. Och om det är så, så menar de inte det de säger, utan att de försöker uttrycka sitt behov och de saknar ett bra socialt verktyg.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-09 18:11
#9

#8 Dom bygger upp spänningar genom att snacka skit!

Till slut rinner bägaren över och det blir våld! Hat föder våld

När man begår brott tänker man inte alls det slår röt.

Många fixar kompisar genom fängelse och sedan blir det en krimminel banna.

Men om man inte har kompisar så man kan bryta onda cirkeln?

Och nej alla har spärrar inom sig att inte döda blir det mycket trakasserier och hat rinner bägaren över.

OnlineCores
2017-11-09 18:52
#10

Hat är något som kommer inifrån och det grundar sig i frustration, rädsla eller sorg.

När du säger "slår röt" , syftar du på att du får en psykos och tappar verkligheten, eller är det "bara" ilska? Om det är ilska så är det ett val du gör, och man kommer ner till en fråga om ansvar. Alltså hur mycket du bryr dig om vad du gör. Någon gång har du lärt dig att göra det du gör, för att saker och ting änder inte utan anledning. Det du beskriver låter som dålig impulskontroll. Det är annat vid psykoser.

Man bryter en ond cirkel genom att ändra sitt beteende och du kan bara ändra ditt egna beteende och det gör man bäst genom insikt. Jag tror att man kan träna upp impulskontroll så att man inte blir så uppslukad i situationerna.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-09 19:07
#11

Det är bara ilska! Det är väl inte bara mitt val! Om din bror knäcker din skateboard

Så är det hans val att provocera dig!

OnlineCores
2017-11-09 19:24
#12

Ja, och det är ditt vall hur du ska bemöta det. Jag skulle säga åt han att köpa en ny åt mig. Om han inte gör det så skulle jag få ett nytt val, som att stämma honom eller utesluta han eller låta bli att bry mig. Jag skulle bli snortokig om någon förstör något för mig om det är för att provocera, men det är fortfarande ett val jag gör om hur jag ska bemöta det. Sen kan han råka förstöra den av misstag och då är man i en annan situation.

Det är sånt här dom kollar på inom rättsväsandet och de identifierar ens ansvar i situationen. Man tar inte lagen i egna händer, dels för att man inte kan ta det enorma ansvaret som medföljer och du vill inte ha det ansvaret heller.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-10 17:08
#13

#12     Men lagen funkar ju knappast tar en kvart 30minuter för polisen att komma!

Och alla polis anmälningar läggs ner! Så folk tar lagen i egna händer.

Vad snackar du om för val? Om någon ligger med din fru så har du garanterat bara ett val och bli ilsken!

Kan med 90% säga att alla kriminella hade ett val att döda den jäveln som orsakar smärta.

Annons:
[Jarl]
2017-11-10 17:11
#14

Jag är väldigt lugn person och bryr mig inte så mycket om folk pratar skit.

Kanske min sjukdom som påverkar! Men att alla har ett val när bägaren rinner över är skit snack.

OnlineCores
2017-11-10 18:31
#15

"Vad snackar du om för val? Om någon ligger med din fru så har du garanterat bara ett val och bli ilsken!"

Nej, om du bara blir ilsken, så har du en dålig impulskontroll och du verkar också sakna insikt. Du kanske inte vill ha insikt därför att då kommer ett val som du måste ta ansvar över och det är enklare för dig att gömma dig bakom ett defensivt hat. Det är omoget.

"Jag är väldigt lugn person och bryr mig inte så mycket om folk pratar skit."

Du skrev ju i #3 att du bryr dig om vad folk säger bakom ryggen på dig. Du verkar inte vara speciellt lugn med alla utropstecken du skriver heller.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-10 19:20
#16

#15Nej det är bullshit!

Tror inte många mördare håller med dig!  

Det skrev jag inte.

Och vad har alla utrops tecken med att göra fal svenskar är fega eller inte?

Sluta va sådan översittare!

OnlineCores
2017-11-10 19:35
#17

Det är du som upplever det så. Du skriver saker som inte går ihop och jag tror att om du läser den här tråden igen om ett halvår, så kommer du att tolka det annorlunda.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
2017-11-10 20:55
#18

Okej Många kriminella som begår brott mår mycket dåligt och vill straffa samhället! Genom att mörda folk dom säger vad är meningen om jag tar mitt "liv ingen vet ju om hur dåligt dom mår då"

I en tid där brott blir inte lösta och hot hit och ditt flöddar behövs respekt från alla folkslag.

Jag säger att jag inte är kriminell eller tänker göra något.peace

Upp till toppen
Annons: