Annons:
Etikettbehandling
Läst 3682 ggr
emeliiiiieee
11/8/17, 2:21 PM

Sertralin

Har tidigare haft sertralin 200mg. Men har nu fått sänka till 100mg och det hjälper inte. Har fått tillbaka mina suicidtankar och livet är bara jävligt värdelöst just nu. Hälsocentralen som har hand om min medicinering vill inte höja igen eller byta medicin. Hur går jag tillväga nu?

Annons:
Calcifer
11/8/17, 2:23 PM
#1

Kontakta psykiatrin!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emeliiiiieee
11/8/17, 2:29 PM
#2

#1 Gjort det men dom hänvisar bara till hälsocentralen. Frågan är om jag ska åka in till psykakuten för det här funkar inte längre. Behöver nån form av medicinering när sertralinen inte funkar

Calcifer
11/8/17, 2:32 PM
#3

#2 Varför hänvisar de till hälsocentralen? Av vilken anledning äter du medicinen?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
11/8/17, 3:29 PM
#4

Kan det inte bero på att du har haft annan problematik det sista som blodproppar och din höga puls. Har du frågat varför dosen är sänkt?

Ibland när man behandlas av olika läkare så kan det bli märkligt med medicinering så det är kanske därför de vill att du ska vara på ett ställe nu…jag bara funderar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
11/8/17, 4:12 PM
#5

#3 För att dom inte vill ta emot mig på psykiatrin, det var akutpsyk som skrev ut medicnen sen skulle hälsocentralen ta över. Äter det pga depression. 

#4 Dom sänkte bara för att se om pulsen gått ner vilket den inte har och jag måste ha högre dos eller annan medicin för just nu funkar det inte. Dock var det inte hälsocentralen som sänkte medicinen utan det var uppe på AVA.

Maria
11/8/17, 4:31 PM
#6

Kan du inte kontakta AVA eller be hälsocentralen att kontakta så du får reda ut de här med dina mediciner.

Eftersom vad jag fattat de sista handlar om att få ner din puls så är det väl säkrast att medicineringen också sköts av läkaren som behandlar dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
emeliiiiieee
11/8/17, 4:35 PM
#7

#6 Har ingen kontakt med AVA utom när jag låg inne och HC har skrivit ut upp till hjärt för pulsen. Och har precis pratat med dom men dom vill bara se vad hjärt säger först. Och dit får jag en tid om 90 dagar. Får åka till akutpsyk eftersom jag planerat att ställa mig på spåren nu. Orkar intr med det här längre

Maria
11/8/17, 4:37 PM
#8

#7 De måste väl kunna kontakta hjärtavdelningen själva angående din medicinering om du berättar hur illa det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
11/8/17, 5:35 PM
#9

#0 

Fast en hel del pskyofarmaka kan faktiskt ge hög puls som biverkning. Nu är jag inte säker hur det är med just sertralin. Men jag fick en medicin en gång för länge sen när jag hade psykiska besvär som gav mig en jätte hög puls och ingen läkare fattade att det var en biverkning av denna medicin. Sen fick jag medicin mot den höga pulsen som gav mig raynauds syndrom men inte gick pulsen ner för det. Jag blev alltså medicinerd mot biverkningar som bara gav mig ännu mer biverkningar 🤔 . Nå hur som helst vill jag bara säga att det kanske är därför läkarna vill att du ska ta mindre sertralin för att kolla om det skulle kunna vara en biverkan därifrån. Eller kanske är det det som du menar i inlägg 5?

emeliiiiieee
11/8/17, 6:19 PM
#10

#9 jo men en hög puls borde inte komma efter 6 månader. Sen har jag bara haft hög puls i ca 5 veckor pga en lungpropp. Så att den höga pulsen ska vara biverkning av sertralinet är för mig obegripligt.

emeliiiiieee
11/8/17, 6:21 PM
#11

Har precis pratat med jourläkaren som sa att dom inte borde sänkt så mycket så tvärt. Hen trodde inte heller att sertalinet höjde pulsen utan jag hade gott kunnat ha min vanliga dos.

Maria
11/8/17, 6:39 PM
#12

Bra att du fick tag på någon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jarl]
11/12/17, 2:10 PM
#13

Det är väldigt högdos du har Sentralin och SSRI preparat är farliga menar bara i väll mening.

Annons:
Honestyisdead
11/12/17, 3:06 PM
#14

#13 Rekommenderad dos är 200mg.

[Jarl]
11/12/17, 5:16 PM
#15

_Det är max dosen
_

Depression och tvångssyndrom

Normal effektiv dos är 50 mg/dag. Dosen kan ökas med 50 mg efter en vecka, och sedan om man så önskar med 50 mg i taget under flera veckors tid. Maximal rekommenderad dos är 200 mg/dag.

Paniksyndrom, social fobi och posttraumatiskt stressyndrom

Behandlingen bör börja med en dos på 25 mg/dag. Dosen kan ökas till 50 mg efter en vecka, och sedan om man så önskar med 50 mg i taget under flera veckors tid. Maximal rekommenderad dos är 200 mg/dag.

Honestyisdead
11/13/17, 3:16 PM
#16

Jag vet inte varför du citerar det. Ingen har frågat.

[Jarl]
11/13/17, 4:23 PM
#17

Du sa Rekommenderad dos är 200mg.

#16     Och det är max dosen.

Det är väldigt hög dos och SSRI Preparat är väldigt farliga!

Självmords tankar och annat biverkningar är vanliga.

Calcifer
11/13/17, 4:32 PM
#18

Youtubefilmer är inte bevis om du trodde det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emeliiiiieee
11/13/17, 4:35 PM
#19

#17 konstigt då att jag inte haft självmordstankar innan dom sänkte dosen från 200 om det nu är så farligt.

Honestyisdead
11/13/17, 5:01 PM
#20

#17 Och många gånger är det farligare att vara utan. Många är vid liv idag tack vare ssri och snri.

Självmordstankar kan man få vid insättning och utsättning. Inte under användandet.

Annons:
vallhund
11/13/17, 5:14 PM
#21

Det finns en hel del att läsa om biverkningar  på FASS vilket jag misstänker att TS har gjort.

Det är inte OK att sprida skräckpropaganda om diverse mediciner på sajten när man vare sig är läkare eller psykolog. Sin medicin o ev biverkningar diskuteras med behandlande läkare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jarl]
11/13/17, 5:24 PM
#22

Man kan få en flipp i hjärnan många mördare har gått på SSRI Som gemensam nämnare. Säger bara att man ska vara försiktig med preparaten och det är många biverkningar

  https://www.psychologytoday.com/blog/obsessively-yours/201001/five-reasons-not-take-ssris

https://www.peoplespharmacy.com/2013/08/14/the-dangerous-downsides-of-antidepressants/

Calcifer
11/13/17, 5:34 PM
#23

Sluta sprida skräckpropaganda om en typ av medicin som räddat otaliga människors liv!!!!!!!!!

Det är inte okej på något sätt, och det mest vidriga man kan göra!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OnlineCores
11/13/17, 7:30 PM
#24

"Man kan få en flipp i hjärnan många mördare har gått på SSRI Som gemensam nämnare. Säger bara att man ska vara försiktig med preparaten och det är många biverkningar"

De flesta mord sker av personer som är i affekt. Inte på grund av SSRI. Och jag kollade på YouTube-klippet ovan och så som jag tolkade vad han menade med "farligt", är att man blir avtrubbad för belöningar och det finns risk att man ökar i dos när det slutar verka eller att det är svårt att sluta p.g.a. avtrubbningen. Vad skulle vara farligt med SSRI utöver det, Jarl?

Jag tycker man ska vara försiktig med ord som farligt då en del kopplar det till livsfara.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Jarl]
11/13/17, 8:21 PM
#25

Det lurar hjärnan med att producera seratonin man tror att man mår bra men sen får man en flipp.

Jag har själv ättit Sentralin och det blev mycket värre mardrömmar brain zaps självmords tankar så jag slutade. Detta var för tio år sen Sentralin är det första man får av en läkare när man söker hjälp för depression.

Väljer att inte diskutera längre då folk tar illa upp.

Honestyisdead
11/13/17, 8:50 PM
#26

#25 Så bara för att medicinen inte passade dig är det en dålig medicin? Ska vi blunda för alla människor som med hjälp av medicinen klarar att leva?

Och nej det är inte en medicin som ses som någon specifik första medicin.

Jag har aldrig haft den och jag har haft en del genom åren.

Att du fick en flipp har nog helt andra förklaringar än sertralin om vi ska vara ärliga.

vallhund
11/13/17, 9:07 PM
#27

#25 Nej, Setralin är inte, o har aldrig varit ett förstahandsval vid depression.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Calcifer
11/13/17, 9:21 PM
#28

Instämmande med ovan kör. Det tog mig lång tid innan sertralin var det som erbjuds att prova mot min depression! Knappast ett första val.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Jarl]
11/13/17, 10:40 PM
#29

Väljer inte att diskutera längre för ni blir så sura!

Calcifer
11/13/17, 10:44 PM
#30

För att vi värnar om personers psykiska hälsa och är emot att man sprider skräck som gör mer skada än nytta. Inte så konstigt kanske.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
11/13/17, 10:55 PM
#31

#29 Fin taktik. Först sprider du skit och sedan flyr du.

[Jarl]
11/14/17, 12:29 AM
#32

#30

Och jag också dosen är väldigt hög har hört av flera att Sentraling är rävgift.

Hera Eller hur det var redan frågan om SSRI preparat var farliga för tio år sen.

Ni får söka själva.

[HundochKatt]
11/14/17, 12:46 AM
#33

Alla mediciner passar inte alla människor. Ibland får man prova sig fram vilken som passar bäst. Sertralin har inte jag och jag tror heller inte att det är någon av de vanligaste man sätter in först. Har faktiskt aldrig ens hört talas om att någon äter just det. 

Skrämselpropaganda, bara för att det inte passar en individ är därför inte relevant och jag tycker att behandlande läkare ska avgöra vad man kan ta för mediciner eller inte och inte någon lekman eller Youtube. Sedan är det så att vissa mediciner passar inte ihop med andra mediciner så ja, en läkare bör ha koll på det och inte en lekman som du Jarl. 

Dock vet jag att med just antidepressiva medel så bör man ju trappa upp långsamt och trappa ner långsamt, så jag tycker att det låter lite konstigt att dra ner från 200 till 100, det är ganska stor skillnad tycker jag.

Farwuq
11/14/17, 7:23 AM
#34

Överlämna dessa diskussioner till de som är medicinskt skolade.
Det är lätt att det blir fel med informationen. Har ni frågor rörande era mediciner så ta upp det med er läkare eller eventuellt med personalen på apoteket.

#33 "Alla mediciner passar inte alla människor. Ibland får man prova sig fram vilken som passar bäst".

Det är riktigt, därför ska man ta en djupgående diskussion med sin läkare om man märker att något är skumt och man får främmande tankar och impulser. Att tiga om man känner att man blir "flippig", är således väldigt fel, det finns ofta alternativa mediciner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
emeliiiiieee
11/14/17, 9:09 AM
#35

Jag som har haft såna problem med PTSD mår skitbra på sertralin. Enbart drf jag fick det som första medicin. Men nu var inte det frågan utan hur jag ska gå tillväga för att få dosen höjd. Mitt samtal med jourläkare gav inget. Hen skulle skicka remiss till HC och dom ska höja. Ringde hc igår och dom vill verkligen inte höja dosen pga pulsen. Så nu är jag ännu mer besviken

Upp till toppen
Annons: