Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1828 ggr
pompido
2017-11-23 22:38

Panikattack - konstiga symptom?

Sedan typ 2 år tillbaka så började jag få riktigt starka panikattacker, första gången så fick jag åka in till akuten. Grejen är att jag aldrig har hört talas om någon annan som får likadana symtom som jag vid en panikattack så jag börjar undra om det är något fel på mig. Börjar väl med att jag känner mig rastlös, irriterad, rädd, paranoid, tankar som gör mig stressad spelas upp i mitt huvud och det byggs på och jag får tillslut en panikattack. Jag har nästan alltid varit hemma vid panikattacker som tur är för jag börjar gråta okontrollerat, hyperventilerar (ett par gånger har det hänt att jag har skrikit rakt ut och viftar och sparkat med armar och ben) och sedan kommer det jag aldrig hört eller läst någon annan göra vid panikattacker men min kropp låser sig. Mina händer, armar, ben, fötter och käke. Min sambo måste röra på mina händer och armar för att hålla igång blodtillförseln för första gången det hände så var mina fingrar helt grå/vita efter några timmar i fryst tillstånd. Mina armar och ben drar gärna ihop sig också in mot kroppen och när jag försöker prata så kan jag oftast bara utstöta konstiga ljud och ibland när jag lyckas prata så pratar jag jättekonstigt och långsamt stakar jag mina ord fram. Snälla, säg att det är någon som känner igen det här :’(

Annons:
Pyttelite
2017-11-23 22:56
#1

Det är viktigt att du får hjälp med din panikångest. Har du någon vårdkontakt sedan du var på akuten och hur ofta kommer attackerna?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JohannaEkroth
2017-11-24 00:36
#2

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
2017-11-24 01:09
#3

Panikångest kan se ut på så många olika vis. Det du beskriver är inget konstigt gällande ångest. Samtidigt kan det vara ep.  Eller något helt annat. 

Uppsök läkare för hjälp.  Så ska man inte ha det!

Maria
2017-11-24 06:01
#4

När man får en panikattack så är det inte ovanligt att man "krampar". Fingrarna kan dra ihop sig och armarna mot kroppen. Det beror på att man hyperventilerar och hjärnan får mindre syre.

Ett bra tips är att andas i en papperspåse så att man får tillbaka sin utandningsluft så att säga och det blir bättre balans i hjärnan mellan syre och koldioxid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pompido
2017-11-24 08:12
#5

#1 Jag har inte tålamod eller ork nog att få hjälp + att jag inte har panikångestattack ofta :)

pompido
2017-11-24 08:14
#6

#2 Nej, det låter inte som det förutom att det, de två senaste gångerna, har skett korta perioder under attacken att jag bara legat still och stirrat rakt ut och inte kunnat säga något, oftast efter att jag gråtit och haft mig.

Annons:
pompido
2017-11-24 08:17
#7

#3 Skönt att höra att det inte är konstigt men samtidigt så har jag inte hört någon annan ha det såhär :/ Vad är ep? Sist jag pratade med läkare så sa han typ bara ”Ja, det låter som panikångestattack” sedan ordinerade han Sertralin som jag inte tar nu längre. Jag orkar inte försöka få hjälp, får ändå inte dessa attacker så ofta :)

pompido
2017-11-24 08:21
#8

#4 Jag har läst om att kroppen kan ”krampa” men jag trodde det var som när man får kramp i benet och det känns ju inte så, utan det är bara som att min kropp stelnar och jag kan inte övertala min kropp att röra på sig, fast ibland kan jag röra på armarna från axlarna men armen är låst vid armbåge och fingrarna är låsta. Det kan göra lite ont ibland men det är pg a att mina fingrar är så hårt ihoptryckta.

Maria
2017-11-24 11:04
#9

#8 När fingrarna drar ihop sig så då kallar man det att de krampar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pompido
2017-11-24 11:47
#10

#9 Jaha! Skönt att veta vad det är :) När jag hör ordet ”krampa” så tänker jag på som när muskeln drar ihop sig i vaden och gör sådär superont om du har varit med om det? När jag hör ”krampa” så tänker jag också på att det rycker. På mig fryser kroppens muskler och blir helt stela och om min sambo t.ex. rör på min hand så stannar den i den ställningen, som att jag vore någon skyltdocka typ.

Upp till toppen
Annons: