Annons:
Etikettbehandling
Läst 1813 ggr
Emo
2017-12-01 05:34

Intressant om CBD-olja

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
OnlineCores
2017-12-01 09:23
#1

Det tycker jag inte. Problemet med debatten är att de som vill släppa lagarna, blundar för det destruktiva och försummande av plantan. Han nämner ingenting om varför det redan är olagligt eller vad som är skadligt. Och jag tror det beror på att han har nog inte koll på det och han vill nog inte bry sig heller. För då hade han haft mera insikt.

Problemet är THC som folk använder i medicinskt syfte. Ett argument som hur länge man använt plantan i samhället är totalt ihåligt, för det spelar ingen roll när problemen fortfarande är där.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Farwuq
2017-12-01 11:53
#2

#1 Jag instämmer inte. Jag är själv kroniskt sjuk och tar CBD-droppar.

Förslumningen beror snarast på att man lagt över allt på de kriminella syndikaten. Man kan dra paralleller till spritförbudet i USA som medförde att man gödde maffian.

Det som krävs i denna fråga är sociala insatser för de som inte kan hantera det hela. Jag är öppen för licensodling av plantan för de som är hjälpa av den.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2017-12-01 12:28
#3

Vad instämmer du inte med?

Problemet om man släpper det löst är att vilken som helst kan odla och börja röka. Jag tycker att det kan absolut användas under kontroll i medicinskt- och forkningssyfte. 

Och om det går att medicinera utan rökning så ska det vara prioritet och plantan behöver inte legaliseras för det. THC är farligare än vad många tror och framförallt för barn då deras utveckling i hjärnan avtar något. Varför riskera att de utsätts för passiv rökning när de inte kan påverka sin situation på samma sätt som en vuxen? Det är därför det ska vara regler kring detta.

Nej, man ska inte jämföra det med spritförbudet i USA då det var så många som redan var beroende. Det är gammalt och samhället ser annorlunda ut nu och det är en annan kultur i Sverige.

Dessutom om det ska planteras hemma, så vet du inte vilken dos dina plantor har i jämförelse till ett övervakat plantage.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Farwuq
2017-12-01 16:32
#4

Regler, givetvis, något annat har jag inte tänkt mig.

Om man odlar på licens, t.ex. jag som har MS. Så finns det speciella underarter s.k. medicinska cannabis strains, det är hybrider som är framtagna för medicinskt bruk.

Dessa strains har låg THC-halt och en hög CBD-halt oftast är det hybrider från Cannabis Indica. Man röker inte dessa i cigaretter eller pipor utan det finns speciella Vaporizer som gör att det inte blir några oönskade nedbrytningsprodukter som t.ex. sot och tjära.  Det är således en slags rökmaskin där växtmaterialet värms upp och förångas utan att brinna.

Självfallet så tillhandahålls fröna till licensinnehavaren av t.ex. ett apotek, VC, neurologimottagning eller liknade instans. Om du har licens så får du räkna med att det kan dyka upp en "licenssnubbe" som tittar på dina plantor.

Alternativt tillhandahåller apoteket det nödvändiga växtmaterialet, men då blir det genast dyrbarare och högkostnadsskydd behövs då.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2017-12-01 23:59
#5

Jag blir bara så irriterad över såna där debattinlägg då man kan smula ner varenda argument med enkel källkritik. Det ända som håller är historien, resten är förskönade vinklingar med hjälp av historia.

Man kan titta på det som att om man inte låter apoteket tillhandahålla materialet, så väger man upp bekvämlighet och ekonomi före barns säkerhet. Det är vad jag vill komma fram till.

Är man redo att göra det lättillgängligt för allmänheten och utsätta barn för onödiga risker bara för att bli mera bekväm- och kostnadseffektiv? Jag kommer inte vika en tum förrän det är präntat och bevisat att barn inte hamnar i kläm över huvud taget, både direkt och indirekt.

Det handlar inte om fobi som han skriver i debattinlägget, utan "fobin" som han nämner, handlar mera om ansvar, istället för att chansa. Och jag ser heller ingen anledning till att stressa fram ett beslut, som han vill. Jag blir också frågande varför han så desperat vill göra 2018 till hampa-året. Söker han uppmärksamhet, eller söker han behörighet till att självmedicinera, eller vill han tjäna pengar?  Vad vinner han själv på det? Vad handlar det om?

Om han själv förlitar sig på argumenten som han nämner där i inlägget, så har han redan gjort ett val om att utsätta barnen för risker. Alternativt att han fått det bevisat att det är helt ofarligt.

Han nämner  att det inte finns några kända fiender. Det är klart att saker inte är kända förrän man har utforskat det. Så är det med allt.

Jag kan inte mycket om cannabis, men jag vet vad THC gör, och det är farligt för den kognitiva utvecklingen hos människor, framförallt yngre, såsom empati.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

vallhund
2017-12-02 14:07
#6

Jag blir irriterad av människor som har/får moralpanik, som slåss mot väderkvarnar o diskuterar med hjälp av halmgubbar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Farwuq
2017-12-02 18:10
#7

#5 Är du motståndare till att allvarligt sjuka ska få tillgång till kontrollerade underarter? Du tycks byta ben ibland när du argumenterar.

#6 Jag har liknande känslor, glöm inte att man får odla opiumvallmo i sin trädgård, där finns inga förbud.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2017-12-02 21:46
#8

#7 Varför skulle jag vara motståndare till det? Jag säger att man ska ha strikta kontroller p.g.a. barns säkerhet, om man inte kan garantera deras säkerhet.

Jag skrev "Är man redo att göra det lättillgängligt för allmänheten och utsätta barn för onödiga risker bara för att bli mera bekväm- och kostnadseffektiv?"

Bevisa säkerheten innan man går vidare, istället för att komma med historia som ska påverka en uppfattning på ett populistisk sätt. Det är en ansvarsfråga. Det ska vara strikt tills att det är bevisat att det inte är farligt. Hur kan man ens tycka annat? Är det för mycket begärt?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Farwuq
2017-12-03 09:08
#9

#8 Nope, det är inte för mycket begärt, jag har uppfattat din linje.
👍🌺

Inte jag heller är redo för att göra cannabis lättillgängligt för allmänheten. Det ska vara under medicinsk licens.
Men utan dramatik och fördömelse.

Med tanke på barn och unga, så skulle jag gärna se att t.ex. tobak fick hårdare restriktioner, men inte förbud.

Spriten vet jag inte riktigt hur jag skulle reglera. Det är ju så lätt att tillverka själv, så ett förbud skulle bara göra saken ännu värre än den redan är.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2017-12-03 13:34
#10

Jag håller med. Anledningen till varför jag ifrågasätter, är för att jag vill att man ska komma tillbaka till kärnan istället för att spinna i väg, och tappa perspektiv. Det kan nog se hårt och bångstyrigt ut ibland. Jag försöker vara tydlig med vad jag menar.

Ja, spritfrågan är besvärlig. En orsak kan vara att det redan är så inrotat.

Rökningen i Spanien fick strikta regler i början av 2000-talet om jag minns rätt. Och jag tycke jag hörde någon om att man diskuterar totalförbud i Katalonien nu också. Det är en intressant utveckling ifall det stämmer.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Farwuq
2017-12-03 16:48
#11

Mycket intressant, att slippa dessa som luktar som tobak som legat och surnat i ett fuktigt askfat.

Men oj, vilken smuggling det blivit, trafiken över sundet hade slagit rekord.
Man borde då ta snus i samma veva.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2017-12-03 18:03
#12

Det kan vara så att de strikta reglerna har givit ett resultat där ett förbjud inte skulle orsaka så mycket smuggling 15-20 år senare. Som sagt så känner jag inte till resultatet i Spanien, utan vet bara att de har haft hårda och många regler om var man får röka, vilket har gjort det obekvämt att vara rökare.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: