Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2273 ggr
Anonym.ifokus
2017-12-01 23:05

Rädd att vara ute när det är mörkt

Vet inte riktig var jag ska skriva, antar att här är rätt plats. Jag har ett ganska stor problem. På vinter blir det mörkt ganska fort och det förhindra mig att vara ute länge. Förut jobbade jag ca 20min från där jag bor (deltid) och trots att jag slutade 19 Så fick jag ångest varje gång jag ska dit/hem. Nu ska jag jobba någon annan stans som är ca 15min från där jag bor och det känns läskig att behöva ta den vägen till jobbet och tillbaka varje dag i rädsla… Dessutom har jag fördommar…vilket är dåligt. Så fort jag ser ett gäng killar eller bara en person (män) så blir jag rädd… Hjälp, kan ju inte låta rädsla ta över mitt liv…

Annons:
[AnimeV4]
2017-12-01 23:50
#1

Det är tyvärr rimligt att bli rädd för att vara ute själv i mörkret eller när man stöter på gäng med tanke på all skit som händer, men det är trist att man blir begränsad😕

Kanske någon form av försvarssprej och överfallslarm skulle vara en liten säkerhet iallafall?

Farwuq
2017-12-02 18:12
#2

Riskerna är nog generellt mindre än vad man tror.
Ort har naturligtvis stor betydelse, jag skulle inte vilja besöka t.ex. Malmö under mörker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anonym.ifokus
2017-12-02 18:39
#3

#2 Jaså? Det visste jag inte. Men det finns två väggar till jobbet, en som är exakt bredvid bilväg och en annan är lite mer ”tät” mer bostadsområde osv. Vilken är typ säkrast att ta?

vallhund
2017-12-03 16:48
#4

Tänkte på den här tråden när jag läste följande:

"Jag lär mig att vara rädd för att gå hem ensam en sen fredagskväll, bli överfallen av en galen främling på en mörk bakgata eller ta en löprunda i skogen och bli våldtagen. Jag lär mig inte att vara rädd för sexuella trakasserier och övergrepp i skolan, på jobbet eller i nära relationer.

Enligt en rapport från Brottsförebyggande rådet (Brå) sker 80 procent av det dödliga våldet mot kvinnor i någon av de inblandades hem eller i det gemensamma hemmet. Det är en större andel än för dödligt våld generellt. Genomgången av anmälningarna av dödligt våld 1990-2005 visar dessutom att de kvinnliga offren i 84 procent av fallen kände gärningsmannen. Om man bortser från de fall där gärningsmannen förblivit okänd, och uppgift om relationen därmed saknas, stiger andelen till 94 procent av fallen."
https://asikt.dn.se/asikt/debatt/sluta-lar-tjejer-att-vara-radda/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2017-12-03 16:53
#5

Jag går ofta genom stan mitt i natten, de jag i huvudsak möter är tidningsbud, leverantörer, studenter (berusade eller inte berusade) och hundägare.
Jag hälsar "god morgon" och de hälsar tillbaks, ibland något överraskade.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anonym.ifokus
2017-12-03 21:48
#6

#4 Plöstlig vaknade jag upp av vad du sa. Det är så sant… och sorgligt. Det gör mig iaf mindre rädd att vara ute på gatan. Tackar för informationen!

Annons:
Annielle
2017-12-04 09:57
#7

#4

Det är sådant som gör mig rädd för närmare relationer, trots att jag har umgåtts med en killkompis i ca 10 år kan jag vara rädd att han ska våldta mig typ 😕 Inte för att det har funnits tecken på något sådant…..Är även rädd för att lära känna nya killkompisar eller ev förhållande på grund av sådana här rädslor 😕😡

Är mindre rädd att gå ensam i mörker, går till och med ensam i skogen när det är mörkt/kväll i bland. Mötte nyligen en kille med en "kamphund" som sprang fram till mig, (hunden alltså 😉) killen undrade om jag inte var rädd att gå ensam i mörkret så. 

Ett alternativ är ju att cykla när det är mörkt, känns ju säkrare.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: