Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3361 ggr
emeliiiiieee
12/4/17, 9:07 AM

Bipolär sjukdom

Nån här som har bipolär? Har börjat misstänka att jag har det pga mina extremt djupa depressioner pcj mellan deppen så är jag så nöjd med livet. Varje period håller i sig några veckor. När livet är på topp behöver jag knappt sova då jag känner mig så pigg ändå. När jag är neråt sover jag jämt. Antidepp funkar inte när det är som värst. Hur ber man om utredning?

Annons:
DonQuijote
12/4/17, 9:14 AM
#1

Be att få träffa en psykolog på din vårdcentral (förklara för sköterskan du bokar tid hos varför och be specifikt om att få en tid hos deras psykolog) så att hen kan skriva en remiss för utredning åt dig för bipolär sjukdom. Hoppas det hjälper, lycka till!

Maria
12/4/17, 9:16 AM
#2

Du har väl kontakt med psykiatrin för du skulle ju få prova ECT.

Det bästa är väl att ta upp det med din läkare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
12/4/17, 9:42 AM
#3

#2 psykiatrin har skrivit ut mig nu och hc ska ha hand om medicineringen igen. #1 Min vårdcentral har ingen psykolog

Maria
12/4/17, 9:50 AM
#4

#3 Menar du att du är utskriven efter att ha legat inne? Eller menar du att de har "avskrivit " dig som patient helt? Din läkare måste väl ändå ha någon fundering kring ditt tillstånd?

Hur gick det med din eventuella ECT-behandling?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
12/4/17, 10:03 AM
#5

#3

Låter ju helt sjukt att du är hänvisad till Vc om du har svårare besvär, Vc ska ju inte ta hand om sådant. Tyvärr vet jag att sådant händer, speciellt p.g.a av omorganisationen som har varit inom psykiatrin nyligen här i stockholm. Har en bekant som endast blev hänvisad till Vc efter minst 20 år inom psykiatrin. På VC hade de varken kunskap eller förståelse, tog ett år innan hon fick komma tillbaka in i psykiatrin efter mycket kämpande 😕 Hoppas att du får en bra kontakt på VC om du "måste" vara där i stället.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
12/4/17, 11:07 AM
#6

#4 Dom har avskrivit mig och skickat till hc. Ect blir inte av som tur är.

Annons:
Maria
12/4/17, 11:12 AM
#7

#6 Ok. Då får du kanske via HC försöka få en remiss om utredning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
12/4/17, 11:32 AM
#8

Vad är Hc?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
12/4/17, 11:35 AM
#9

Jag gissar att det är Hälsocentral. Vårdcentraler kallas så på vissa ställen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
12/4/17, 11:40 AM
#10

Jaha! Tack för förklaringen!🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
12/5/17, 6:00 PM
#11

Pratade me hc idag men dom hänvisar bars till psykiatrin. Psykiatrin hänvisar till hälsocentralen. Men enligt hc ska dom bara ha hand om min medicinering och inte behöva skicka en remiss om utredning.

OnlineCores
12/5/17, 6:51 PM
#12

Hade du fått någon terapi innan du blev skickad till hc?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

emeliiiiieee
12/5/17, 7:24 PM
#13

#12 Nej fick terapi på min förra hälsocentral

Annons:
OnlineCores
12/5/17, 7:51 PM
#14

Okej, varför bytte du central?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

emeliiiiieee
12/6/17, 9:30 AM
#15

#14 för att dom var sämst på saker. Nya är bättre i vissa fall.

emeliiiiieee
12/6/17, 11:44 AM
#16

Fick en tid hos avdelningspsykologen då jag nyss legat inne. Han ska starta en utredning. :)

Maria
12/6/17, 11:50 AM
#17

Vad bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
12/30/17, 1:20 AM
#18

Jag är bipolär. När jag är deprimerad, vilket är större delen av tiden, mår jag sjukt dåligt och vill ingenting med mitt liv. När jag är manisk blir jag istället sjukligt upprymd och kan inte sluta göra en massa saker som jag normalt inte skulle göra annars. Jag blir rastlös och utmattad av att inte få någon ro. Det är mycket värre för jag vet inte vart jag ska ta vägen när jag blir sådär, och så börjar jag längta efter att bara vilja sova och må dåligt. När jag är deprimerad vet jag åtminstone vad jag håller på med. Men jag äter litium, vilket håller båda sidor lite i schack. Men alla drabbas såklart olika av sjukdomen! Bra att du blir utredd!

papa-bear
12/31/17, 8:16 PM
#19

jag känner en par stycken som är bipolär och medicinerar, men jag vet inte om det är så kul med medicinen, de har skakningar, så jag trodde de var bakis innan jag fick klart för mig att de var det och att en av biverkningarna av medicinen gjorde att det blev så

vallhund
1/1/18, 12:45 PM
#20

ECT är inte ett förstahandsval vid bipolaritet då det kan framkalla hypomant tillstånd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: