Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2095 ggr
[Sandi92]
12/9/17, 5:38 PM

Är det detta som är hjärndimma?

Jag började på ett nytt jobb för ca 2 veckor sen, halvtid. Jag har aspergers syndrom vilket gör att jag blir tröttare än dom flesta andra av att vara bland människor. På detta jobbet vistas jag bland mycket människor hela tiden, så även om jag bara jobbar halvtid så är jag helt slut när jag kommer hem, och sover i 2-4 timmar. Jag börjar också extremt tidigt (06:00) vilket är väldigt jobbigt för mig som är utpräglad kvällsmänniska och i behov av minst 8 timmars sömn för att må bra. Jag lyckas aldrig komma i säng så tidigt vilket gör att jag även lider av sömnbrist 5 av 7 dagar i veckan. Idag efter dessa två veckor upplever jag något som jag tror kan vara hjärndimma. Jag är yr och snurrig i huvudet. Helt borta och kan inte koncentrera mig på något. Inte ens spela Tv-spel som är ett av mina stora intressen. Det bara "surrar" i huvudet. Glömmer bort en massa saker. Har även muskelryckningar. Råkade hälla ut ett helt glas mjölk innan på grund av att jag ryckte till när jag höll i glaset. Känner mig helt dum i huvudet. Hur pass allvarlig är tröttheten när man känner så här? Tog en hel evighet att skriva detta meddelande.. :(

Annons:
kalindas
12/9/17, 5:52 PM
#1

Låter som att det blivit lite för mycket för dig. Är aspie själv och får liknande problem om jag tröttar ut hjärnan genom att fokusera för mycket. 
Tycker du bör säga till på jobbet att det blir för mycket och kanske gå ner till 25% om det går. Ibland kan det även fungera att jobba en heldag ~8 timmar och sen få en eller fler dagar ledig mellan arbetet så hjärnan får vila upp sig. Så fungerar det iallafall för mig. Kan jobba flera timmar men måste sen vila hjärnan i några dagar innan jag bör börja jobba igen. Om jag ska gå till jobbet fem dagar i sträck så blir det för mycket och jag orkar inte med min vardag. 
Försök även hitta ett arbete som du inte "tar med dig hem", dvs att du vet du kan släppa allt med jobbet så fort du lämnar det. 
Men som sagt, det låter absolut som du har gått in för hårt. Så minska ner timmarna och se om du kan få vilodagar mellan dina pass!
Hoppas några av mina tips hjälper.

/Elisa

penke
12/9/17, 6:04 PM
#2

 Jag har inte ..ditt huvud,
 jag har en släng av ms, och hjärndimma/fatique
 det blir ..som dimma/ trög gröt i skallen, synapserna går inte fram/långsamt,
 stressar jag, har haft för mycket runt om, kan jag.. Ibland bli helt utmattad.

 Jag funkar "bättre" när jag kan planera/ styra mina aktiviteter, vilar innan/efter
 mår bra av en tupplur/ meditation på em
 Nu är jag helt sjukskriven, det underlättar

 litet svar

Dioramabyggare
12/9/17, 10:21 PM
#3

#0, #1, #2: jag känner igen mig jätteväl i era berättelser.

Jag har mer eller mindre svår posttraumatisk stress sedan drygt 50 (ja, faktiskt) år tillbaka, och dessutom, sedan ett trettiotal år, vad som kallas utbränndhet. Men jag har flera "säkerhetsventiler som jag ser till att alltid hålla välsmorda". Få men nära vänner, och flera hobbyer som jag sätter mig med, eller ger mig ut på, när stressen blir för stark och tiden medger. Modell-/dioramabygge, "geocaching", läsning av biografier och reseskildringar.

Maria
12/10/17, 7:36 AM
#4

Jag har diagnosen "asteno emotionellt syndrom" efter en hjärnoperation 2011. 

Livet har blivit helt annorlunda och jag lever mycket stillsamt numera då minsta förändring rubbar min tillvaro😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: