Annons:
Etikettbehandling
Läst 13275 ggr
ShootBaby
2018-01-18 12:46

Ni som äter/ätit Voxra(Bupropion) jag behöver pepp

Hej på er!
Mitt första inlägg - blev medlem 2009 haha!

Jag är på min sjunde dag med Voxra och jag hyser hopp om denna medicinen, men just nu upplever jag en hel del biverkningar.
Och jag funderar på om vissa av dem är normala och framförallt övergående.
Är ju medveten om att många psykriatiska mediciner kan ge en hel del insättningssymptom i början innan de går över, men jag skulle ändå vilja höra hur det var för er i början av Voxra, om ni hade mycket biverkningar och om det försvann sedan och isåfall efter hur lång tid?
Och även om medicinen senare gav positiv önskvärd effekt, utan att känna er "stressade" av den?
Det skulle verkligen kännas skönt för mig att höra om andras upplevelser i början av Voxra! <3
(Även om alla är olika).

Mina biverkningar so far är
*Panikänsla ute på stan(och detta med darrningar och ostadighet i kroppen).
*Stundvis helt orkeslös
*Stundvis speedad
*Avtrubbad på känslor
*Insomnia
*Rapar massor
*Gasig
*Mild förstoppning
*Svindel när jag står eller går (som att världen gungar)
*Mild huvudvärk
*Hittar inte orden stundtals, och de orden jag hittar är tröga att få fram. Läpparna och tungan är "tröga" lixom.
*Känner mig vissa stunder ofokuserad och lite borta.
*Ett ökat sug efter mat och gott. (Dock ej hungrig, bara sug)

Egentligen står jag ut med det flesta biverkningarna faktiskt för dem säger ju att det brukar gå över, men de biverkningarna jag verkligen, verkligen har problem med är panikkänslan och svindelkänslan när jag är ute bland folk, samt den obehagligt gasiga magen.
(Panikångest och mycket torgskräck hade jag förr med det har gått över, tills nu då pga Voxran. Hoppas sååå att just denna biverkningen kommer att gå över?? Det är jobbigt att gå och handla och att åka fram och tillbaka till mitt natjobb - så just nu försvårar just den här biverkningen min vardag)
Jag har fått Voxra för mild deppression och om inte dessa symptom försvinner inom ett par veckor så funderar jag på att sluta för just nu är biverkningarna jobbigare än hur jag hade det innan.
(Jag har Oxascand för ångest men vill inte ta det för ofta)
Jag håller tummarna för att den kommer att hjälpa och jag ska försöka att stå ut, har hört mycket bra om denna medicinen =)

Vet ej om det spelar roll men nämner att jag endast testat Sertralin tidigare för några år sedan, och där hade jag varken insättnings- eller utsättningsproblem, så är inte så "van" vid sådant här och därav oron över hur länge det ska pågå.

TACK så jättemycket på förhand =)
Jag önskar er en fin torsdag.
KraM

Annons:
vallhund
2018-01-18 13:32
#1

Hej o välkommen!

Har du regelbunden kontakt med förskrivande läkare eller mottagningens ssk? De flesta biverkningar du tar upp finns omnämnda på fass.se
http://fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20060308000076

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ShootBaby
2018-01-18 13:56
#2

Tack ska du ha =)

Jo har sett att ett gäng av dem finns på fass.
Men har inte hajjat riktigt vad som kan vara insättningssymptom och vad som kan vara "fortsatta" biverkningar av medicineringen?
Vet att mångas insättningssymptom sedan går över, men sedan kan man ju oxå få biverkningar efter många månader och som inte försvinner.
Och vad är vad?
På Sertralin fick jag inga som helst insättningssymptom, men efter tre månader kom obefintlig sexlust och rejäla magproblem och dessa fortsatte ju tills jag slutade ytterligare 3tre månader senare.

På fass trodde jag dem mest listade eventuella mer långvariga eller åtminstone senare utlösta biverkningar.
Men är det egentligen eventuella insättningssymptom dem skriver ut där, eller både och.
Och isfall vad är vad?
Sorry om jag låter lite förvirrad man jag är nog det just nu haha.
Jag vill bara hitta hopp om att panikkänslorna/svindelkänslan/torgskräckskänslan kanske kommer att försvinna efter några veckor?
(Då jag ofta har hört att Voxra kan öka och utlösa ångest)
Men syftar dem då på i början vid insättning eller på "heltid" med medicinen..
Jag vet att Voxra var ett chanstagande i och med att jag har haft torgskräck i grunden, men hoppas ändå att den nu upptriggade gamla torgskräcken kan dämpas kraftigt när medicinen är stabiliserad.

Jag har nästa tid på psykiatri i slutet av mars och det är inte alltid lätt att få tag på dem där.
Sedan kan jag känna att jag hellre hör om andras personliga erfarenheter.
=)

Magrat
2018-02-01 06:35
#3

Alla är vi olika. Käkat voxra i typ sju år. Ligger på maxdos och de flesta bieffekterna har släppt. MEN, jag blir fruktansvärt illamående av Voxran och det har inte släppt på sju år.

Märker inga direkta positiva effekter, jag är inte mer motiverad och jag är fortfarande lika sjuk. Sedan behöver ju inte det bero på Voxra, jag äter massa andra mediciner också och har en svårbehandlad problematik.

Däremot hjälpte Voxra bra de första åren!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maleficum
2018-02-08 20:35
#4

När jag börja med Voxran kände jag va kanske 15 stycken av biverkningarna i början, iaf hälften av dem försvann efter ca 3 veckor. Däremot så efter kanske två år som jag tagit det börja jag känna mig mer och mer kraftlös och fick därför sluta med Voxran (kraftlösheten blev lite bättre men har fortfarande inte gått ur helt även om det är över ett år sedan jag slutade med Voxran). Är över lag superkänslig för biverkningar numera (var aldrig det förr), vad det beror på har jag däremot ingen aning om.

De biverkningar från Voxran jag saknar är försämrade smaksinnet jag fick vilket gjorde det lättare för mig att äta saker (är extremt kräsen och har aldrig riktigt gillat mat och har därför haft svårt att hålla vikten uppe) så ibland kan ju biverkningarna faktiskt vara lite positiva också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2018-02-11 14:29
#5

Det är rätt länge sedan jag åt Voxra, tror att det var rätt nytt då.
Minns inga specifika biverkningar, fast det kan väl delvis bero på att jag ändå hade en del av dem av min övriga psykofarmaka. Men jag hade väl kommit ihåg om jag mådde förjävligt, antar jag.😉

Voxra funkade otroligt bra när det väl kickade in, för första gången i hela mitt liv så kände jag mig normal. Jag var absolut inte manisk eller överdrivet glad, utan just - normal. (Åtminstone som andra människor beskriver sina liv med naturliga ups and downs inom ett vettigt spann.)
Tyvärr släppte effekten efter ett halvår eller nåt sånt och jag har inte hittat något preparat som varit lika bra, även om en mix av diverse olika mediciner får livet att vara någorlunda ok.

Lycka till, hoppas att biverkningarna släpper och att medicinen funkar!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: