Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 950 ggr
iluvkottar
2018-01-19 14:22

Kan en skolas rykte påverka elevernas prestation?

Hej! Jag har kanske tänkt byta ämne på mitt gymnasiearbete till något om hur en skolas rykte kan påverka eleverna. Jag tänker att en skola som har ett akademiskt och fördelaktigt rykte kan ha positiv inverkan på elevernas resultat och vica versa.  Tror ni detta skulle kunna stämma och vara intressant att undersöka? Vilken teori skulle man isf kunna utgå ifrån? Jag tänker mig att det finna massa psykologiska teorier som skulle kunna förklara typ något som självuppfyllande profetia? 

Tack!! Ellen

Annons:
Farwuq
2018-01-19 14:27
#1

Jo det kan nog stämma.
Gymnasievalet styra nog bl.a. av föräldrarnas sociala status och utbildning.
Om många av »bättre klass« väljer en viss skola, så förbättras ryktet och ännu fler med »god bakgrund« söker sig dit.
Det ena ger det andra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
2018-01-19 16:05
#2

Håller med #1 om att föräldrars livssituation påverkar, men jag tror att den vanligaste anledningen är kompisar. I skolverkets rapport 2004 så visade det sig att föräldrarna hade större inflytande på landsbygden än i storstäderna, då barnen var mera självständiga i städerna.

Det går nog att reda ut om skolans rykte påverkar gymnasievalen. Dock tror jag att det finns andra parametrar som har en mycket större påverkan av det valet. Såsom föräldrarnas inflytande på barnen, kompisars val, gymnasiemässor eller media.

Men som sagt, du är intresserad i att reda ut om det finns en sån påverkan, och inte hur stor den är. Ett fenomen som självuppfyllande profetia är något som man främst pratar om på individnivå, men det borde också kunna uppkomma i samband med en s.k. masspsykos också, alltså att samhället eller en social grupp tror att det har en påverkan, och därmed skapar en tro som alla börjar anpassa sig till.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: