Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1099 ggr
Patrikperssonoslo
2018-01-28 10:13

Nutidens fattiga samhällen och dess kultur

Jag började med att utbilda mig på psykologprogrammet i Sverige och fick en aha upplevese där. Först anklagades jag för att vara psykopat av min lärare på universitetet eftersom jag då hade skägg och för att jag vid ett tillfälle var trött efter en seperation. 

Utöver detta så fängslades läraren på psykologprogrammet för att han använt skolans elever till att sprida barnporr på internet. Polisen kom till skolan under skoltid och arresterade honom. 

Han hade då skickat miljoner bilder på internet och använt skolans elever till att skydda sin verksamhet. 

Jag slutade på psykologprogrammet och blev personalchef istället. Men jag fortsatte att undersöka det moderna samhället som om det var i en undersökning. 

Min undersökning är inte 100% men ger en glimt av hur den moderna människan lever och tänker!

Jag kommer på denna debatt skriva vad jag anser och ni får då skriva era egna reflektioner på denna debatt. Detta på grund av undersökningens längd. Undersökningen skulle innebära 100 sidor text och jag kan inte skriva 100 sidor text på en och samma gång. 

Så nu förbereder jag första ämnet!

Annons:
Stallmima
2018-01-28 10:52
#1

Följer med stort intresse   👍

vallhund
2018-01-28 11:04
#2

Med det vill du ha sagt vad?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Patrikperssonoslo
2018-01-28 11:09
#3
Upplösningen av kultur och traditioner

Vårt samhälle har utvecklats snabbt dem senaste 120 åren. Vi har lärt oss att läsa  och skriva samt räkna och våra länder i norden har gått från u-värld till i-värld. Vi har inte längre några livegna som för exempel statare och det är inte lika långt mellan medelklass och överklass som för 200 år sedan. 

Vår utveckling dem senaste 120 åren tror jag beror på USA:s självständighet från Europa. För i och med USA:s självständighet så uppstod Franska revolutionen. Folket insåg att överheten inte var annat än överhet och att man själv kunde bli överhet i ett fritt samhälle. Detta gällde först borgarna vilka förlorade mycket på adelns herravälde med kungen. Borgarna ville ha frihet till att producera och frihet till att anställa personal. Därför Franska revolutionen!

Men i och med borgarnas frihet så förlorade arbetarklassen! Borgarna ville inte betala löner och anställde då helst barn till barnarbete i sina fabriker. Därmed Ryska revolutionen vilken baserade sig på samma kultur som Franska revolutionen och då USA:s självständighet. 

Det som då skedde på 1990-talet var att vi förlorade vår revolutionära anda i världen. Ideologin om revolution blev omodern! Marx, Svenska Kyrkan, världs-kyrkan förlorade sina berättelser på en och samma gång! 

Ideologi är dessutom inte enbart en ideologi utan också en samlingspunkt för människor. För vi håller uppe vårt samhälle med ideologi! För utan ideologi så har vi inget samhälle.

Detta med avsaknad av ideologi har kommit på 2000-talet. Människor förlorar sina värderingar och blir enbart egoistiska i sina val. Familjen blir då ofta en (i upplösning) familj där barbie-kulturen lever. Den kulturen blir sedan till ensamhet!

Därefter så förlorar politiken sin betydelse i ett sådant samhälle. Vem man än röstar på i ett val så blir det mest fråga om ekonomi och en liknande lösning. De politiska livet blir inte ett uppsamlande alternativ utan mer som ett löne-arbete. I sådana samhällen börjar det frodas korruption. Vem tjänar mestsamhället!

Så det vi ser är antagligen slutet och upplösningen på vår storhetstid i Europa! 

Håglöst och lite tanklöst fortsätter samhällena framåt mot något dem inte vet något om. Precis som med stora maneter i havet färdas samhället framåt och blir lätt offer för människors frustration tror jag.

OnlineCores
2018-01-28 16:15
#4

Vad menar du med revolutionär anda i världen? Vad har du för grund till att revolution blev omodern? Jag tycker det har varit många revolutioner efter 1990-talet och efter 2000-talet också. Tror du inte att man alltid har värderingar och att fokus riktas olika beroende på livssituation, miljö och psykosociala orsaker m.m?

Kan du förtydliga vad du menar med ideologi också? Alltså vad menar du med att utan ideologi så har vi inget samhälle?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Patrikperssonoslo
2018-01-29 12:13
#5

Hej OnlineCores

Jo, den världen vi levde i för 40 år sedan finns inte mer och kommer nog aldrig mer tillbaka i samma form som den existerade. Tron på samhället har försvunnit och har blivit till små sekter vilka mest tjänar pengar på sin idé som för exempel IT-bubblan, bostads-bubblan osv. 

Det finns alltså inte en färdväg som förut! Det finns ingen mer Carl Bildt i samhället med den enda vägens politik.

Samhället är numera en önskan om din egen välfärd där du inte bryr dig om samhället!

Jag borde ha rätt på det! Men jag kan också ibland ha fel! 

För ibland så uppstår det en trend och trender kanske kan förändra människor! Det vet jag inte!

Patrikperssonoslo
2018-01-29 12:53
#6
Barnarbetets återinförande i Norden

Barnarbete är inget ovanligt i världen eller i historien. 

I Norge så hade vi barnarbete och i Sverige så hade vi barnarbete till långt in på 1900-talet. Barnen hjälpte till på gården, slutade tidigt från skolan och ansågs som en billig arbetskraft av företagen. 

Däremot så har vi sedan mitten av 1900 talet haft lagar mot barnarbete. Vi har också i dem Nordiska länderna försökt motverka barnarbete i andra länder i världen. Där vi har försökt att få världen till att förstå att det är ett utnyttjande av barn där barnarbete förekommer. 

Men sedan 1990-talet så blåser det andra vindar i Norden!

Telemarketing och enkel försäljning anses numera som en industri där äldre inte vill vara och att den då lämpar sig för barnarbete. Barnen är då ofta 16 år gamla men kan även var så långt ner som till 12 år gamla. Det barnen får uppleva är dåliga löner och dåliga arbetsförhållanden med vuxna som sina chefer på sina arbetsplatser. 

Jag är själv utbildad på universitetet men när jag sökte jobb som personalchef så kunde jag inte utan erfarenhet få ett fint jobb som personalchef utan fick då ägna mig åt bokning och försäljning och där bli coach/personalchef på företaget.

Under min tid som personalchef/coach (8 mån) så hade vi 300 minderåriga anställda på företaget. 

Jag överlät anställningarna till ägaren av företaget eftersom han ville ha så billig arbetskraft som möjligt. Han anställde då främst 12 åringar och 14 åringar till jobbet! Han menade att unga människor orkade mer och var mer uthålliga än äldre anställda. 

Jag skämdes som coach! 

Jag minns tre gånger som markerande för denna anställning:

1. Ägaren hade anställt 2 stycken 12 åringar samt 3 stycken 14 åringar och var nöjd med anställningarna. Han tog ner mig för lite briefing på sitt kontor och när jag kom tillbaka till sälj-rummet så hade barnen klättrat ut genom fönstret genom en brandstege. Ägaren blev sur och arg och jag fick genomföra bokningarna för alla barnen som rymt från sitt arbete. 

Efter detta så fick vi alltid ha en vuxen i rummet där barnen befann sig så att dem inte rymde under arbetstiden. 

2. En liten flicka var anställd på företaget och hennes mamma kom dit. Flickan var adoptiv-dotter och mamman bjöd ut flickan till mig. Jag blev helt svettig och sa att jag inte fick lämna försäljnings-rummet och följa med flickan som var 13 år på toaletten (till sex med flickan). Mamman gick med på detta och gick därefter och talade med ägaren för företaget!

3. Att arbeta som försäljare är att förstå människor! Människor kan vara ironiska och barnen hade mycket svårt att förstå ironi. Barnen förstod inte ens när den vuxna sa: Jovisst, jag köper er produkt för 10 miljarder, så kom hit! Ett sådant uttryck innebär ju ingen försäljning alls. Sådant gjorde ägaren arg på barnen! Hur kunde barnet vara så korkat menade ägaren till barnet (som var ledsen) att tro sig göra århundrats försäljning via telefon?

…….

Summan av produktiviteten för företaget blev:

Jag stod för 60% av alla bokningar och försäljning!

300 barn stod för 10% av alla bokningar och försäljning.

10 studenter stod för resten av bokningarna och försäljningen. 

……..

Men även att siffrorna visar på en sådan låg produktivitet så fortsätter bolagen att önska att barn ska arbeta på deras arbetsplatser. 

Varför vet jag inte!

Men det vi kan se är att det är en stark förändring i samhället vad det gäller arbete och barn.

Annons:
vallhund
2018-01-29 13:07
#7

Vill du sprida din tro/lära/whatever så kan du starta din egen sajt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: