Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 2219 ggr
Lakritsstjärna
3/22/18, 9:23 PM

Sömnparalys

Jag upplevde ibland sömnparalys när jag var liten och det var fruktansvärt!. Jag viste inte så vad det var och mina föräldrar trodde mig inte när jag kom till dem gråtande och helt vättsrämd. De sa bara att jag drömt vilket visserligen stämmer till viss del, men sömnparalysen kändes så verkligt så jag trodde inte att det var en dröm detta har lätt till att jag i dag är extremt mörkrädd och rädd för att sova själv. Så för ca ett halv år sen hände det igen. jag hade mycket på jobbet och sovit dåligt hela natten med många uppvaknanden. Så plötslig känner jag mig jätte rädd och in genom dörren kommer samma skugga som jag brukade se som barn, utan tydliga konturer och den liksom sveper in i rummet mot mig. Jag kan inte skrika eller röra mig. Det känns som skuggan sätter sig som ett tryck över bröstet och skriker mig i ansiktet fast utan ljud. Sen försvinner han och jag kan röra mig igen. Jag vet att det har naturlig orsak men det är SÅ läskigt och obehagligt känslan sitter i hela dagen. Nu till mitt problem. Jag ska åka på jobbresa och sova själv i ett hotellrum och jag är så rädd över att sova själv igen efter att jag upplevde det igen i höstas. Jag hade börjat lära mig att sova själv innan det hände igen i höstas men nu är jag så orolig över att gå och lägga mig på kvällen. Har någon upplagt något liknande och hur hanterade ni det?

Annons:
Huygens
3/22/18, 9:31 PM
#1

Den svarta skuggan kan man glida förbi. Den gör en inget. Försök att inte röra dej fysiskt utan bara tänka dej fram.

Herveaux
3/22/18, 9:41 PM
#2

Jag har varit beskonad från sömnparalyser men har i perioder fruktansvärda mardrömmar som gör att jag verkligen bävar för att somna. 
(Är säkert inte i närheten av dina upplevelser.😕)

När jag ska sova själv i dessa mardrömsperioder så hjälper det mig att titta på (och helst somna till) någon film eller serie på datorn som jag tycker om, som jag kan mer eller mindre utantill. 
Min make får mig att känna mig lugn och trygg så jag brukar kidnappa en av hans tröjor och ha som snuttefilt (ja, jag fyller snart 31, men vad gör man inte för att kunna somna…😞) och ligga och snusa i hans doft.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Farwuq
3/23/18, 6:27 AM
#3

Jag råkar ut för sömnparalyser ibland, jag har inte blivit rädd.
Men visst har det kommit udda varelser.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Geru
3/23/18, 7:31 AM
#4

Sömnparalys är rätt obehagligt, speciellt när det kombineras med att man fortfarande är "drömmande".

Det hela är ju egentligen bara typ som att uppstarten på datorn hänger sig en stund.

Det är viktigt att du förstår att det inte är någonting farligt, och att det går över. Att du är rädd förstår jag, och det är svårt att vara samlad när sådant sker, men om du försöker så kommer det hela antagligen bli lättare. Lycka till.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lakritsstjärna
3/23/18, 8:17 AM
#5

Jag är mycket medveten om att det inte är farligt och inte på riktigt. Det är så obehagligt ändå. Lite som en film kan vara läskig trots att du vet att det inte är på riktigt. När man ligger där och inte kan röra sig så är man inte speciellt tuff. Det går över på några sekunder kanske mellan 5 till 15 svårt att avgöra. Men det är läskiga sekunder och efteråt känner man ett sånt obehag. Därför är det läskigt att vara själv

m2studio
3/23/18, 9:24 AM
#6

Jag har haft Sömnparalys kanske 70 gånger under mitt liv.(är 55) 

Jag vet att det är mycket läskig och jag har klaustrofobi också och med hänsyn till det Sömnparalys blir mycket jobbigare för mig. (man känner sig fängslad) En natt fick jag det två gånger och sedan dess när jag får Sömnparalys sitter jag upp en stund (10 minuter).

Svenska folktro kallar det Maran som vi Iranier kallar det också. Jag vet allt vetenskapligt förklaringen om Sömnparalys men vet ej varför folk gav namnet Maran till det. 

Jag har lärt mig att allt inom folktro har en annat förklaring än det som vetenskap berättar för oss, därför försöker att alltid forska runt omkring allt som har ett namn i folktro kategorin. Många skeptiker påstår att Folktro kommer från okunskap, men jag tror inte på en sådan förklaring.

Flera persons hjärta har stannat i sömnen som ibland folk tolkade att det kunde vara Sömnparalys som personen försöker att vakna och inte orkar och hjärtan inte pallar detta tryck. En gång jag har upp fattat att min partner ligger under Sömnparalys och med starkare beröringar väckte jag henne och hon blev mycket tacksam att jag gjorde det. Jo, musklerna behöver rör sig tills hjärnan kan koppla sig igen och det var det jag gjorde. 

På Persiska kallar vi det Bakhtak och många är rädd för det, men ja tror man kan vinna över det om man varje gång förstår att nu ligger jag i en sådana tillstånd. Bland 10 första gångerna uppfattade jag inte att jag ligger i en sådan tillstånd, utan ville bara befria mig från den. Nu förstår jag efter ett par sekund att jag är i Sömnparalys.

Jag bara försökt varje gång det handa mig att ju snabbare kunna röra på mig och tiden lyckligtvis blev kortare och kortare. Nu händer väldigt sällan för mig.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
3/30/18, 9:03 PM
#8

Jag får sömnparalyser i tunga eller stressiga perioder i mitt liv. Det är fullständigt vidrigt att känna den känslan man har då, men det jag lärt mig göra är att känna igen det som en sömnparalys. Då tänker jag också på att inte kämpa emot, utan helt enkelt bara flyta med så tycker jag att det brukar gå över fortare. Eller så är det bara som det känns eftersom jag vant mig vid att det ger med sig om jag bara låter det ske.

Det är otroligt obehagligt och när jag är orolig för sömnparalyser sover jag med lampan tänd. Det hjälper i alla fall mig att minska risken för sömnparalys. De gånger jag ändå vaknar i sömnparalys ser jag till att tända lampan så fort jag kan (om den är släkt), startar en ljudbok eller film på mobilen och sätter mig i tio minuter och bara fokuserar på det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
4/1/18, 9:57 AM
#11

#8 Helt rätt.
Lär dig känna igen vad som händer och låt det - gräsliga - bli till lärdom, finn egna utvägar.
Jag har haft de mest obehagliga svarta entiteter som kommit, men de skrämmer mig inte mer, d.f.a. jag vet att jag är oerhört mycket starkare än vad någon "skuggvarelse" är.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: