Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 969 ggr
[Metra]
3/25/18, 9:47 AM

Psykos

Hej! Jag har diagnosen bipolär och skiftar mycket i stämningen, blir hyper och får sedan psykos för att efter detta oftast bli deprimerad. För 4 år sedan fick jag min första psykos (brukar oftast infalla på hösten) och blev då medicinerad med olanzapin som anti psykotisk och även stämningsstabiliserande tabletter. Har nu fått psykos alla år efter detta (har slutat med olanzapinen pga starka biverkningar) och förra året så illa att jag blev inlagd i två månader. Åt medicinen nästan ett halvår men slutade sen igen pga tron att jag kanske blir bättre & tänkte att jag endast behöver ta den vid behov, när jag känner att en psykos är på gång. Har alltid tagit mina stämningsstabiliserande. Fick psykos igen nu i höstas och började då med medicinen igen. Känner mig återställd & som mig själv nu och har insett att jag måste gå på medicinen hela tiden för jag mår så dåligt under psykos och vill inte ha dem igen. Blir som en helt annan person och får vanföreställningar. Pushar människor ifrån mig och gör knäppa saker.. Jag kommer nu ta min medicin (både olanzapin och stämningsstabiliserande) varje dag men undrar om någon annan är i liknande situation eller om någon har kunskap - hur stor är chansen att jag åker i psykos igen? Vill verkligen inte detta. Vill ha ett normalt liv där jag inte pushar bort min tjej som varit så tålmodig genom detta.. har under psykos gjort slut med henne varje gång pga att jag blir en annan person och sedan när jag gått ut den ångrat mig så det gör ont. Förtjänar inte henne men hon är så förstående men insett att hon inte klarar av många fler. Har fått psykos för att jag slarvat och slutat med medicinen men det är slut med det nu. Har alltså aldrig gått ett helt år på medicin och sett om den funkar håller psykos borta. Har tagit den när fått psykos och då har den dämpat mig och under tid fått mig tillbaka. Fick 25mg olanzapin på psyket för dämp och sedan 10mg när kom hem och är nere på 5mg varje dag nu och där ska jag stanna enl läkare. Någon?

Annons:
Upp till toppen
Annons: