Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 3773 ggr
[Jarl]
2018-04-14 23:21

Varför är vi så ensamma?

Annons:
Maria
2018-04-15 09:21
#1

#0 Fast läser man artikeln så är ämnet mer komplext än så. Har du bara läst rubriken?

Enligt en europeisk studie så känner sig svensken minst ensam av alla. I artikeln står det också att svenskar har fler vänskapsband än andra om man bortser från familj.

Jag personligen tror inte vi svenskar är så ensamma trots att vi har flest ensamhushåll. Att leva med andra kan även det innebära en sorts ensamhet. Den kanske t.om är svårare att tackla då man faktiskt har människor runt sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jarl]
2018-04-15 17:04
#2

Fast dom försöker vinkla det så det inte är något!

Vi tar ju in unga män i stor utsträckning

    1,5 miljoner av Sveriges drygt 4 miljoner hushåll är ensamhushåll.

    37,7 procent av alla hushåll består av en ensamstående utan barn.

    Männen är ensamboende i högre utsträckning än kvinnor fram till 60-årsåldern, där det skiftar.

    32 procent Västra Europa har högst andel enpersonshushåll med 32 procent.

    Afrika och Mellanöstern har lägst antal ensamhushåll med 6 procent.

Maria
2018-04-15 19:57
#3

Fast ensamhushåll behöver ju inte innebära ensamhet. Det är en ganska stor skillnad. Man behöver inte alls vara ensam bara för att man bor själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jarl]
2018-04-15 23:02
#4

Kan vara tvärt emot också!

Det udda är att i större städer känner folk sig mer ensamma.

Lona
2018-04-16 00:01
#5

Om man ska vända på det så kan man fundera över hur många i de länderna där man inte har så många ensamhushåll som mår dåligt över att de mer eller mindre tvingas leva tillsammans med personer i en situation  som de helst hade sluppit.😉
Jag lever definitivt hellre ensam än tillsammans med någon som jag inte trivs med helt och hållet! Och, som sagt, att man lever i ensamhushåll behöver inte innebära att man är ensam och vice versa.🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Farwuq
2018-04-16 11:32
#6

Nä… jag tror inte heller att det är korrelerade med varandra.

Man kan vara ensamboende och ha många vänner och du kan bo tillsammans med någon du knappt pratar med, och sakna vänner och jobb; eller har väldigt vaga kontakter med dina arbetskamrater.

Klart att man kan känna sig mer ensam i en större stad, där man ser människor varje dag som man inte "kan" tala med.
Men bor man ensam i "skogen" så finns inte samma tryck och man kanske är nöjd med sig själv eller det lilla, som att säga hej till kassörskan i by-butiken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Geru
2018-04-16 23:10
#7

#4 Varför är det udda? För mycket folk betyder att man inte kan lära känna dom. Och eftersom det är normen så känner folk inte varandra i omgivningen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Jarl]
2018-04-17 01:29
#8

#7  Det är väl udda ju mer människor runt om desto mer kan människor känna sig ensamma! En ensam människa långt ute på vischan borde ju känna sig rätt ensam.

Men i en stor stad finns det ju mer möjligheter att skapa kontakter så dom borde inte vara ensamma i stor städer.

Trenden kommer knappast att vända med ensamhushåll mer och mer invandrare som är unga män och ingen familj kommer att bli farligt.

Maria
2018-04-17 07:30
#9

#8 Ditt sista stycke förstår jag inte alls. Vad är det som kommer bli farligt?

Ensamhet är ett begrepp som kan vara både positivt och negativt.

Menar du att ensamhet skapar farliga människor så har du nog otroligt fel. Påtvingad ensamhet är sorgligt men har inget med farlighet att göra. Förstår inte ens kopplingen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: