Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2914 ggr
[90hey]
4/16/18, 9:43 PM

konflikträdd vän

Har en vän som är jätte mesig, låter elakt men det var fint till en början nu börjar jag känna mig elak även när jag bara är mig själv.. personen ifråga vill ha tät kontakt men klarar nästan inget, så illa att hon inte ens vågar säga om hon inte gillar en fim till exempel om hon är osäker på min åsikt, och vet hon min åsikt säger hon det därefter. En gång kommenterade jag att hon sa ett visst ord ofta, då sa hon att hon bara skämtade.. vilket uppenbarligen inte var ett skämt (sen fortsatte hon ändå lite senare använda ordet) hon är jämt rädd för att göra någon upprörd till den nivå att jag känner mig elak bara jag är mig själv med henne.. kan inte ta upp det med henne heller för det har jag redan gjort, går det att ha en vänskap med någon som inte ens är sig själv i rädslan för konflikt?

Annons:
OnlineCores
4/17/18, 3:35 PM
#1

Först och främst så tycker jag det låter som att du bidrar till att göra det till en sak. Sen, vad får du ut av en sak som att påpeka att hon upprepar ett ord. Det är onödigt. Det är rätt drygt med en person som kommenterar ens beteende gång på gång. Och vad är det du vill ha från henne som du inte får?  Den bild jag får när du skriver det där, är att det blir hon, hon, hon, hon, hon.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[90hey]
4/18/18, 9:11 AM
#2

Tror du missförstår hela situationen tror jag skrev det ganska slarvigt, vet knappt ens varför jag gjorde ett inlägg på iFokus om det. Men för att förklara tydligare personen är extremt konflikträdd och erkänner detta, hon är extremt rädd för att göra någon arg till en extrem, om hon ens tycker det finns en hint om något så säger hon förlåt eller verkar rädd.  finns miljoner situtioner jag kan inte komma på dem nu.

Svårt för mig att vara vän med någon som inte vågar ha en åsikt, om jag bara tycker något annorlunda vågar personen inte ens ha sin egen åsikt utan håller med mig, även fast jag vet det inte är så personen känner.

Ja är säkert onödigt jag kommenterade det ordet, men det var att jag påpekade det på ett snällt sätt inte alls drygt.

Jag drar mig undan och hon försöker väldigt mycket ta kontakt med mig men för mig är det svårt att ha kontakt med någon som är så konflikträdd..

iaf behöver inte diskutera det här :) ville eg bara se om ngn annan hade erfarenhet.

OnlineCores
4/18/18, 12:57 PM
#3

Om du tycker att hon är sådan och det inte passar dig, så gör du nog rätt i att säga ifrån ordentligt och sätta gränser. Att du påpekar att hon säger ett ord ofta behöver inte vara illa menat, men det är onödigt och du verkar inte ha riktig insikt om hur det kan se ut från en annans perspektiv, oavsett vad syftet är.

Jag har erfarenhet av det här och jag vet att det handlar om dig, och inte henne. Om du inte vill ha kontakt med henne så ska du säga ifrån. Det kan också vara snällt att berätta varför. Då ska du inte vara rädd och försiktig när du säger till, utan vara rak och tydlig så hon förstår poängen.

Om jag skulle fråga dig varför det är svårt att vara vän med någon som inte har en egen åsikt, vad skulle du säga då?

Vänner kommer och går, medan familjen är de som alltid är kvar.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[90hey]
4/18/18, 1:55 PM
#4

håller inte med dig helt, familjen kanske inte alls är kvar för alla tyvärr. kanske i en drömvärld. Hade inte velat lämna denna tjejen då hon gärna vill vara min vän, och hon har vart min support, men blir antagligen tvungen då jag inte har något och bidra till vänskapen har ganska starka åsikter och vill gärna att den andra parten också ska ha det, inte hålla med mig i obefogad rädsla. förstår det är hennes problematik dock.

OnlineCores
4/18/18, 3:55 PM
#5

Det finns ingen regel utan undantag. Har man ingen familj så brukar man skaffa en egen. Det är en instinkt som handlar om överlevnad, att man skapar nya generationer. Det är också därför man känner mer för de man är närmre besläktad med.

Andra kanske inte är intresserade i att utmana dig om vad du tycker om saker- och ting. Så varför har du starka åsikter? Vad vill du få ut eller förmedla, eller är det något du undviker? Och sedan, är det då så viktigt?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[90hey]
4/19/18, 2:22 AM
#6

#5 alla är inte likadana, detta kanske bara är min personlighet och jag brukar faktiskt passa ihop med dem flesta människorna :) även denna konflikträdda människa är väldigt förtjust i mig och verkar inte sårad JAG klarar inte av det bara, tyvärr är det så med oss människor vissa passar man inte med. Jag passar inte med människor som har hennes personlighetstyp och kan tänka mig fler har det problemet om personen inte vågar stå för något och ursäktar sig för precis allt, det blir svårt i långa loppet att ha ärliga diskussioner med varandra. Iallafall jag vill inte överanalysera detta ångrade lite jag ens skrev något haha :) ha det fint.

Annons:
OnlineCores
4/19/18, 2:14 PM
#7

"Jag passar inte med människor som har hennes personlighetstyp och kan tänka mig fler har det problemet om personen inte vågar stå för något och ursäktar sig för precis allt, det blir svårt i långa loppet att ha ärliga diskussioner med varandra."

Du är ju inte ärlig nu. Du loopar runt och du står inte upp för vad du säger. Du behöver inte analysera om du är ärlig heller. Jag läste också ditt inlägg på relationer och det är tydligt att du menade vad du skrev.

Ångrar du att du skrev detta inlägg för att du inte fick backup och att inte någon håller med dig?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: