Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2854 ggr
Blåsfisken
2018-04-22 10:40

Hur hanterar man minnen?

Kanske fel kategori, isf sorry.

Jag har många jobbiga minnen, mycket från barndomen och tonåren, men även från det tidiga vuxenlivet. Så fort jag blir ensam bubblar tankarna och minnena upp. Jag brukar ge efter och supa bort det när det blir som mest trängt, om inte alkohol så tar jag mina sederande mediciner. 

Jag känner att jag blir helt handikappad av minnena, och dras ner djupt av dom. Mycket sorg för förlorad tid och panik över olika händelser. Jag har börjat att fly ensamheten med alla medel jag har, tyvärr har jag inte så många jag kan och vill anförtro mig åt, så att vara ensam är svårt att undvika. 

Har någon några tips på hur man kan hantera det bättre? Just nu är jag on the brink att go insane…

Annons:
[Wijnja]
2018-04-22 10:42
#1

Hade samma problem förrut jag tänker inte så mycket på det

OnlineCores
2018-04-22 12:01
#2

Det låter jobbigt. Det bästa jag kan komma på är att bygga upp nya minnen som kan börja ersätta de gamla. Vad tycker du om att göra?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Emo
2018-04-22 12:55
#3

Tycker du om att läsa, så kan det vara en hjälp. Jag har alltid en del böcker vid sängen, så jag kan hålla undan tråkiga tankar på nätterna, när det är svårt att sova.
Ett annat sätt är att försvinna in i ett trevligt dataspel.
Hur har du det med din tid? Har du tider att passa, så går det ju inte att läsa många timmar på natten.
Bägge de sätten är bättre än alkohol och tabletter, om man nu kan disponera sin tid som man vill.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2018-04-22 13:03
#4

Det stämmer som skribenterna ovan sagt, skaffa nya positiva minnen.
Låt de gamla drunkna i nytt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Blåsfisken
2018-04-22 17:53
#5

Wijnja: Det är det som inte riktigt funkar för mig…

OnlineCores: Jag är ganska uttömd på saker jag tycker om att göra efter flera års depressioner, känns som att jag tappade bort mig själv och allt som jag tyckte var roligt är inte det längre :( Var kreativ förr, men det känns som att förmågan och lusten har försvunnit. Virkar mycket iofs, men det är ganska ensamt.. Har tyvärr inte så många vänner, har lite trust issues efter många svek, och vet typ inte hur man skaffar nya hahha…

Emo: Jobbar natt så dom dagarna är det inte ett alternativ att läsa, har inte så mycket tid på mig att hämta mig mellan passen. Men iom att jag jobbar natt har jag många lediga dagar, då är det ju ett bra alternativ :) Ska man ha en tråkig bok så man blir trött eller en rolig?

Emo
2018-04-22 18:24
#6

Jag är glad att jag kan ägna mig mycket åt läsning. Det viktiga när man läser på nätterna är att kunna lägga boken ifrån sig när man blir sömnig. Det händer att jag lägger boken ifrån mig mitt i en mening, för fortsätter man, så håller man sig vaken länge tills nästa insomningssituation inträffar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
OnlineCores
2018-04-22 19:43
#7

Ok, det kan lätt bli så i samband med depressioner. Dessutom blir man äldre och intressena ändras och kommer tillbaka av olika anledningar. Jag förespråkar starkt att man lyssnar på sina behov i nuet, för att försöka bli harmonisk i sig själv. Det är många, kanske omständliga steg, för att lära sig om sig själv. Jag har ingen aning om var du är någonstans i ditt liv, men jag får intrycket av att du verkar intelligent, utifrån vad du skriver.

En annan viktig sak är acceptans. Det är också något som kan göra att man lämnar det förflutna bakom sig, för att sedan gå vidare. Det kan nog låta enklare än vad det är. Acceptans handlar inte om att hitta lösningar, utan det handlar om att hitta balans i livet och lära sig leva med det man varit med om eller ska vara med om. Acceptans är också ett viktigt steg innan man är redo att göra en ändring i sitt liv. En sak kan vara att förlåta andra som betett sig illa, eller förlåta sig själv för att man inte varit snäll med sig själv i olika aspekter. Det kanske inte låter så attraktivt att acceptera saker- och ting, men grejen är när man accepterar något så blir vi mer medvetna om verkligheten, som man sedan kan förhålla sig till på ett annat sätt.

Sen som tidigare nämnt. Nya aktiviteter är något som bygger upp nya minnen.

En tredje sak som gör att man glömmer en sak som barndomen, är att det produceras nya hjärnceller som tränger undan minnena djupare i medvetandet. Det är så att man producerar jättemycket hjärnceller som barn, vilket också brukar leda till att man glömmer bort många barnminnen, med undantag. Dock, enligt en relativt ny studie så vet man också att det produceras nya hjärnceller i vuxen ålder, men inte lika många som när man är barn.

Ursäkta att det blev långt. Jag tänker att det kan vara bra för andra att läsa det här också.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Klangedin
2019-04-07 08:28
#8

Jag brukar utgå från att vårt fokus läggs på det som är relevant. Kanske är ditt fokus på dessa minne en indikator på att du behöver lära dig något av dom?

En del terapeuter säger att man måste lära sig av sitt förflutna för att kunna gå vidare och de här minnena du förnimmer påminner dig om något du behöver reflektera över för att gå vidare.

JRSN
2019-04-07 13:46
#9

Jag skulle vilja rekommendera Reiki Healing. Om man inte har råd att göra en initiering själv (rätt dyrt) så kan man helt enkelt konsultera en Reiki Healer. Det som sker är att healern skickar (sänder) reiki till det personliga minnet/minnena som skapar problem. Den objektiva händelsen i sig kan man förstås inte påverka. Men det är ofta upplevelsen av händelsen som blir traumatisk i efterhand och dessa subjektiva upplevelser kan man i högsta grad manipulera (tona ner) med hjälp av Reiki. Healern måste förses med tillräcklig information om minnena i fråga och givetvis någon form av kontaktuppgift el. foto av personen som tar emot healingen. Healern kan också välja att skicka reiki till personen i fråga utan speciellt fokus. Den helande kraften går då automatiskt dit det behövs mest.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[vykke]
2019-04-09 23:10
#10

Tror du behöver utvecklas till det andliga stadiet där du älskar dig själv och andra villkorslöst, som Dalai Lama. Då kommer du läka allt.

https://www.youtube.com/watch?v=ucTTwKn_dx0&t=97s

Klangedin
2019-04-10 16:29
#11

Mycket spirituellt på den här siten. det tycker inte psykiatrin om :P

Honestyisdead
2019-04-10 18:20
#12

Alkohol och medicin ger en snabb flyktväg, det känns bättre en kort stund för att sedan spä på det jobbiga. Har man aldrig lärt sig hantera känslor fortsätter man älta det negativa för det kan man. Blir en typ av självskadebeteende. 

Ta hjälp av psykiatrin. Dom kan lära dig att acceptera det som hänt, lära dig hantera och förstå dina känslor och ge tips på hur du kan avbryta dina negativa spiraler.

Tipsar även om att låna ljudböcker som hanterar ämnena självkänsla och självförtroende. Det hjälper en faktiskt bygga upp en bättre bild av sig själv.

#9 "helande kraft" är ju värdelös om du saknar kunskap och verktyg till att använda den. Om vi nu säger att det skulle gå att skicka healing. 

#10 En bra självkänsla är inget andligt. Man kan lära sig att älska sig själv när man lär sig se saker från nya vinklar och har nyputsade glasögon.

Det finns bättre lämpade sidor för healinginlägg och andlighet.

JRSN
2019-04-11 11:50
#13

#12 Själva idén med Reiki Healing är att energin är medveten och går dit där den mest behövs. Just denna typ av healing kan därför inte missbrukas och kräver endast elementär kunskap.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
vallhund
2019-04-11 12:37
#14

Hokus pokus kan man skriva om på diverse wowo sidor, håll er där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Klangedin
2019-04-12 17:14
#15

Jag tycker "reiki", vilket inte är mitt uttryck för det jag upplever, är att jag i många fall kan agera ut min energi och följa min uppmärksamhet. Jag känner spontant att jag ska agera i enlighet med min uppfattning och det förstånd som reglerar den.

Upp till toppen
Annons: