Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2061 ggr
Anonym.ifokus
2018-07-19 08:54

Tror att jag håller på att bli galen

Jag har märkt att när jag bli arg blir jag galen… Som igår tex, jag blev väldigt arg för att pappa på kl. 00 pratade högt i balkongen för att han pratade i telefonen. (Balkongen är precis bredvid mitt rum) Då gick jag ut sa att han skulle vara tyst och stängde dörren så hårt jag kunde, gick tillbaka till sängen, blev frustrerad och lite galet. Blev skit arg, slog sängen och tryckte in naglarna på huden så hårt jag kunde och började gråta… Hjälp…blir galen…

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-19 09:21
#1

Låter tämligen normalt Att prata högt på natten utanför ditt fönster är ju taskigt av din pappa. Dessutom nu när det är så här varmt så blir man ju extra irriterad.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-07-19 10:06
#2

Du låter som en ung person som har svallande känslor. Det tar tid att lära sig impuls kontroll. Alla har vi väl sett barn som kastar sig i affärer och illvrålar-vill ha- skriken. Men om man kan kontrollera sina impulser ibland så kan man lära sig tekniker för att hindra ilskan att blomma ut i full styrka.

Berätta för din pappa att du blev störd så kanske han tänker på det nästa gång.

Alla vill vi väl explodera ibland på människor som inte tänker på andra! Bra att skriva av sig lite irritation! Mvh/WL👋

Anonym.ifokus
2018-07-19 10:26
#3

#2 Jag har berättat för honom väldigt många gånger att inte prata högt på kvällen. Oftast sänker han ljudvolymen men ibland börja han prata högt igen… Det har också hänt en gång att han blev skit arg för att han inte fick ”prata högt”… Men har ni några tips på hur jag kan hantera min ilska? :/

[Hukanson]
2018-07-19 10:40
#4

Lägg en bandspelare med hörlurar i beredskap bredvid sängen. Kanske bättre att lyssna på skön musik i fem - tio minuter än att bli ett offer för omständigheterna.

OnlineCores
2018-07-19 17:17
#5

Vad är det med att han pratar högt som stör dig? Är det vara att du får svårt att sova, eller stör det dig vid andra vardagliga tillfällen också?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Anonym.ifokus
2018-07-19 18:09
#6

#4 Tack! Har du också några tips på vad jag ska göra istället för att slå på mig själv när jag blir arg? :/

Annons:
Scintilla
2018-07-19 18:23
#7

Har dina föräldrar blivit arga på dig för att du blivit arg någon gång? Med tanke på ditt beteende att du demonstrativt stänger dörren med en smäll, slår sängen och sedan även gör illa dig själv. Men du skriker inte ut din ilska/irritation?

Jag känner mig också så frustrerad att det känns som att jag blir "galen" (men inte så extremt) när det kommer massa oljud och jag känner att jag måste sova för jag ska upp dagen efter, eller för att jag helt enkelt vill sova men vet att jag inte kan pga. ljuden. Frustrationen gör ofta att jag börjar gråta.

Och jag blir frustrerad vid dessa tillfällen, när jag var yngre steg jag upp och bara stängde av volymen på deras dånande stereo någon gång när de hade fest och lyssna på musik..- Men det var ingen höjdare. Provade sova med öronproppar under en period också och det fungerade ganska bra men fick ont i hörselgångarna. Nu festar de inte lika mycket och kollar mest serier på helgerna och då ber jag dem helt enkelt att sänka volymen litegrann, vilket hjälper tillräckligt mycket. (jag har mitt sovrum bredvid vardagsrummet). Vet en gång att pappa pratade högt i telefonen när han satt i soffan mitt i natten, gud vad irriterande det var. Sånna här ljud är extra jobbiga när man  är trött och vill sova.

Den enda anledningen jag har tryckt in naglarna i min hud var när jag gick i lågstadiet och var väldigt ledsen och arg på mig själv (bestraffade mig själv). Men det låter som att du sitter i en jobbig situation och att din far verkar prata (högt) i telefonen väldigt regelbundet.

Jag tror att om jag var i din situation, så hade jag sagt alla mina känslor till honom angående vad jag tycker om när han pratar i telefonen högt. Hur jobbigt det är och hur jag känner mig när han gör det. Jag skulle ev. föreslå en lösning om det finns någon (kanske vara i ett rum så långt bort som det går?)… Jag tror det är det bästa sättet för att göra sig av med sin ilska. Vet inte så mycket mer än så, själv har jag ofta istället bara gråtit i frustration så har inte så mycket erfarenhet av hur man gör sig av med sin ilska.. Tror skrika kanske kan vara ett alternativ men antagligen inte ett bra sådant. Om du har en möjlighet så kanske du kan gå ut på en promenad, jag tror det kan göra humöret bättre. :)

[Hukanson]
2018-07-19 21:16
#8

Det är ju tråkigt att vi inte har föräldrar som kan lyssna på och förlösa vår frustration och ilska…ta emot oss med våra känslor och kanske trösta oss en smula. Det kanske är så att när vi bygger vidare på relationen med tystnadens frustrationer och ilska så har vi inte den kärleken att tolerera andra att göra något - vi blir kontrollfreaks men om det inte är tillåtet att visa ilska mot en förälder så demonstrerar vi bara och slår oss själva. Ett vanligt beteende. Så antingen berättar du allt om ditt problem med att vilja sova eller så lyssnar du på skön musik och skriver nåt email till en vän istället.

Anonym.ifokus
2018-07-20 16:45
#9

#5 Det stör mig för att jag får svårt att sova. Men i vissa fall också vardagligt eftersom att han tala så respektlös, prata skit om andra människor och det ger mig negativa känslor ibland.. #7 Jag skulle nog säga att jag blir arg över små saker och med det har min familj reagerad med ”sluta vara så överkänslig”… Ja, jag bruka inte visa min frustration… Om jag ska vara ärligt så är han inte en sånt person som förstår ”känslor” och sådant. Det går inte med honom…tror mig. Han kan tyvärr inte ”gå någonstans” långt borta…vi bor i inte så stort lägenhet… skrika låter som ett bra idé… men inte så lämpligt hemma xD #8 Ja jag förstår…jag försöker hitta ett sätt att släppa ut frustration…och oftast gör jag genom att slå saker/ mig själv. Lyssna på skön musik ska jag göra!

OnlineCores
2018-07-20 20:07
#10

Ok. Det är dåligt av han att nervärdera andra i din närhet, vilket är det man gör, när man snackar skit om andra. Frustration är också något som kommer inifrån, alltså det är ett uttryck för vad du känner. Självfallet kan man hitta sätt att dämpa symptom som t.ex. frustration. Men det går också att gå ner till kärnan av problemet och förstå varför man blir så frustrerad. Det kan bero på 100 olika saker och jag brukar bolla det mot behovstrappan. Uppfyller du inte behoven så blir du lätt frustrerad, kanske till och med desperat på olika sätt.

Jag blir lite orolig när du säger att du skadar dig själv. Försök att undvika det.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Anonym.ifokus
2018-07-23 21:14
#11

#10 Intressant hemsida! Jag har börjat med att skriva ner i min bok när jag är frustrerad, det känns lite bättre faktiskt. Jag ska försöka att inte skada mig själv!

Honestyisdead
2018-07-24 00:45
#12

Jag tycker du borde prata med en kurator eller psykolog.

Du verkar ha lika stora problem med ilska som jag hade i tonåren. 

Så testa skolkurator när lovet är slut.

Upp till toppen
Annons: