Annons:
Etikettbehandling
Läst 4330 ggr
[Jarl]
7/19/18, 8:41 PM

Medicin gör folk sjukare!

Sluta ta dom om du kan det är ditt bästa val.

Ät hälsosamt, tränna och sov.

Alla piller har 100 biverkningar.

Sluta ta skiten om du kan.

Annons:
Aleya
7/19/18, 8:53 PM
#1

Så du ska börja din kamp igen. Tänk på insulin och annat som kan vara livsviktigt. Sen är nog inte psykologi rätt ställe för detta budskapet kan jag tycka

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
7/19/18, 9:20 PM
#2

Medicin räddar liv. Idioti att avråda folk från det.

VampireGirlElvira
7/19/18, 9:31 PM
#3

Tror du Jarl att jag kan bara sluta med mitt livsviktiga medicin mot Loeys-Dietz Syndrom så har du fel. Då kan jag ju lika gärna ta livet av mig på en gång. Losartan gör så att jag håller mitt blodtryck i skick så att jag inte får komplikationer av mitt sällsynta sjukdom. OCH en som har IBS så kan man ”bara” inte sluta med medicin där heller. ”Ät hälsosamt” skriver du, jag har testat FoodMap och en massa annat, men det fungerar inte. ”Träna” funkar inte heller på grund av min extra ländryggskota.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Grodan
7/19/18, 9:42 PM
#4

Det finns en stor poäng i det, absolut. Jag hävdar att man kan äta sig frisk (eller kunde i a f, när maten var nyttig..,). Det finns böcker och studier i ämnet så det är inte bara taget ur luften. Vad vi inte har är kunskapen och ibland inte heller tillgång till en speciell föda. 

Jag har en trevlig bok i min samling "Låt bönorna förändra ditt liv", där man kan läsa om hur bönor kan nästintill bota diabetes 2.

Men jag pratar inte om genetiska sjukdomar, för dessa är kodade i generna. Felet har redan uppstått… Visst kan i många fall en sund livstil göra livet lättare för många, men det finns absolut undantag.

Sedan finns det medicin och medicin. Vi erbjuds oftast bara en medicin mot en sjukdom/krämpa och godtar den utan att själva undersöka om det finns bättre alternativ, t ex en medicin gjort på örter eller annat och som inte innehåller så mycket kemikalier och gift (som tyvärr kan göra oss sjukare).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jarl]
7/19/18, 10:09 PM
#5

Ja håller med finns mediciner som är nödvädiga men andra som är onödiga!

Vi letar efter den lättaste vägen därför tar vi dom onödiga också men kan ställa till det. Läkare skriver ut snabbt för snabbt ibland.  Mycket tillsatser i maten också

Grönsaker smakar knappt något nu

Novachan
7/19/18, 10:26 PM
#6

Behövde inte ens kolla 1 min för att hitta fel i hennes påståenden…

Alla mediciner behandlar och/eller lindrar inte bara symptom, det finns dom som behandlar orsaken, s.k. botemedel. Antibiotika är väl ett ganska bra exempel.

Många gör en större grej av biverkningar än vad det egentligen behöver vara.

1. Alla mediciner har inte biverkningar.

2. Man behöver inte få biverkningar överhuvudtaget även om en medicin har biverkningar listade på bipacksedeln - oavsett hur många eller allvarliga biverkningar kan vara.

3. Om man får biverkningar så kan det finnas en rad olika orsaker, beroende på vad det är för biverkning. Man kan få biverkningar av det verksamma ämnet men också  p.g.a. något av de övriga ämnena i medicinen; En person kan få en eller flera biverkningar av att använda Alvedon men inte av att använda Panodil trots att de innehåller samma verksamma substans (Paracetamol). Två mediciner som behandlar samma sak, innehåller samma verksamma ämne, men är är tillverkade av olika företag (fabrikat) och kan därför innehålla lite olika ämnen i den övriga delen av medicinen ex. bindemedel. Det behöver inte vara stora skillnader men folk är olika känsliga för vissa ämnen och reagerar därför olika eller inte alls.

4. En del biverkningar är också bara tillfälliga - gäller dock bara vissa mediciner. Ett vanligt exempel, speciellt för psykologi iFokus, är att man kan må sämre på flera olika sätt (biverkningar) när man börjar ta en medicin för att behandla vissa psykiska problem. Vi tar behandling med Sertralin för depression som ett exempel. Sertralinet ska ju ändra hormonbalansen eftersom det tros kunna vara en kroppslig orsak till ens symptom som tyder på depression. Kanske den kroppsliga orsaken är för att balansen har blivit rubbad eller så var den "byggd" med en annan nivå som gör att personen inte mår bra av den naturliga nivån. Det är vanligt att man kan må sämre på olika sätt en viss tid från att man början med Sertralin eller vid dosjustering. Hur länge och på vilka sätt är individuellt. Om de ändå inte skulle gå över kanske man behöver göra ännu en dosjustering eller testa en helt annan medicin med annat verksamt ämne för samma ändamål). Sen finns det dom som får biverkningar av Sertralin-preparat om de byter till ett annat fabrikat under sin behandling - som jag tidigare förklarat till varför man kan göra det, och dessa biverkning kan då försvinna om man går tillbaka att använda tidigare använda fabrikat som man inte reagerat på. - Det är därför apotekspersonal frågar "Spelar det någon roll för dig vilket fabrikat/tillverkare/företag/vad den heter/märke medicinen har?" Om en person kommer reagera annorlunda på ett annat fabrikat kan personen inte veta förrän hen har testat, men om personen har testat och vet vilka fabrikat som ger biverkningar kan personen meddela detta till sin läkare så kan läkaren också göra så att de nya recepten bara få ge ut de mediciner med fabrikat som man vet att personen inte får biverkningar av.

Många med psykisk ohälsa lider i onödan i fall där medicin skulle kunna hjälpa dem. Det finns mycket stigma och sociala blaha kring psykisk ohälsa och behandling för det och kan därför kräva bl.a. mod för att ta steget till behandling. Att ta upp ett sådant här ämne på psykolgi iFokus finner jag motarbetande för folk som kanske har extra svårare att söka hjälp för sina problem och få rätt behandling, men även för personer med andra problem. Det hade varit en sak om det rörde diskussion om just mediciner för psykisk ohälsa men jag tolkar det som att TS menar ALL medicin och tycker inte psykologi iFokus är rätt forum för det.

Finns mer man kan säga om ämnet samt TS:s uppmaningar men pallar inte.

Annons:
Grodan
7/19/18, 10:49 PM
#7

Jag kollade inte ens videon. Jag svarade bara på rubriken. Mitt svar är alltså inte på videon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Farwuq
7/20/18, 6:50 AM
#8

De flesta mediciner är nödvändiga.
Jag som själv är gravt sjuk, skulle klara mig utan en del av mina mediciner, kortvarigt.  Men det skulle innebära att jag skulle bli ännu sjukare; massor av ännu värre värk och fatigue/narkolepsi.
Det skulle göra ett svårt hälsotillstånd ännu värre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jarl]
7/20/18, 6:27 PM
#9

#6 SSRI preparat är farliga finns många och har varit uppe länge på tapeten!

https://www.youtube.com/watch?v=Ik0RTsIAEBU&pbjreload=10

Aleya
7/20/18, 6:40 PM
#10

#9 och det är inte bra att vara sjuk heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Novachan
7/20/18, 7:14 PM
#11

#9 Utanför EU kan alla mediciner vara annorlunda jämfört med våra mediciner. De har andra lagar de följer vilket till följd med bl.a. vad mediciner får och kan innehålla, rekommendationer av deras vård, vad läkare skriver ut osv. Det går inte att jämför med hur det fungerar här! När de talar om vad som inte fungerar eller negativa aspekter osv i ämnet syftar de på deras egna system, inte hela världens! Det är lätt att man missar detta när man kollar på sådana videos. Man måste tänka på att USA inte talar för hela världen, bara för att något gäller där gäller det inte överallt.

Vad jag har hört och sett om info rörande ämnet i USA kan jag tro att deras mediciner inte är vad de borde vara; innehåller saker de inte borde innehålla, skrivs för lätt ut mediciner och av någon anledning flera mediciner som behandlar samma område men med olika verksamma ämnen - så då är det inte konstigt att de inte blir bättre på sätt som det var tänkt och/eller får massa ny problem också. De behöver verkligen se över hur det fungerar där och göra förbättringar. Använda Europa som en förebild; som mer är till för att gynna den som vårdas än för att folk ska tjäna pengar…

Sen tycker jag personligen att man ska ha stor respekt för bl.a. SSRI-preparat. Det är inget man ska använda om man inte verkligen behöver det - men så är det ju också med alla andra mediciner. (Är ju inte konstigt att man kan må dåligt om man tar mediciner man inte behöver… det säger väl sig självt) Men med just SSRI menar jag bl.a. för att för att man kan bli så påverkad av biverkningarna bl.a. i början så man måste vara beredd på det och veta att det förmodligen bara är tillfälligt så man att man inte slutar ta medicinen tvärt - då kan man må riktigt dåligt!

Ska försöka fila på förklaringar om hur man bör se på/använda listan av biverkningar på en bipacksedel då många inte verkar använda och förstå den rätt för dess ändamål - har redan förklarat en del varför men tror inte jag har berört allt.

[Jarl]
7/20/18, 8:27 PM
#12

Har sjkälv tagit SSRI sentralin det är det vanligaste man brukar få utskrivet om man är deprimerad. Har aldrig prövat något mer rävgift. Några biverkningar brainzaps ringningar i huvudet mycket mer korkad och krympning av hjärnan.

Aldrig mer

Novachan
7/20/18, 9:34 PM
#13

#12 Rätt förståeligt till din inställning med dom reaktionerna på Sertralin. Du hade kanske behövt ett helt annat verksamt ämne (eller annan dosering) men helt förståeligt till att man inte vill testa något annat efter att ha upplevt det du fick uppleva. Skulle själv vara extremt skeptisk, rädd och orolig inför att testa någon annan sådan medicin efter det.

Jag har också testa Sertralin men har inte alls fått samma upplevelser som du. Fick lite tillfälliga biverkningar första veckan (snarare mindre än en vecka), liksom vid doshöjningar eller om jag glömmer ta medicinen i ca. 2 dygn. Jag sköt upp att börja med behandling av Sertralin i ungefär 1-1,5 år (bl.a för att jag var just rädd, orolig och skeptisk inför sådana mediciner) men jag kom till en punkt då jag insåg att jag måste för att jag mår så dåligt och kan inte ta mig ur det måendet. Om jag inte hade börjat med behandlingen vet jag inte om jag skulle varit i livet idag. Skulle iaf inte vara en fungerande människa. Inte kunna äta vettigt, inte kunna ta mig ut ur bostad, inte kunna bo själv, inte kunna gå och handla… Skulle inte kalla det någon mirakelmedicin, jag har ju fortfarande en del problem men de är nu mer hanterbara och jag fungerar bättre än om jag inte hade tagit medicinen.

Efter mina erfarenheter skulle jag våga att testa ett annat SSRI-preparat om jag så skulle behöva det. Hur/vad gjorde du efter att du slutade med Setralin? Genomgick du någon annan typ av behandling?

Annons:
Honestyisdead
7/20/18, 10:00 PM
#14

Jarl det är inte det vanligaste man skriver ut.

Och vad föredrar du. Självmord eller biverkningar samtidigt som du blir bättre?

Din avsky mot mediciner har knappast med ssri att göra. Sluta låtsas som det.

[Jarl]
7/20/18, 10:04 PM
#15

Jag fick något annat som inte var SSRI men kom ihåg att den inte heller var så bra. Ja det värkar ju fungera på en del, Men man ska vara försiktig

Farwuq
7/21/18, 3:00 PM
#16

Mediciner fungerar väldigt olika från individ till individ, ibland kan det vara rent kontraproduktivt med en medicin som är till hjälp för en annan.
När det gäller SSRI specifikt, är detta tydligt, de kan leda till värre saker än vad de är tänkta att bota.

Min neurologiläkare förde SSRI på tal för flera år sedan, men jag sade »nej tack«, jag har sett individer i min närhet hamna i värre tillstånd än de hade tidigare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
7/21/18, 4:40 PM
#17

Håller med om att man måste titta på varje individ för sig. Varje fall är ett individuellt fall och det är fullständigt meningslöst att generalisera, för att det skulle vara bra, eller dåligt.

Generaliseringar är extremt oprecist och väldigt långt ifrån hur något skulle fungera, eller om något skulle vara sant. Med andra ord, det kan man direkt filtrera bort det genom s.k. falsifikation som forskningen bedrivs av.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Honestyisdead
7/24/18, 10:20 PM
#18

#16 Just därför ska läkare kontaktas om man försämras och någon bör dagligen ha kontakt med patienten som kan märka försämring. Är man utan någon anhörig får man vara på telefonen vid första varningssymptom.

Det kan vara tufft. Men värt det när det blir rätt och man kommer över ytan igen.

Jag har inte träffat folk som blivit sämre mer än vid insättning. Däremot många som fått biverkningar utan önskad effekt.

vallhund
7/25/18, 7:32 PM
#19

#9 Vill man förkovra sig inom  ämnet farmakologi så är YT inte rätt forum.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jarl]
7/25/18, 7:43 PM
#20

Varför inte youtube är som allt annat bara man kan baka upp det med fakta.

SSRI preparat är förliga för det höjer dopaminet och när det är borta krashar man.

Annons:
OnlineCores
7/25/18, 9:56 PM
#21

Youtube är helt ok om du är källkritisk till den som gjort klippet och till den som laddat upp den. Klippet ovan där hon nämner att medicin bara är till för att fixa symptom är helt fel. Det är inte ens nära på hur det fungerar.

Redan där vet jag att hon inte vet vad hon pratar om. Hon är inte ens mogen till att ta ställning till att det är bra- eller dåligt. Medicin kan förebygga hjärnans utveckling också, både positivt- och negativt. Medicin kan hjälpa dig att komma ur en negativ neurologisk spiral m.m. Det behöver man inte vara Einstein för att förstå.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

FataMorgana
7/26/18, 1:03 PM
#22

Först vill jag klargöra att jag inte talar helt allmänt om medicin och jag har heller inte sett videon, utan jag talar om enbart om min egen erfarenhet av den psykiatriska vården.

Alltså, jag kan mycket väl förstå alla dom som inte gillar psykiatrin och dess mediciner. Jag drabbades själv när jag var i 20 års  åldern av något som blev diagnostiserat som panikångest av en psykiater,  Jag testade ut en massa olika mediciner mot det och inget hjälpte, utan jag blev bara sjukare och sjukare av alla dessa, Sen skrev läkaren  t.o.m ut mediciner mot biverkningar som jag förstås fick ännu mer biverkningar av som t.ex raynaudssyndrom och psoriasis. 

Tills sist mådde jag så fruktansvärt dåligt att jag låste in mig hemma och vägrade gå ut. Minsta lilla ansträngning fick min puls att gå upp i 200 och för det mesta snurrade det runt i mitt huvud helt konstant. Nätterna var fulla med mardrömmar och dagarna fulla med ångest. Det var en hemsk tid och jag var verkligen fem före att ta livet av mig. Men på något sätt och vis lyckades  jag inse att jag inte ville leva livet så och fann kraft och ork att ta saken i  egna händer och slutade med den ena och den andra medicinen på eget våg utan läkares samtycke. Jag började samtidigt äta hälsosamt och lära mig så mycket om kropp och hälsa som möjligt med hjälp av en mycket kunnig man som berättade för mig vilka vitaminer och mineraler som skulle vara bra för mig. Jag började också att träna. Långsamt men säkert försvann min ångest och några månader senare mådde jag bra igen. 

Visst var det jobbigt att sluta med medicinerna, men jag försökte att trappa ner så långsamt som möjligt och jag märkte att efter varje medicin som jag slutade med, att jag blev en gnutta klarare i huvudet. 6 hela år gick helt till spillo och jag ångrar något så fruktansvärt dagen som jag klev in genom psykiatrins dörrar. Skulle jag ha vetat vilket helvete som väntade mig skulle jag aldrig ha sökt hjälp därifrån. Men visst händer det att jag får svindel från och till idag med, men idag vet jag att mina svindelanfall kommer från nacken och från ett lågt blodtryck och  dessa ger mig ingen panik längre. Jag vet också att min hjärtrusning kommer från ett lågt järn och folatvärde, dvs inget som jag behöver psykofarmaka för att åtgärda. Jag blev väl helt enkelt fel diagnostiserad och jag undrar hur många andra som det finns därute som är fel diagnostiserade? Så jag förstår mycket väl folks misstro mot psykiatrin och att många inte blir hjälpta där, för jag kan inte  tänka mig att jag är den enda som drabbades så här. Själv skulle jag aldrig mer söka vård hos psykiatrin och aldrig mer börja med deras medicinering. Så traumatiserad blev jag.

Maria
7/27/18, 7:45 AM
#23

Jag har provat otaliga mediciner mot min neuropatiska smärta med skiftande verkan. Oftast hjälper det lite i början men sedan så är allt som vanligt igen.

Jag har bland annat höjt dosen Gabapentin nu och nästa vecka ska jag börja med Citalopram om detta inte hjälper. Jag har inte testat detta läkemedel ännu så det känns nästan som en sista chans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: