Annons:
Etikettpsykoser
Läst 1555 ggr
alidaolsson
8/30/18, 9:18 AM

Höra röster/vara psykotisk..?

Hej! Jag har under en tid nu börjat höra röster som uppmanar mig till att göra dumma saker.. och jag gör oftast som de säger..
Jag är inlagd på psyk för tillfället och två sköterskor har sagt att jag är helt psykotisk ibland.

Jag blir borta och och misstänksam på allt och alla. Trodde förut att medicinen som de skulle ge mig var för att söva mig och sen avliva mig. Var också rädd att samma sak skulle hända min mamma, så jag ringde henne och bad henne låsa alla fönster och dörrar. Jag hörde röster som ska "duns duns duns", så jag slog huvudet i väggen så jag spräckte mig ögonbryn. Till slut övertalade min mamma mig till att ta medicinen som de skulle ge mig. Jag svarade "Jag tar den. Men mamma, det här är sista gången vi kommer prata. Jag kommer dö nu". Sen tog jag medicinen och somnade nästan direkt. Nästa dag var allting bra helt plötsligt. Det hände mer grejer men jag minns inte allt och det är svårt att förklara allt..

Vad skulle ni säga om detta? Skulle ni säga att jag var psykotisk?
Jag ska träffa min läkare idag och fråga honom varför sköterskorna sagt så och om det är någonting som han har bedömt. Men ville ändå skriva av mig lite här.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
OlgaMaria
8/30/18, 9:22 AM
#1

Ja det låter som du haft en psykos. Det du beskriver är precis en beskrivning av en psykos. Hoppas du förstår vad det betyder och inte tolkar ordet "psykotisk" på fel sätt. Psykos handlar om att inte ha rätt verklighetsuppfattning, att vara starkt förvirrad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
8/30/18, 9:24 AM
#2

Det är bra att du ska träffa din läkare idag och han kommer med all säkerhet säga att du hamnat i psykos vid dessa tillfällen.

Det är också bra att du är under vård så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

alidaolsson
8/30/18, 9:46 AM
#3

Åh, tack.. Då vet jag.. ❤️ Men ska som sagt ta upp det med min läkare också. :)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
8/30/18, 1:39 PM
#4

Hej igen!
Pratade med min läkare och han sa att det var DID jag hade. Kan det också stämma? Är inte insatt alls i vad det är. Doktorn har ju aldrig varit med och sett hur jag varit så att säga, så därför vill jag veta ännu mer och vara säker på vad det är jag varit med om!

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

OlgaMaria
8/30/18, 2:40 PM
#5

#4 DID är personlighetsklyvning. Upplevelse av att man är flera olika personligheter. Jag tycker den diagnosen verkar tveksam utifrån vad du beskrivit, och det är en mycket mer avancerad diagnos än psykos, så om läkaren inte känner eller har bedömt dig ordentligt så kanske du inte ska acceptera det han sagt helt okritiskt. 

DID och psykos kan man ha samtidigt, så det är inget som säger att du inte hade en psykos. Det låter absolut som att du var psykotisk. Psykos kan man ha av massa olika anledningar och de kan yttra sig på många olika sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
8/30/18, 2:59 PM
#6

Det är väldigt svårt utifrån en tråd så här på nätet med lite information att säga vad det är som händer dig. Det är bra att du är inlagd och att du är under kontroll så att säga.

Jag skulle nog råda dig att lyssna på din läkare som vet mer om dig och din historik än vad gissningar på nätet kan vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
alidaolsson
9/1/18, 9:30 AM
#7

#5 och #6 Tack. Jag är på permis just nu och åker tillbaka på söndag, ska ta upp det här med honom igen då. DID är ju en diagnos och det kan han väl inte säga att jag har utan att någon utredning gjorts? Eller?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

OlgaMaria
9/1/18, 2:48 PM
#8

#7 Skulle tro det behövs en utredning för det ja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

alidaolsson
9/1/18, 5:34 PM
#9

#8 Ja, tror jag med.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Lona
9/1/18, 9:33 PM
#10

Lite klantigt av läkaren att inte förklara bättre vad han grundar det på, vad det innebär för dig och om de har någon behandlingsplan. Jag tycker inte att man "kläcker" en såpass komplicerad diagnos hur som helst även om jag för all del varit med om liknande händelser.
Läkaren kan visserligen ha ställt diagnosen baserat på din anamnes (sjukdomshistoria), hur du svarat på vissa läkemedel och även på vad annan vårdpersonal har iakttagit på avdelningen, så visst går det att ställa en diagnos utan att direkt ha träffat patienten särskilt mycket men av det du skriver låter det lite knepigt.
Det är som sagt ganska omöjligt att såhär på nätet veta hur och varför den diagnosen har ställts, de har sannolikt en betydligt bredare bild och kunskap än vad vi på iFokus har.🙂 
Som #6 skrev, lyssna på din läkare men se också till att fråga honom om det du undrar över! Skriv gärna ner de frågor och funderingar du har så att du får med alltihop nästa gång du träffar honom. Om du känner dig säkrare så kan du be att få ha en anhörig med, det är lätt att man känner sig lite trängd i den situationen tyvärr och då kan det vara bra att ha back-up. 

Fortsätt nu att ta hand om dig, det låter som att du mår lite bättre i dina senaste inlägg.🎈


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: