Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1173 ggr
filopa
8/31/18, 11:21 PM

Rädd för att spy

Jag är otroligt rädd för att spy och ligger nu i sängen och skakar och mår väldigt illa bara för att jag hörde en familjemedlem möjligtvis spy. Detta har varit ett problem ett tag nu. Jag är även rädd att spy när jag inte är hemma. Har någon nåt tips på hur man löser detta? Iallafall ikväll så jag kan få sova.

Annons:
Novachan
8/31/18, 11:48 PM
#1

Har också emetofobi (kräkfobi). Förstår hur rädd du måste känna dig. Är också rädd i sådana situationer. Gissar att du är som mig och triggas av ljud så försöker distrahera din hörsel med andra ljud; tv, musik, ljudbok. Samt använd ångesthanteringstekniker t,ex. motverka hyperventilering - exempelvis kan man sjunga, prata, vissa tränar eller går promenader, andas i en påse eller använda användningstekniken med att andas in genom näsan och ut genom munnen. Jag har inte testat alla dessa förslag men jag tycker att att andas in näsa ut mun fungerar bäst på mig, samt kan kombinera med stressboll, men även distrahera med tv (både visuellt och ljud) eller bara lyssna på ljudet från en tv eller liknande - det beror liksom lite på vart jag är om jag får en panik/ångestattack och vad jag har tillgång till och intensiteten på ångesten. Bäst att försöka att tänka på annat helt enkelt och man kan göra olika saker för att hjälpa det

filopa
8/31/18, 11:51 PM
#2

#1 kollar på film och andas lugnt, vilket hjälper tills jag slutar.

Novachan
9/1/18, 9:26 AM
#3

Vad bra, hoppas du lyckades somna 🙂

Croctaiil
9/12/18, 12:13 PM
#4

Jag var likadan hela mitt liv, sen försvann de när jag började dricka (alltså för mkt så jag spydde) och sen försvann de. Nu är de ju absolut inte de jag menar att du ska göra utan mer att sakta utsätta dig för de. Kan vara typ att titta på videor där folk kräks, i början bara lyssna på ljudet. Osv, de hjälpte mig lite faktiskt. Lycka till

Novachan
9/12/18, 12:46 PM
#5

#4 Tycker inte att man ska försöka behandla sig själv då det är en fobi som är så svår att behandla. Kommer ej ihåg vart jag läst det men tror det var 50-50 ungefär för dem som går behandling; en halvan blir "botade" men resterande kan bli ännu värre än vad de var innan. Jag har testat att behandla min hos psykolog men jag blev värre….

Att läsa om saker som andra undviker och att kolla videos och lyssna på ljud har gjort det värre för mig. Det kan fungera för andra, men man behöver vara medveten om detta och fatta egen beslut hur man vill göra. Jag blev varnad av min psykolog innan behandling men beslutade att ta chansen för att jag har känt att jag måste testa att göra ett försök att behandla den, men det misslyckades åt gick åt andra hållet…

Är glad att det fungerade för dig, trots hur det skedde.

vallhund
9/12/18, 7:43 PM
#6

#4 Verkar vara ett dåligt råd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Croctaiil
9/12/18, 8:18 PM
#7

Försökte bara hjälpa till genom att dela med mig av vad som hjälpte mig!! Alltså de sistnämnda.

Novachan
9/12/18, 8:36 PM
#8

#6 Tanken var god, och det är lätt att tänka att man kan behandlas så, speciellt i jämförelse med hur man behandlar andra fobier, men det är mycket svårare (typ omöjligt) att göra dem i steg (upptrappning) vid kräkfobi, men det beror också på hur ens kräkfobi är - alla är inte rädda för alla delar som berör kräkfobi. Jag undviker att berätta mer för TS och andra emetofobers skull, som kanske kommer läsa tråden, så att de inte ska råka läsa saker som kan göra deras fobi värre. Fokus i denna tråd var hur TS skulle hantera den kvällen/natten (och jag gav generella tips som kan användas då och vid andra tillfällen, men inte behandlingstips). Om behandlingstips och annat angående emetofobi ska/vill diskuteras vidare rekommenderar jag att det skapas två nya trådar med tydliga rubriker (Del 1 och Del 2); ena som innehåller en varning för emetofober om vad som kan ske om de läser i nästa tråd som är själva diskussionstråden, så att de kan göra ett val. Del 1 ska vara en låst tråd som bara är till för att varna och informera om Del 2

filopa
9/12/18, 8:36 PM
#9

Har kontaktat umo men de vill bara skicka mig vidare och sa att jag skulle kontanta vc

Novachan
9/12/18, 8:47 PM
#10

#9 Det finns förmodligen fler psykologer som är inriktade mot fobier via VC jämfört med psykologer på UMO, så det är antagligen därför de "skickar vidare dig". Det kan också hända att VC refererar dig (ev. skickar remiss) till en psykiatri som har mer passande psykologer. Så du behöver inte känna som att de inte ville ta hand om dig, för de göra de genom att referera dig till VC

Du kan också testa att kontakta psykiatri utan kontakt med VC men det är möjligt att vissa mottagningar vill att du ska ha en remiss.

vallhund
9/12/18, 8:56 PM
#11

Ofta kan man skicka egenremiss.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

filopa
9/13/18, 7:40 AM
#12

Hur går behandlingen till?

Novachan
9/13/18, 10:29 AM
#13

#12 Har rekommenderat om hur beskrivning av behandling bör skrivas/kunna läsas här på forumet. Du kommer få veta när du är i kontakt med passande psykolog,

Annons:
Upp till toppen
Annons: