Annons:
Etikettertvångsvårdrättsligt
Läst 1321 ggr
Croctaiil
2018-09-12 09:34

Klädsel på psyk

Kan personalen tvinga mig att använda en kofta pga att jag har ärr på armarna? Har inga öppna sår. Om jag vägrar kan dom använda tvångsåtgärder och isf vilka?

Annons:
91Marran
2018-09-12 09:43
#1

Nej det kan dem inte.

Mvh
Mig

Croctaiil
2018-09-12 09:56
#2

Är du 100%? :)

-Aida-
2018-09-12 10:15
#3

Låter mer som etikett, att man ska tänka på andra som kan vara där, kanske det är triggande för vissa.
Dom kan inte tvinga dig att använda kläder, dom kan tipsa, ge råd men då får dom komma med en anledning till varför.

Lona
2018-09-12 10:59
#4

Är det alltså på en vårdavdelning, inte inom öppenvården? De kan som sagt inte tvinga dig, men om det är en regel de har så tycker jag att man kan följa den av hänsyn till andra. Jag vet att inom viss gruppterapi på min ÖVM är det sagt att ALLA ska ha långärmat för att inte eventuella ärr ska trigga andra. Följer man inte det så blir det ingen gruppterapi, punkt. Det är dock skillnad på en vårdavdelning, de kan ju inte vägra att ge dig vård eller ta till tvångsåtgärder för en sån grej.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Croctaiil
2018-09-12 12:10
#5

Sluten. Förstår vad ni menar, men ingen har klagat & just nu är de ingen annnan än jag med självskadebeteende, hade de funnits de hade jag tagit på mig. Men då vet jag att Dom iaf inte kan tvinga mig. Tusen tack för era svar :)

Honestyisdead
2018-09-12 17:31
#6

Jag trodde man var tvungen att följa regler.

Och även om man inte måste så är det väl bara ren respekt att man döljer ärr om man är på ett ställe där det kan trigga både det ena och det andra.

Du vet knappast allt om dom andra. Om du är varm så ta en tunn tröja?

Annons:
Upp till toppen
Annons: