Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
03. Allmän psykologi

Orkeslös, meningslöshet?

2018-10-03 20:19 #0 av: Skogsväsen

Tredje gången jag skriver om min text. Men jag har känt mig rätt så blank i huvudet den senaste tiden. Jag är off och orkar inte göra saker jag alltid brukar göra; att duscha kan liknas vid att gå en mil. Och jag har en (för mig hel) del saker jag vill och behöver göra. Men allt jag orkar är att sitta vid datorn och lyssna på musik och vara lite, lite kreativ i olika former.

Efter mina två texter som jag skrivit men tagit bort så tror jag att jag har löst en del av anledningen till att jag mår som jag mår. Självklart krävs det flera ingredienser för att det ska bli en fulländad maträtt och den här rätten känns inte så hälsosam men här är ingredenserna:

- Ensam men inte ensam. Jag är inte så jätte-ensam egentligen. Men jag saknar att få känna vänskap på ett djupare plan, det är där jag trivs. Alla mina vänner och halv-vänner känns så okontaktbara. Träffar vänner ibland men inte på det djupa planet. Och när jag tänker på min ensamhet så känner jag mig lite tokig.

- Inget ljus i tunneln. Har en dröm som blockeras av ett 3m högt hinder som jag inte riktigt har klurat ut hur jag ska komma över en.

- Förfallande utseende. Jag prioriterar hälsa så mycket jag orkar. Men av någon anledning blir jag alltid lila under ögonen och har andra saker jag bekymrar mig över. Kan liknas vid "mind-ghosts".

- Meningslöst liv. Upplever lite att jag lever livet som en robot. Eat, sleep, work repeat.

Ensamhet är nog ett problem som genomsyrar hela svenska samhället och i andra samhällen i större eller mindre grad. Jag ska utmana mig själv snart och kommer förhoppningsvis må bättre efter det. Men jag vet ju inte ens ifall jag mår dåligt nu? Känner ingenting. Är jag ledsen? Tror inte det. Så om någon frågar så mår jag bra.

Anmäl
2018-10-05 10:50 #1 av: Farwuq

Du är inte ensam, jag känner igen det du skriver; hela samhället har den färgen.
Jag själv kämpar så hårt det går.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-10-10 02:47 #2 av: Hera

Story of my life till för några år sedan. Fick äntligen rätt diagnoser, en ny typ av medicin och jag började hitta mig och acceptera min situation och känslor.

Idag har jag plötsligt 3 vänner som känns på riktigt. Som jag faktiskt bryr mig om och vi är på samma nivå. Äntligen en djup vänskap som jag alltid velat ha men aldrig hittade förr. Hade många vänner men ändå kände jag mig ensam.

Att du har en dröm är väldigt bra. Det hade inte jag. Och har inget direkt mål nu heller men jag har nu djur som ger mig mening i vardagen.

Får du någon hjälp med dina tankar?

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.