Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 1273 ggr
emeliiiiieee
10/25/18, 2:45 AM

sömn

Jag har i hela mitt liv haft stora sömnproblem, det har blivit värre sen jag fick PTSD och depressionsdiagnos. Kan verkligen inte somna och har ofta mardrömmar. Jag har melatonin 5mg x 2, theralen 1 ml och imovane 7,5mgx2 till natten. Dom funkade sådär i början men nu har dom slutat funka och jag sover max 1,5 timme per natt igen. 

Vad ska jag göra nu?

Annons:
Dioramabyggare
10/25/18, 3:24 AM
#1

#0: om du har förtroende för läkaren som skrev ut medicinen kanske du kan prata med honom eller henne och berätta att "din" medicin inte längre fungerar?

Jag hoppas jättemycket att h*n kan hjälpa dig bli av med din sömnlöshet.

Emptymoment
10/25/18, 4:43 AM
#2

Du har helt enkelt byggt upp en tolerans mot dina sömnmedel, speciellt Imovanen som är beroendeframkallande. För få samma effekt behöver du antingen en ökning utav dosen eller en starkare sömnmedicin, exempelvis Nitrazaepam, Men det kommer till sist att leda till samma sak där. Mitt förslag är att du(efter att du talat med ansvarig läkare) antingen gör en av dessa saker:

1: Som jag skrev ovan, be om ett starkare sömnmedel. Men det är det sämre alternativet.

2: Testa att ta dina Imovane endast varannan eller var tredje natt i ungefär 1-2 månader. Jag vet att det kommer vara sämst att inte få sova på 2 dagar då och då, men till sist har din tolerans sjunkit igen och du kommer få bättre effekt av den när du återgår till ditt normala schema.

3: Den smärtsammaste lösningen: Trappa ned Imovanenen i sakta takt tills toleransen är borta, efter att du rådgjort med din läkare. Därefter kan du antingen påbörja din normala dos på nytt eller prova ett annat sömnmedel.

Melatonin och Theralenen behöver du inte oroa dig så mycket för då dem inte är beroendeframkallande i samma bemärkning, utan mest ett stöd till din starkare medicin.

Jag säger absolut inte att du är beroende eller att du på något sätt missbrukar dina läkemedel, jag förklarade bara vad som hänt i din kropp.

Redigerat av adm, vi uppmuntrar inte till privata konsultationer.

Lycka till!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Emo
10/25/18, 5:29 AM
#3

Du har kanske nytta och glädje av råden jag gav i denna tråd:

https://psykologi.ifokus.se/discussions/5a727ccf8e0e741f3d00341b-somnproblem?participating-2

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

emeliiiiieee
10/25/18, 4:32 PM
#4

#1 Tack! Jag ska prata med läkaren nästa gång jag ska dit. #2 Absolut, byta till starkare vill jag absolut inte göra utan jag vill ju helst kunna sova utan imovanen. Theralenen och melatoninet vet jag att dom inte är beroendeframkallande så dom kan jag gott ha kvar. Ska prata med läkaren nästa gång jag ska dit! Har ju inte heller missbrukat mina tabletter utan jag tar angiven dos som jag ska och tar aldrig mer. #3 läste dom råden i den tråden men jag måste upp varje morgon 7.30 så kan inte sova när jag vill heller 😭 Just nu är det mer en stress att jag går och lägger mig, kan inte sova, kollar på klockan och blir stressad för jag vet at jag ska upp tidigt.

Emptymoment
10/25/18, 6:16 PM
#5

Till administratör/sajtvärd. Jag har ingen aning om vad ni raderade från mitt inlägg. Så vitt jag kan se så är det kvar precis som jag skrev det.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Farwuq
10/31/18, 7:59 AM
#6

Det är något liknade här.

Jag har både Stilnoct (Zolpidem) och Imovane (Zopiklon) utskrivet. Jag alternerar dessa bägge för att inte förlora för mycket i effekt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: