Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 1255 ggr
beckare
2018-11-25 22:24

Psykopat

Jag ska gå på familjeterapi med min pappa och hans sambo, som jag misstänker har psykopatisk personlighet av någon grad. (Hon manipulerar, använder härskartekniker, förvränger sanningen och sprider lögner för att få som hon vill. Hon har brutit ner min pappa så han fick läggas in på akut-avdelning för när man mår dåligt mentalt) Min fråga är, Hur reagerar en psykopat om man undrar om den kan vara psykopat? Om man har andra psykologiska problem brukar det ju ibland vara bra om man utreder och får en diagnos. Gäller inte det psykopater? Är det för att det inte finns någon dokumenterad behandling ändå? Vet min pappa om att hans sambo är psykopat? Det känns som att det borde vara uppenbart, men finns det en möjlighet att han inte vet? Jag hade egentligen velat säga vad jag tror hos familjeterapeuten, men vet inte om man kan säga så, utan att det vänds mot mig.

Annons:
MissClue
2018-11-25 23:14
#1

Jag har uppfattningen om att ordet psykopat blivit missbrukat och har tappat sin mening då ordet vanligast används som skällsord. Min åsikt är att det inte skulle ge någon positiv effekt av att konfrontera en psykopat genom att upplysa den om att personen kan vara psykopat. De kan ju lätt vrida om det så du står som boven och kastar personangrepp. Kan du inte tala med terapeuten ensam och ta upp det då? Du kan ju också prata med din pappa ensam, lugnt och sakligt lägga fram att sambons beteende stämmer in med vad du har läst om psykopater eller narcisster. Ta exempel på incidenter osv.  Jag blev upplyst då mitt ex kallade mig psykopat flera gånger. till slut blev jag orolig att det han sa stämde och började läsa på om psykopater.Bara det att allt stämde in hos honom istället. Innan det så hade jag inte en susning om att han var psykopat, eftersom han vred och vände på allt och fick mig att känna att mitt dåliga mående var enbart mitt fel. Hoppas din pappa kan komma ifrån sambon, usch.

I love not man the less, but Nature more…

Sindri
2018-11-25 23:15
#2

Jag vet inte om terapeuten vill tala med bara dig, i så fall vore det nog bäst om du sade det i enrum.

Annars finns det risk att det överhuvudtaget inte fungerar med samtal er tre emellan. Du kan alltid skriva ett brev och ge din version av saken. Ring mottagningen och fråga hur du skall gå till väga.

beckare
2018-11-26 12:54
#3

#1 Ojj! Ja exakt, de får det att verka som att alla fel ligger hos en själv. Hon får pappa att tro att hon är fantastisk som är med honom trots alla hans fel och brister. Och misstag han gör hålls emot honom i år efter. Och samma mot mig. Ja, jag får ta upp det med terapeuten själv först då. Det känns som att terapeuten inte kommer vilja bekräfta det om det är så, men hon kanske kan ge mig tips på hur jag ska förhålla mig iaf. Tack för svaret!! <3 #2 Terapeuten vill tala med oss alla tre. Just nu vill dock inte min pappa och hans sambo det längre, trots att vi hade bestämt dag och tid. De avbokade dagen innan utan att fråga mig först. Nu försöker dom få mig att tro att jag inte är vuxen om jag inte kan prata för mig själv utan en tredje part närvarande. Och om jag inte kan det vill dom inte ha kontakt med mig, för då är jag ingen varm familjemedlem som försöker lösa saker själva först innan man blandar in en terapeut. Dock har ju detta hållt på i många år och det samlas bara mer o mer grejer som sambon förvränger. Min pappa tvingade tom. en släkting att ta bort en bild på min avlidne mamma på sin instagram, för hans sambo skulle kunna ta illa upp. När släktingen inte gjorde det loggade han in på hennes instagram och tog bort bilden. (Han hade släktingens mail-lösen sen innan) Det är sånna saker som hans sambo får honom att göra av rädsla. Och jag känner att vi behöver prata om det hos en terapeut. Ojj, nu kom jag lite utanför ämnet :P Men tack, jag säger det till terapeuten i enrum först, innan vi träffas alla. (När det nu kommer hända) :) Tack!!

MissClue
2018-11-26 16:22
#4

#2 Låter inget vidare. En sund person skulle väl inte lägga sig i att en släkting la upp en bild på din mamma. Säger ju bara hur egocentrisk sambon är. Dom som inte har varit i förhållande med en psykopat kan nog inte förstå hur hjärntvättad man kan bli. Det är när man kommer ut ur greppet som man förstår vilken majorettdocka man har varit. särkilt de där med att de lyckas få en att vända nära och kära bort från en.

I love not man the less, but Nature more…

beckare
2018-11-26 17:21
#5

#4 Aah, vanliga personer förstår att man både kan sakna en person och samtidigt kan tycka om den nya. Och att det inte handlar om henne när man lägger upp en bild. Jaa exakt <3 jag hoppas att han kommer inse det nån gång och också kan förlåta sig själv när det händer. Vet att alla släktingar saknar honom mycket <3 Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter <33

Sindri
2018-11-26 18:49
#6

Det är nog inte så mycket din pappa som hans sambo som inte vill…..

Annons:
Vikan
2018-11-26 19:45
#7

Angående att slänga fram att sambon har en psykopatisk störning inför henne, jag uppfattar det som att psykopater förnekar att de är psykopater. Enligt psykopater är de fullt normala om inte bättre än genomsnittet, ingen självinstikt

beckare
2018-11-26 19:47
#8

#6 Ja det har du verkligen rätt i <3 Min bror har tagit över samtalet med pappa nu, och ska försöka få honom att gå med på att träffas hos en terapeut i alla fall. Hoppas det går vägen 🙏🏼

Upp till toppen
Annons: