Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1651 ggr
eirwen
2019-02-03 01:47

Ventilera

Har haft en bra kontakt på en psykiatri men blev på grund av min ålder remitterad. Jag håller på med en utredning pga att någon tappat bort papperna från min första där jag fick en diagnos. Var på det första mötet i fredags och det var hemskt. Jag bad först om en förnyelse på Stesolid som jag använt i 7 år vid behov. Som exempel på att jag inte tar de ofta så fick jag ett recept i somras på 25 tabletter. Men jag behöver dom och de fungerar som en trygghetsgrej för mig. De skriver ej ut Stesolid och personen jag träffade sa att den motverkar Concerta som jag går på vilket ingen sagt (även fast jag frågat) och jag har inte heller märkt av det. Personen som tappade bort min första utredning jobbar tydligen där och han skämtade i stort sätt bort allvaret i det och sa att ”jag ska säga åt henne att inte tappa bort flera utredningar”. Sen har psykoterapeuten ticks. Jag har inget emot folk som har ticks och jag känner mig taskig som känner såhär, men det kändes underligt och hen hade ganska ordentliga ticks som störde samtalet och som även triggade en av mina fobier. Jag hade en sådan ångest och panik på vägen hem. Jag ville bara ventilera mig med detta, för jag har inte så många att prata med.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
Farwuq
2019-02-03 11:06
#1

Det är verkligen en dålig inställning som de har.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2019-02-03 17:57
#2

Hur kan en utredning tappas bort? Det ligger ju i datorsystem.

eirwen
2019-02-04 00:00
#3

#2 Jag har ingen aning, papperna till denna låg i alla fall inte i något datorsystem. Typ, min intervju osv.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Honestyisdead
2019-02-04 00:28
#4

#3 Märkligt. När jag ber om min journal finns alla samtal och möten med. Alla delar av utredningar också.

Har du bett om din journal från stället som gav dig diagnos?

eirwen
2019-02-04 03:26
#5

#4 Nej, men min psykiatri som ville ha utredningen har letat men ej hittat. Diagnosen finns i papperna men inte utredningen och underlägget för den. Jag har inte så mycket emot att göra om den. Det är mest hela Stesolid grejen som gör mig orolig. Personen tyckte att jag skulle använda andra metoder för den ångesten, vilket ju är lätt att säga när man a. inte är i den situationen och b. inte har fått någon behandling som lär en dessa metoder.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Lona
2019-02-08 16:22
#6

#2, Detsamma hände mig, stora delar av journalen tappades bort i samband med nytt dataprogram och flytt av kliniken. Efter en hel del påtryckningar och skriftliga "hot" (det går oftast inte att nå kliniken vare sig via telefon eller mail) om IVO-anmälan har de hittat delar av materialet men givetvis inte det som var viktigast. "Lustigt" nog så gällde även det psykiatrin.😏 Om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte att journalen var korrekt innan de tappade bort delar av den heller. (Sen har jag av någon anledning registrerats på ortopedkliniken när jag satt in och tagit ut hormonspiral(!) på gynekologen. De där systemen funkar inte alltid som de ska… Sorry för OT!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lona
2019-02-08 16:34
#7

TS, du har rätt att be att få komma till en annan behandlare eller klinik om du känner att det inte klickar mellan er. Faktiskt så har du rätt att gå var som helst inom den allmänna sjukvården i hela det län du bor i. Jag förstår att det inte är så lätt att ta upp, du kanske kan ta med dig någon vän eller familjemedlem som stöd? Eller skriv ett brev? Du behöver ju inte skriva "Jag tycker att du är dum i huvudet" utan kanske trycka mer på att du inte känner att ni är på samma våglängd och att du faktiskt inte känner dig trygg med den personen. Är h*n det minsta professionell så bör h*n så till att du får komma till någon annan! Trygghet, tillit och förtroende är så oerhört viktigt inom psykiatrin. Jag förstår hur du menar med Stesoliden, bara att den finns där gör att man blir lugnare! De kan ju sätta intervall på uttagen om de vill. Det är visserligen ett antal år sedan jag åt Stesolid OCH Concerta, varken läkare eller apotekspersonal tyckte att det var konstigt och jag hittar inget i FASS som indikerar att det är kontraindicerat. (Concerta funkade inte men det hade inget samband med Stesolid.) Numera har jag både en bra läkare och en bra kintakt/stödperson, det gör så ofantligt mycket även om jag fortfarande mår förjävligt ibland. Hoppas att det löser sig för dig! 🌹


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Klangedin
2019-04-06 13:35
#8

Finns ju vita lögner, ibland när man inte hinner med har man inte koll på allt. Då blir det fel.

Upp till toppen
Annons: