Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1393 ggr
91Marran
3/4/19, 7:39 PM

Vilken diagnos?

Hej!

Jag skriver en bok  och då är det tänkt att en av karaktärerna  ska ha en diagnos om det nu finns en diagnos som passar in.

Hon är impulsiv, manisk, framåt, spontan,  nästan överdrivet glad och ibland uppspelt.  Hon går endast ner till  ett lägre stämningsläge.  Hon hamnar inte i en depression. utan bara lite lägre än man normalt skulle ha mått. 

Hon väljer planer utan att ha frågat sin flickvän om hon vill vara med, vilket hon borde göra. Hon tar andra för givet och ser inte några konsekvenser alls. 

Hon ställer gärna upp för andra. 

Stämmer detta in på någon diagnos? Någon bipoläritet kanske?  Eller är det bara sådan hon är? 

Jag har själv diagnoser och vet att de inte är lätta att få, men tänkte ifall någon hade en tanke på något som det skulle kunna vara, så att jag kan utveckla personen i boken.

Skriv gärna även om ni har några frågor.

Mvh
Mig

Annons:
OnlineCores
3/5/19, 9:26 PM
#1

De som inte konfronterar konsekvenserna vet/känner att de gjort något fel. Däremot en inlevelseförmåga kan en del brista i större utsträckning än andra. Ju närmre besläktad man är ju mer känner man för något. Har någon varit elak så känner du mindre för den personen. Andra grundläggande behov som hunger och vatten kan orsaka tunnelseende, vilket minskar inlevelseförmågan/empatin i situationen. Även droger/alkohol har stor påverkan.

Det finns flera diagnoser som kan uppvisa dessa symtom och du måste bestämma dig åt vilket håll personen ska utvecklas om den inte redan är utvecklad.

Narcissism är en typisk personlighetsstörning som gör att personen saknar förmåga att se saker från andras perspektiv p.g.a. ett överaktivt ego.

Antisocial personlighetsstörning är en annan grov empatistörning där personen aggerar impulsivt och ansvarslöst.

Du får grotta ner dig i diagnoserna om du vill vara mera nyanserad. Det är komplicerat.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

91Marran
3/5/19, 9:33 PM
#2

Tack! :)

Mvh
Mig

91Marran
3/10/19, 6:43 PM
#3

Fastnade för bipolär 4. Ska läsa in mig lite mer. Om någon har detta så får man gärna beskriva lite.

Mvh
Mig

Klangedin
4/6/19, 1:33 PM
#4

Hypoman?

91Marran
4/6/19, 7:26 PM
#5

#4 kan du beskriva lite mer?

Mvh
Mig

Klangedin
4/7/19, 8:14 AM
#6

Hypoman är dom som har en tillfällig boost av energi, dom är mer produktiva, mer drivna, känner mindre negativ emotion. Det är helt enkelt en mani men som inte spårar ur. Hypo betyder liten. Dom är oftast inte farliga om dom varar cirka 2 veckor sen kan man misstänka att det kan utvecklas till en mani.

Dom här beteendena är ovanliga men hypomanier som är till sin grad mildare har ett ökat driv men inte gränslöshet som man ser vid mani. Skillnaden är att man behåller självkontroll men att man fortfarande "går igång" mycket mer och kan förbli produktiv.

En skillnad som jag tycket stämde in är att man inte går ner i en djup depression efter och kanske som balansakt får man en lättare depression. Tyckte det stämde bättre än en bipolär episod.

Annons:
Upp till toppen
Annons: