Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1632 ggr
Skogsväsen
2019-03-10 11:09

Stress, förvirrad, slarvig

Jag har märkt att på senaste tiden så har jag varit en aning förvirrad och glömsk av mig. Jag tror det är mer än det vanliga och det börjar kännas som ett handikapp.

Jag vet inte om det beror på stress.

Men det kan vara enkla saker som att jag går ut med mina inneskor (tofflor) för att jag har glömt att byta skor, glömmer bort att låsa in min dator på jobbet när jag ska gå hem. Tittar på klockan och ser att det är hemgång och går hem men i själva verket så hade jag sett fel med en timme.

Läser i ett mail om information för ett möte jag ska åka på. Det låg i x och bussstation y skrivs ut. Jag kör reseplaneraren till y och kommer fram i tid - men under hela resans gång så var jag fundersam och förvirrad för jag hade inte läst att det var i x utan i z, så den kommunala resvägen gjorde mig väldigt fundersam då jag tänkte att "Det här ligger ju inte i z? Det här är ju i x! Åh nej, har jag åkt fel nu? Jag kommer aldrig hinna i tid till mötet!"

Jag har väntat hela veckan på att lägga bud på ett objekt på tradera och sedan när helgen kommer så kom jag på idag (söndag) att "SHIT! TRADERA!" och så går jag in och tittar… "Det var ju idag den avslutades…." var min sista tanke innan jag såg att den hade avslutats igår förmiddag.

Det är jobbigt. 

Utöver detta så tror jag att jag är rätt så slarvig och behöver träna på att se helheten (även om jag upplever mig själv göra det redan). 

Jag känner mig liksom…. som att jag är en "failure of a human being". Typ. Önskar jag var bättre.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Mligg
2019-03-10 13:36
#1

Låter som PTSD.

Skogsväsen
2019-03-11 07:08
#2

#1 Jag upplever inga flashbacks som ger mig ångest eller så, jag har inte varit utsatt för våld, olycka, tortyr eller något annat extremt. Men tack för din kommentar!🌺

Får kanske avvakta och se om det blir bättre med tiden. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

filopa
2019-03-11 09:46
#3

Jag hade nog gått till en läkare.

Skogsväsen
2019-03-13 06:49
#4

#3 tack för tipset. Jag kör på det om problemen återkommer, för känns lite bättre nu. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

NiklasTyreso
2019-03-14 22:45
#5

Stress ökar utsöndringen av stresshormoner kortisol och kortisol binder sig gärna till synapser i kopplingsstationen hippocampus i hjärnan, så kopplingar blockeras och ger försämrat minne. Minnet kommer tillbaka när stressen minskar, men börja gärna meditera eller jobba med dina krav på dig själv för att hantera stressen. Infektioner och förkylningar kan på liknande sätt stressa kroppen så man få sämre minne. Så gör vad du kan för att vara frisk.

Skogsväsen
2019-03-16 19:00
#6

#5 tusen tack för informationen. Jag var väldigt sjuk (en av symptomerna var förkylning) i några dagar strax innan min glömska/förvirring började uppstå, eller snarare förvärras.

Jag har känt att det har blivit bättre genom att ta det mer lugnt och sansat (inombords) och inte skynda hit eller skynda dit eller sätta egna krav på mig själv.
Jag tror jag är mer i "nuet" nu. 

Men detta är verkligen något jag måste jobba på. Jag tycker det är lite skrämmande att vara så förvirrad och om det skulle någonsin kännas värre eller fortsätta så kommer jag att eskalera detta och gå till läkare eller liknande.

Jag har upplevt stress till och från under en längre period tror jag, och då är det nog främst stress som jag lagt på mig själv - stress över att jag som person inte klarar av det jag behöver klara av: att jag ständigt failar. Jag tror denna stress har gett mig konsekvenser som sämre social förmåga m.m. men förhoppningsvis får jag något ut ur detta och som jag skrev tidigare så känns det som att det börjar bli bättre nu. Jag blir starkare.. - och gud vad jag har längtat och aktivt försökt bli det.

Och vill bara styrka detta:
Tack alla för svaren, ni förtjänar en guldstjärna allihopa!

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Mligg
2019-03-20 22:11
#7

Många blandar ihop PTSD att man oftast ska ha varit med om krig eller likande. Här finns en bra video på youtube som visar hur det är att ha PTSD https://m.youtube.com/watch?v=Yi8o8hg9QVM&t=78s

Upp till toppen
Annons: