Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1057 ggr
sponny
2019-03-27 19:37

Ok att jag inte är frisk men...

Jo, jag vet att jag inte mår bra men det är inte katastrofalt. Jag klarar mig och jag har ett inbokat besök hos hälsovården i slutet av denna veckan. Men min fråga här är vad kan jag göra själv.

En känsla av att vara ett "waste of space" och av att inte duga till som lett till självskadebeteende. Brytbladsknivar känns som fina grejor och att skära sig lite i handen är toppen eftersom det ger mig något annat att tänka på än känslan av att vara värdelös. (Nej, gör inte så här. Be om hjälp innan ni testar. Snälla…)

Så, vad hade ni gjort? Vad tycker ni hjälpte er när ni var riktigt, riktigt nere? Musik, träning, att skrika inne på dass, potatischips…

Annons:
Herveaux
2019-03-27 19:53
#1

När jag vara nere på min absoluta botten så hjälpte musik, film och böcker att ge lite verklighetsflyjkt för en stund. Att vara kreativ och att skapa något kändes ändå som att jag faktiskt gjort något, bokstavligen. Om jag minns rätt så var det i en djup svacka som jag lärde mig att virka. Sen skrev jag en del dikter och noveller. 

Hoppas vårdbesöket går bra!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emo
2019-03-28 05:14
#2

Läsa böcker, renovera ett gammalt ruckel, jobba hårt i trädgården. Hoppas du får hjälp av sjukvården att få medicin som hjälper dig att orka med, för det går över, det brukar det göra. Det är lätt att veta, men svårt att känna.
Välj rätt vänner när du pratar om det, för de som inte förstår gör det värre. Bra, förstående vänner kan vara god hjälp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lussan20
2019-03-28 05:43
#3

Försök att inte vara så mycket i hjärnan, läs lite då tankarna sköljer över dig.

Ta gärna en rolig bok eller film. Använd kroppen och gör av med energi fysiskt. Vi är våra egna universum och andra lägger väldigt lite tid på våra. Att leva för dagen och stunden, ingen vet något om morgondagen. Gör något som är positivt för andra, miljön tex. Det gör gott att känna sig nyttig.

Gå med i någon grupp där du har intresse, musik, film, eller annat område. Dans är väldigt bra för hela kroppen, då får du ut mycket känslor.Du skriver ju bra, kan du inte då lusten att skada dig skriva en liten dikt här, eller berätta något fint minne? Om du är ung så är det en kämpig period i livet, just att finna sitt vuxna jag. Ta det i din tillväxttakt och mognad, ställ inte för höga krav utan ha tålamod att vänta in saker.

Allt ordnar sig för det mesta. Du kan uttrycka dina känslor, det är väldigt bra. Kram till dig från WL🤗

sponny
2019-03-30 14:16
#4

Jag tackar för alla tips. Mycket av det ni nämde är sådant som jag redan sysslar med. Läser och skriver ganska mycket. Har hobbies som skänker lugn och ro. Försöker röra mig i skogen. Så uppenbarligen är jag på rätt spår. Och besöket gick bra. Fick prata av mig och fick lite läxa rörande så kallade automatiska tankar och hur man bryter tankefällor. Så det går framåt. Men, återigen, tack för hjälpen.

Lussan20
2019-03-30 15:02
#5

Så bra! Vi hejar på. Det brukar oftast bli bättre än den värsta skitdagen..Kram från WL🌺

Upp till toppen
Annons: