Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 863 ggr
Anonym.ifokus
2019-04-05 18:06

Tappat förmåga att prata..?

Jag vet inte om ämnet passar här men… Jag tror att jag har nåt problem med talfunktionen. Det är ganska ofta som jag inte kan uttrycka mig muntligt… jag har problem med att (muntligt) bygga upp en fungerande mening.. när jag pratar med människor… När jag t.ex. ska återberätta något säger jag ord i den ordningen som är icke grammatiskt korrekt och det blir oftast hackigt. Jag kommer aldrig på ord jag vill använda och i vilken ordning de ska vara… Detta är ett problem jag har märkt mer och mer och det är väldigt irriterande att inte kunna uttrycka mig muntligt, själv blir jah frustrerad och andra förstår inte vad jag säger… hjälp vad är fel med mig?

Annons:
Sindri
2019-04-05 18:23
#1

Svårt att vet om du bara är nervös, har fått en upphakning eller har ett fysiskt fel.
Har du testat att prata för dig själv? Hur funkar det?
Hur går det att sjunga?

Anonym.ifokus
2019-04-05 20:38
#2

Jag tror att det delvis kan bero på att jag är nervös men det händer också när jag pratar med familjen och jag har svårt att tro att jag är nervös framför dem. Jag har testat att prata med mig själv, det blir lite bättre men ibland omöjligt. Sjunga går jätte bra. Det är bara när jag ska berätta saker med egna ord som det krångligar till :/

Sindri
2019-04-05 22:18
#3

Då är det säkerligen inget fysiskt fel på dig. Jag tycker du skall be vården om hjälp.

Anonym.ifokus
2019-04-05 22:34
#4

Så det är något psykiskt fel? I vilken avdelning söker man hjälp isåfall?

Sindri
2019-04-06 15:52
#5

Det är lite olika på var man bor var man kan få hjälp. Jag tycker alltid det är bra att ringa 1177, de har lokal kännedom och vet vart du skall vända dig. I vissa fall kan de t.o.m. boka tider.

Förstår att det känns jobbigt för dig att prata i telefon, men skriv ner på en lapp det du vill säga och läs innantill. Tala också om att du gjort det, för att de skall förstå.

Lona
2019-04-06 16:09
#6

Börja med vårdcentralen. Jag hade liknande problem när jag hade fått en hjärnskakning, antar att det blev en minimal hjärnskada. Det gick att jobba bort men om det berodde på att hjärnan läkte så småningom eller att jag lärde in det på nytt vet jag inte. Det försämrades om jag skulle prata med folk jag inte kände, där var det väl en psykologisk bit som slog till. Jag visste ju att jag hade svårigheter i grunden.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[vykke]
2019-04-09 23:16
#7

Gör ho'oponopono.

Jag gjorde det på en kille som inte kunde prata riktigt heller, han mummlade. Han blev bra och har varit bra sedan dess.

Upp till toppen
Annons: