Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2836 ggr
PurpleRain
6/24/19, 9:42 AM

Längtan efter en annan man

Jag har en helt underbar man som älskar mig för den jag är och som ställer upp för mig i vått och torrt. Vi har även 3 barn tillsammans. Han är 26 år äldre än mig och den åldersskillnaden har inte känts alls förut, vi har alltid varit på samma våglängd och han har jämt tagit mig för en jämlik. Men efter att vi skaffade barn har den där åldersskillnaden smygit sig på och nu känner jag att det nästan var fel att bilda familj med honom. En annan man har visat intresse för mig och sagt att jag är snygg och vacker, han är bara 6 år äldre än mig. Jag blev smickrad av det. Kan tillägga att jag alltid har haft jättedålig självbild och självkänsla. Han och jag började prata och umgås mycket och det vanliga pratet blev tillslut intimt prat. Jag tyckte om att höra att någon i min ålder vill vara med mig och göra saker med mig, även sexuella grejer. Jag mår så dåligt över att jag känner sån lust och längtan efter någon annan när jag redan har en man som gör allt för mig. Dock verkar det som att min man inte har samma intima behov som jag och det gör att jag bara längtar efter någon annan som har samma behov och lust, vilket den andra mannen har. Även fast jag känner att det är fel så kan jag inte låta bli att prata och flirta med honom. Det är som att min själ delar sig i två, den trogne och den otrogne som slåss med varandra. Är det någon som känner igen det jag berättar och som kan berätta varför jag känner så här?

Annons:
Cim92
6/24/19, 9:58 AM
#1

Det låter tufft att gå omkring med den inre striden hos sig själv. Jag kan inte berätta för dig varför du känner som du gör, men jag kan dela med mig av hur jag ser på förhållanden.

Jag tror inte det är naturligt för människan att leva monogamt. Den anatomisk moderna människan, alltså så som vi är idag, har funnits i 200 000 år, och jag vet inte vad det finns för bevis eller om man ens kan bevisa hur vi levde förr, men jag har svårt att tro att vi levde monogamt. Det känns mer som en social konstruktion, något vi blivit itutade att vi behöver hitta en enda person och med den ska vi leva lyckliga i alla våra dagar. Jag tror att kärlek är till för att delas, inte stängas in. Inte kvävas av svartsjuka.  Varför skulle man inte kunna vara kär i olika människor? Det är väl inte så att någon älskar ett barn mer än det andra? Kanske på olika sätt, men inte mer eller mindre. På samma vis tror jag att det är naturligt att vilja vara med fler människor, för de olika människorna kan fylla olika behov hos oss. Så om din man nu inte har samma sexuella behov som du så tycker jag att du borde kunna få det tillfredsställt på något annat vis. Självklart är det en konversation du bör ha med din man, förklarar hur du känner. 

Jag brukar dra en liknelse med glass. Även om jag älskar chokladglass så innebär inte det att jag vill äta chokladglass för resten av mitt liv. Då tröttnar jag ju. Men om jag emellanåt får äta lite pistasch, vanilj, kola etc så kommer jag uppskatta och njuta så mycket mer av chokladglassen när jag väl äter den. Mycket mer än jag hade gjort om jag inte fått äta de andra.

Hoppas det här hjälpte på något vis. Önskar dig lycka till hur du än beslutar att göra :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Skogsväsen
7/1/19, 11:38 AM
#2

Ja jag tror också det kan vara bra att prata med din man och berätta hur du känner. :) Och att få en bättre självbild m.m. är nog bara något som du själv kan fixa. Inte killen som är 6år äldre som säger smickrande ord, inte din man… - bara Du. Men det är vad jag tror. Behöver inte vara så.

Av din beskrivning, jag kan tolka det fel, så verkar det som att han som är 6år äldre än dig är främst intresserad av din kropp och den fysiska attraktionen - och även du med honom. Något som i längden hade kunnat utvecklats till något mer? Kanske inte?

"Men efter att vi skaffade barn har den där åldersskillnaden smygit sig på och nu känner jag att det nästan var fel att bilda familj med honom."

Denna tanke, denna tvivel, jag undrar om det är den som har lett till att du börjat längta utåt - bortåt från vad du har? Att ditt intima behov är väldigt viktigt för dig, ända in i själen - så att ditt undermedvetna söker efter det? Men att du kanske försöker tysta ner det och säga "nej, det är fel." …Men är det fel?

"Jag mår så dåligt över att jag känner sån lust och längtan efter någon annan när jag redan har en man som gör allt för mig. Dock verkar det som att min man inte har samma intima behov som jag och det gör att jag bara längtar efter någon annan som har samma behov och lust, vilket den andra mannen har."

Jag tänker att det kan vara bra att du lägger ner tid i lugn och ro och känner efter inombords vad som känns viktigt för dig. Vad är viktigt för dig att ha ditt liv för att du ska må bra? Vad kan du göra för dig själv? Och nu har du inte bara dig själv att tänka på utan även 3 barn, men jag tänker att du kanske kan fokusera på dig själv först och försöka komma fram till något, sedan baka in barnet i den tanken och slutligen snacka med din man om dina behov och det du vill.

Det är en idé från min sida och du behöver inte alls göra något av detta. Jag har inte varit i din situation och jag har inte din erfarenhet. Detta är bara min personliga tolkning.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Urfokus94]
7/16/19, 2:13 PM
#3

Jag tycker bara utan att direkt ha läst ditt inlägg har man gått in i en relation med öppna kort och båda bestämt det inte ska vara mer än två i relationen får man respektera det. Vill man sedan ha en annan form av relation får man diskutera det eller träffa någon som vill samma sak.

vallhund
7/16/19, 2:27 PM
#4

#3 Personligen anser jag att man läser inlägg innan man svarar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Urfokus94]
7/18/19, 2:04 PM
#5

Sa bara det rent generellt så du kan tycka va du vill

vallhund
7/18/19, 7:41 PM
#6

#5 självklart får jag tycka vad jag vill, dessutom är jag medis här.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: