Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 694 ggr
Ahees1
10/18/19, 8:56 PM

bäst mot dystemi eller depression?

Är rätt nere. Inte allvarligt nere. Har scizoaffektiv sjukdom och går på litium och abilify. Så för att förklara det kort vill jag ha amto depressiva bland de sista lösningen. Vad är bra eller bäst mot depression? *löpning på gymmet? *rätt kost? * vitaminer? Isåfall vilka? Vad har fungerat bäst för er under depression och hur tar man sig ur det/ lyfter upp sig? Skriv gärna på. Tack på förhand

Annons:
Lona
10/18/19, 10:04 PM
#1

Oj, det där är nog ganska individuellt även om alla tre punkterna är viktiga.
Jag är inte så duktig på kost, men en bra och näringsriktig kost ger naturligtvis en bättre grund för att må bra. Om inte annat så mår kroppen bättre och det påverkar givetvis även hur man mår psykiskt.
En del upplever att de mår bättre om de skippar spannmål alternativt går över till LCHF. Själv tycker jag snarare att jag mår sämre utan kolhydrater men det där varierar ju.

När det gäller vitaminer (och andra tillskott) så är D-vitamin jätteviktigt för hur vi mår. Eftersom det delvis bildas av solsken och ljus så har många här uppe i Norden låga halter av D-vitamin, i synnerhet vintertid. Man ska inte vräka i sig tillskott med D-vit eftersom det är fettlösligt och inte bara åker igenom kroppen vid ett för högt intag men man kan definitivt äta mer än rekommenderat dagligt intag. (Däremot ska du se upp med A-vitamin, förr kombinerades de ofta i olika preparat men A är betydligt värre om man tar för mycket.)

Nyare studier (delvis utförda på möss i och för sig) tyder på att en bra bakterieflora i magen påverkar väldigt mycket i kroppen både psykiskt och fysiskt. Det inverkar på olika processer i betydligt högre grad än vad man tidigare har trott så att ta ett tillskott med "bra magbakterier" är att rekommendera. Det gör dessutom att den vanliga maten tas upp bättre i mage och tarm. Funkar det inte så har det i alla fall inte gjort någon skada.

Att löpträna på gymmet är definitivt bättre än att sitta hemma men avseende motion så tänker jag att det viktigaste är att du trivs med den. Dels för att det är större chans att man verkligen tar sig i kragen och tränar, dels för att man mår bättre om man gör något man tycker om.
Att vara ute i skog och mark ger en extra energiboost och får oss att må bra, dessutom stimulerar det sinnena på ett helt annat sätt än på ett löpband. Med andra ord så rekommenderar jag löpträning ute och inte på gymmet men det är ju upp till var och en - och som sagt vad man trivs med. Men även om du löptränar så försök klämma in en promenad ute i naturen emellanåt! 
I synnerhet såhär års så är det viktigt att försöka ta tillvara de dagar som är fina och inte bara innebär regn och rusk. Få dock inte dåligt samvete om du inte kommer dig för att gå ut, försök nästa dag istället. En ordentlig promenad i pissväder kan förresten också få en att må bra efteråt när man är inne i värmen igen.
(Eller, för den delen, om du mår skit och har ångest så gå ut i skogen och vråla medan du slänger stenar eller på annat sätt tar ut dig fysiskt!)

Det låter kanske flummigt men lite mindfulness och att vara här och nu ute vid havet, i en skog eller kanske uppe på ett berg ger de flesta både energi och ro i själen. Sätt dig på en sten, slut ögonen och andas riktigt djupt med fokus på att du slappnar av i kroppen vid varje utandning.
Det finns många bra meditations- och mindfulnessövningar på nätet, men själv tycker jag att man behöver vara i rätt "mode" för att de ska funka, annars mår jag bara sämre.
Det är något man kan träna på, om man övar när man mår bra så kan man gradvis ta sin lilla Mindfulness-bubbla och försöka krypa in i när man mår sämre.

Sen, en viktig sak som man lätt glömmer: Tanka kraft när du mår bra! Tillåt dig själv att tänka "Just nu mår jag faktiskt helt ok!" och fastna inte i "Äsch, allt är ändå bara skit och i morgon är det säkert ännu värre!"
Blogga gärna eller skriv någonstans de positiva tankar, känslor och upplevelser som du har, även om det egentligen inte är jättebra och positivt utan "bara" neutralt. Allt som är över "Jag mår skit"-nivå är värt att notera på pluskontot.
Att skriva ner det har två funktioner: Dels blir det mer konkret och fastnar faktiskt bättre i hjärnan när du formulerar dig ordentligt och dessutom utför det fysiskt (skriver), dels kan du gå tillbaks och läsa och känna att "Här var det ju faktiskt helt ok!". Man kommer så lätt ihåg alla pissdagar att man glömmer de som är ok eller rentav bra.

En sak som är otroligt betydelsefull men som man dessvärre inte alltid kan påverka själv är att man känner att man får rätt hjälp. Att man har så bra mediciner som möjligt, att det finns någon där som kan stötta och inte minst fånga upp en när man faller. Även om man kanske inte kan bli frisk så är vården och omsorgen så oerhört viktig.🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: