Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1206 ggr
Silverfågel
2019-11-13 22:44

Känslig för sinnesintryck?

Jag har reflekterat litegrann över en sak med mig och jag verkar reagera lite på olika sinnesintryck och jag undrar om någon har det likadant eller om någon har/får några tankar kring detta ämne? :)

- Hörsel 1: har vissa repetitiva ljud som jag kan triggas av i olika grad och då känna mig arg (irriterad) och frustrerad. Innerst inne känns det lite som en mild tortyr (om jag inte kan undkomma ljudet) och jag vill helst skrika rakt ut men det gör jag aldrig. Exempel: Surplande ljud, nysningar flera gånger i rad. Jag försökerändra min känsloreaktion men det går inte riktigt som jag vill. Min käre mor har liknande besvär och hon stör sig på om jag äter t.ex. ett äpple eller om det låter i golvet när jag går ("med hälarna"), när andra surplar, när jag tuggar (min käke låter) osv.
- hörsel 2: om det är en hög ljudnivå, alltså många människor som snackar vid en fest eller AW så drar jag mig gärna undan till en lite lugnare miljö med färre folk och snackar hellre på ett lite djupare plan med någon enstaka person.

- Syn: ett visst vitt ljus kan göra att jag mår dåligt, speciellt om det är mycket människor omkring mig. Brukar oftast vara i köpcentrum men även vissa rum eller så. Önskar alltid att jag hade en keps för kan känna mig trött av ljuset.

-Lukt: har börjat ogilla vissa starka lukter väldigt mycket. Jag tror det är parfymer, så många sorters parfymer som mina föräldrar använder eller parfym i t.ex. shampo eller andra hårprodukter eller hudcremer (ja, allt). Känner mig kvävd, värst är hårspray. Sedan har jag alltid ogillat röklukt och får hosta, men vem gör inte det förutom rökarna/ex-rökarna själva?

- smak: är bara kräsen och det har jag alltid varit men hat-älskar att utforska nya smakupplevelser. Vill helst ha samma-samma och hatar nytt (har t.ex. favoritkakor, favoritchips, favoritost, favoritköttbullar…- och då duger inget annat än det (bara i krig). När jag var yngre åt jag samma frukost varje dag i flera, flera, flera år..)
Men samtidigt är det spännande med nytt ifall det är gott (speciellt färdig mat) - det är något jag lärt mig med åren genom positiva upplevelser och jag uppskattar verkligen nya goda smakupplevelser väldigt mycket.

Annons:
Dioramabyggare
2019-11-13 23:22
#1

Hej SIlverfågel.

Ljud jag stör mig på är när någon upprepande klickar med en kulspetspenna, eller när någon "trummar" med fingrarna på en bordsskiva, eller andra, egentligen låga, ljud.

Lukter jag inte kan med är lukten av parfym, deodorant och tobaksrök.

VIsuellt har jag svårt med någons "små" rörelser med fingrarna, ungefär som när han eller hon "räknar på fingrarna".

Jag har självdiagnostiserat "bakvänd" överkänslighet mot i synnerhet ljud och synintryck.

Silverfågel
2019-11-16 15:09
#2

#1 Tack för ditt svar Dioramabyggare :D  så intressant att få ta del av dina upplevelser. Angående ljuden så låter det lite som att ljud som är dova (trummandet) och repetitiva eller höga (klicket) och repetetiva kanske är av den typen du stör dig på? Eller kan det vara vilka ljud som helst? För mig är det just att det är "ihållande"/"repetitivt" som är en gemensam faktor.

Oj tack för att du nämnde att du även kan störa dig på rörelse med händerna… Jag har upplevt några gånger att jag blivit irriterad av det. Jag minns att jag satt bredvid en dam på bussen och hon gjorde samma lilla rörelse med sin hand om och om igen och jag kände hur det började krypa i kroppen(?). Kunde se rörelsen i ögonvrån och tror det är därför det kändes irriterande.

Just de dära repetitiva mönstrena…

Åh okej, jag vill helst inte bli irriterad för det känns så onödigt haha. Brukar mest gå runt  med luva och försöka avskilja mig själv från ljud och lampor.. Får försöka göra det som går..

Dioramabyggare
2019-11-17 07:32
#3

#2:1, #2:2 Varsågod så mycket!

Det är repetitiva ljud överhuvudtaget jag stör mig på.

Varför jag stör mig på sådana där handrörelser vet jag inte riktigt.

Silverfågel
2019-11-20 19:51
#4

#3 samma här :D

Upp till toppen
Annons: