Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4396 ggr
Huygens
2020-01-21 12:17

Beteendepsykologi och Google Masspåverkan

Professor i beteendepsykologi Robert Epstein (wiki) vittnade år 2019 inför USAs Kongress i edsvuret Kongressförhör att Google kan påverka valen i USA (och i andra länder). Även Edward Snowden har tidigare visat på det nära samarbetet mellan Google och USAs säkerhetstjänst, bl a massmanipulation av allmänheten.

Google som sökmotor döljer eller visar sådana sökresultat som kan påverka kritik mot vissa kandidater och lyfter fram andra kandidater i valen. Professor i beteendepsykologi Robert Epstein redogjorde även för sina resultat i en sluten grupp inför flera sk AGs (Kongressjurister). När professor Robert Epstein senare var i ett enskilt samtal med en av dessa AG, sa denne: "Jag tror du kommer att dö i en bilkrasch om några månader."

Några månader senare dog professor Epsteins fru i en våldsam och oförklarlig bilkrasch.

Professor i beteendepsykologi Robert Epstein var officiellt Hillary Clintonanhängare i presidentvalet 2016 och han är även redaktör för Psychology Today.

Analys: (YT/Outer Light, 2020-01-20, 13 min)

Annons:
Lona
2020-01-23 00:38
#1

Nu är ju inte jag ett fan av konspirationsteorier och anser verkligen inte att You Tube är en tillförlitlig källa vare sig man är professor eller inte, men det är onekligen rätt intressant hur Google och andra typer av sökmotorer styr vårt surfande och därmed även den information (och desinformation) som vi får.
En sån enkel grej som att betalda annonser hamnar i topp på en Google-sökning är det många som missar, de tror helt enkelt att resultaten är mer tillförlitliga ju högre upp de kommer bland svarsalternativen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Huygens
2020-01-23 11:41
#2

Om Google manipulerar den data du blir presenterad med, då måste väl Google anses som en otillförlitlig källa? Hur påverkad det människors beteende och tänkande om stora mediajättar kontinuerligt presenterar felaktiga och missledande artiklar?

Om viktig data döljs för dej om Operation Northwoods eller Operation AJAX?

Om SVT gör samma sak, vad tror du händer då?

En liknande typ av massmanipulation genomfördes i presidentvalet i Sydkorea år 2012, när Park Geun-Hye "valdes" till president med 51,6 % av rösterna mot 48 % av rösterna för motkandidaten. (wiki)

I efterhand har åtskilliga myndighetschefer, polischefer och 3 säkerhetschefer för Sydkoreas spionorganisation NIS dömts till fängelse för valmanipulering och maktmissbruk.

Det visade sej att spion- och säkerhetstjänsten, polisen samt militären hade åtskilliga avdelningar med tusentals anställda som publicerade fejkade, fabricerade inlägg på social media under påhittade personnamn. Inläggen och nyhetartiklarna höjde Park Geun-Hye till skyarna och smutskastade motkandidaten i presidentvalet. Minst 23 miljoner inlägg och artiklar publicerades på internet av myndigheternas hemliga valpåverkanavdelningar. Bakom den olagliga valmanipuleringen stod dåvarande partiet Saenuri, nuvarande Frihetspartiet.

Ett år före valet var Park Geun-Hye inte särskilt populär och hade endast stöd av 30 % av folket i opinionsundersökningarna. Motkandidaten hade då 70 % av folkets stöd.

Så hur kunde Park Geun-Hye ändå vinna valet?

I en undersökning har många sydkoreaner uppgett att dom vill "vara som alla andra".

När då social media ensidigt sprutade ut hyllningsinlägg för Park Geun-Hye och omfattande smutskastning mot motkandidaten i presidentvalet, påverkades stora delar av befolkningen att rösta på Park Geun-Hye som vann presidentvalet.

Beteendepsykologi.

Sedan…

När folket började ana att något stod allvarligt fel till, startade massdemonstrationer med miljoner sydkoreaner. I efterhand har det visat sej att det fanns planer på att kalla in militären och meja ner demonstranterna med maskingevärseld för att stoppa protesterna.

Idag avtjänar fd president Park Geun-Hye fängelsestraff på över 30 år för korruption, maktmissbruk och andra lagbrott mot folket i Sydkorea. Hennes föregångare i partiet Saenuri sitter inne på 16 års fängelse samt flera höga chefer som dock fått milda fängelsestraff på 2 - 3 år.

Då hade ändå tusentals datorer förstörts i presidentbyggnaden Blå Huset för att utradera bevis.

Om Park Geun-Hye varit smart och inte en maktfullkomlig inskränt person, hade hon kunnat regera hela tiden ut. Hon upptäcktes bara för att hon gjorde så många vårdslösa fel att hennes brottslighet kom idagen.

Man ska komma ihåg att hennes parti hade kontroll av över 80 % av media. Dom 20 % av media som hon inte kontrollerade kunde visselblåsa och successivt släppa ut information om olika brott hon begick.

Bl a hade Saenuri en olaglig lista på över 10 000 mediapersoner som svartlistats; journalister, skådespelare, musiker, författare, sanhällsdebattörer, oppositionella. Dessa personer förföljdes under mer än 10 år av myndigheterna och fick inskränkningar i sin ekonomi eller trakasserades på annat sätt.

När svartlistan släpptes av en visselblåsare, var det början till slutet.

En majoritet av sydkoreaner hade stöttat president Park Geun-Hye för att dom ville vara som "alla andra". Manipulerade.

Beteendepsykologi.

Sen om någon vill luras av Dispatch 1035-960 och förhålla dej till "konspirationteorier" på samma sätt, det är ju ett val.

Den maktgrupp som har kontroll över media har kontroll över människors beteenden och det är ett av forskningsområdena i psykologi som MKULTRA är avsett att styra allmänheten.

Edward Snowden, Julian Assange och Robert Epstein blir alla marginaliserade av media och deras avslöjanden glöms bort.

Lona
2020-02-04 21:39
#3

Dokument utifrån hade ett intressant och tänkvärt program om AI, artificiell intelligens, som sändes för några dagar sedan på SVT. På många sätt relaterat till den här tråden!

Finns på

fram till 31 juli 2020.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2020-02-04 21:45
#4

Nähä, datorn vill inte alls samarbeta med mig idag!
Well, länken till programmet i inlägget ovan, Dokument utifrån, SVT Play:
https://www.svtplay.se/video/25275939/dokument-utifran-ai-hot-eller-mojlighet/dokument-utifran-ai-hot-eller-mojlighet-avsnitt-2?start=auto


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: