Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 2325 ggr
DarkVampireWolf
3/11/20, 12:57 PM

Kan man få PTSD av långvarig stress på jobbet?

Hej! Har sökt runt en massa, men hittar inget. Så jag frågar här. Jag har ångest och adhd (vilket gör att jag inte kan kontrollera mina känslor ibland. Blir aldrig arg så, men sorg och oro kan jag ej kontrollera). På ett av mina första jobb, som jag slutade på år 2017, var chefen elak och manipulativ mot i princip alla. Sa inget positivt, utan skällde bara ut en. Hon tog kål på ens självförtroende. Fick även starka smärtor i bröstet varje dag som jag fick reda på av en psykolog att det var en form av inre panik. Så fort jag slutade det jobbet försvann det problemet. Nu även idag kan jag få stark ångest på jobbet av minsta kritik, även om min chef nu är helt underbar. Men om något påminner mig om min andra chef, kan jag få panik eller börja gråta. Så det jag undrar, är som titeln säger. Kan man få PTSD av långvarig stress?

Annons:
Calcifer
3/11/20, 1:00 PM
#1

Alltså, jag vill absolut inte sätta en diagnos så här över internet. Men absolut, speciellt då det handlade snarare om en form av verbal misshandel än bara vanlig stress, om man säger så. Om du misstänker att det kan vara PTSD rekommenderar jag dig att ta upp det med psykiatrin, så att du kan få hjälp att hantera det till viss mån.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
3/11/20, 2:33 PM
#2

Jag vet faktiskt inte om det klassas som PTSD men som #1 skrev, man ska självklart ändå inte sätta en diagnos över nätet - i synnerhet inte som vi inte är psykiatriker.
Men oavsett diagnos så verkar det ju som att du behöver hjälp att hantera din ångest och att på något sätt bearbeta eller komma tillrätta med upplevelserna från ditt tidigare jobb.

Såvida du inte redan har sökt hjälp så börja med vårdcentralen! Ibland kan de hjälpa en på mottagningen, i annat fall får du förhoppningsvis en remiss till lämplig (psykiatri)mottagning.
Du kan också skriva en egenremiss men förmodligen kommer de ändå att hänvisa till din vårdcentral för en första bedömning.

Lycka till, att ta sig igenom jobbiga upplevelser kan givetvis vara väldigt tufft men med ledning av rätt person kan det ha mycket bra effekt. Om inte annat så kan du får "redskap" för att kunna hantera dina tankar och känslor samt din ångest.🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Skogsväsen
3/30/20, 7:30 PM
#3

#0 med smärta i bröstet, menar du då där hjärtat sitter? :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: