08. Bipolär sjukdom/Manodepression

Någon mera som provat ?

2010-04-09 15:25 #0 av: sali

Hej !

Jag undrar om det är någon som provat seroquel för att stopa maniska perioder ?

Jag var hos en ny läkare igår och har tre diagnoser just nu men som varesig han eller jag tycker stämmer (borderline, posttraumatiskt stress syndrom och något mera) men denhär läkaren tog mig verkligen på allvar och jag berättade att jag själv tror jag har ADHD men han tyckte det mer verkar som bipolär eftersom jag är hyper i perioder och deprimerad i andra perioder men ofta har normala faser där imellan.

Eftersom jag aldrig reagerat bra på någon antidepp, sömnmedicin eller ångestdämpande så valde min läkare att köra uteslutningsmetoden nu och provar först att stoppa att jag går in i en hyper period (jag känner av innan att det är pågång) och om inte det funkar vill han prova att medicinera för ADHD.

 

Jag tog min första seroquel igår kväll och fick en och en halv timme senare åka ambulans till akuten för mitt blodtryck sjönk ner i fotknölarna och jag svimmade och slog i huvudet och var vitare än ett lakan.

Har någon mera fått denhär reaktionen på seroquel?

Reagerade jag såhär för att jag inte har sjukdomen eller är det bara så att jag helt enkelt inte tål denhär medicinen ?

Anmäl
2010-04-09 15:37 #1 av: [YlvaP]

Oj vad läskigt. Jag åt Seroquel som inkörsmedicin till Ketipinor och jag fick ingen sån reaktion. Måste vara att du inte tål denna medicin.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-04-09 15:41 #2 av: evrekaw

Vi reagerar så olika på samma preparat - går liksom aldrig att veta säkert vem som reagerar hur...

Själv fick jag kronisk nästäppa av dem, blev en Nezerilmissbrukare för att kunna andas och inte få panik för att det blev tvärstopp i näsan...

Jag fick Ergenyl istället, blev lite lös i magen första dagarna bara, annars inga som helst biverkningar.

 

Anmäl
2010-04-09 16:10 #3 av: sali

Läkaren vill att jag ska ta dem ändå men jag känner inte för att åka ambulans varje kväll !

Hoppas jag kan få prova något annat som jag inte reagerar så på.

Anmäl
2010-04-09 16:18 #4 av: [YlvaP]

Nä jag skulle inte heller ha tagit dom mera. Ring till din läkare som gav ut S.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-04-09 16:35 #5 av: sali

Jag har ringt (han gav mig numret till skut psyk) så skulle dom fråga runt med sina läkare, sköterskan tyckte jag absolut inte skulle ta den.

Jag är iaf glad att läkaren satte rekvisition på den så jag slapp iaf betala 1800 för att bli sjuk !

Anmäl
2010-04-09 16:56 #6 av: [YlvaP]

Det var ju tur. Hoppas du får något annat att ta.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2010-04-09 18:02 #7 av: sali

jag fick samma fast 100mg.. Som jag måste betala själv fast jag inte vill ha dem.

Blir jag sjuk igen så blir jag galen på dom, jag sa att jag inte ville ta den någonsin igen men de tyckte vi skulle prova lite mildare och att jag ligger ner när jag tagit dem... Jag kommer ju få ligga hela tiden sen då.

Anmäl
2010-04-09 20:06 #8 av: evrekaw

#7 Nä, det där skulle jag aldrig gå med på!

Tänk att man alltid ska måsta vara stark nog att stå på sig ang. vård och medicin, trots att man redan ligger ner....Rynkar på näsan Märkligt...

Anmäl
2010-04-09 22:13 #9 av: sali

Jag funderar på att inte hämta ut det alls och vänta tills jag ska till läkaren nästa gång.

Anmäl
2010-04-10 01:54 #10 av: HannaM

Jag hade inte tagit det igen. Försökt få tag på en annan läkare att prata med och om det är den enda medicinen som kan ge dig effekt kanske du kan be om att få vara inlagd och övervakad när du provar nästa gång?

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2010-04-10 17:05 #11 av: sali

Det var inte min läkare jag pratade med utan det var en läkare på akutenheten som bestämde det, min läkare ska ringa upp mig på tisdag.

Jag tänker inte ta ut medicinen fören jag pratat med honom.

Anmäl
2010-04-10 20:20 #12 av: rolnor

Har testat Seroquel, fick inte dom symptom du fick, men efter en tid blev jag arg, det var den ända känslan som blev kvar, resten av mej var borta liksom, har läst på nätet att Seroquel är den neuroleptika som personer slutar med efter kortast tid...

Anmäl
2010-04-11 16:06 #13 av: sali

oj, det lät inte kul alls !

Jag tänker be min läkare om något som är lite mildare istället, jag vågar inte ta den mera.

Anmäl
2010-04-13 21:26 #14 av: sali

Oh, tillslut lyckades jag övertala läkaren att jag inte ville ha någon seroquel så jag fick zyprexa idag istället, hoppas jag inte blir sjuk !

Anmäl
2010-04-14 14:26 #15 av: rolnor

Har du psykotiska symptom? Det är ju neuroleptika vi pratar om, inte direkt Läkerol??

Anmäl
2010-04-14 14:29 #16 av: sali

Nej men det står att den kan minska eller förhindra mani.

Jag har ju perioder då jag inte sover och äter och har massor projekt pågång och gör en massa saker hela tiden och driver min släkt och vänner till vansinne för de inte orkar hänga med i min takt.

Anmäl
2010-04-14 14:55 #17 av: rolnor

Har du testat litium? Har själv ingen erfarenhet av detta, men neuroleptika är nog det sista man ska sätta in överhuvudtaget, om du frågar mej...

Anmäl
2010-04-14 23:49 #18 av: sali

Nej det har jag nite, han satte in den för jag redan var påväg in i en uppåt period.

Anmäl
2010-04-15 17:25 #19 av: rolnor

Jag tycker inte att neuroleptika ska användas om man inte är psykotisk, du verkar ju inte lida så mycket själv av manin? Du kommer att märka att din livslust överhuvudtaget minskar av sån här medicin, inte kul, sen om man vill sluta ta den så kan man bli värre än nånsin.

Anmäl
2010-04-15 23:38 #20 av: sali

Det stör mig enormt, jag orkar inte igentligen men jag har ändå överenergin, det är väldigt påfrestande att vilja sluta men inte kunna.

Anmäl
2010-04-16 02:07 #21 av: rolnor

OK, då förstår jag, beror ju också på doseringen, kan tänka mej att du fått mindre än man ger t.ex. vid Schizofreni.

Anmäl
2010-04-16 11:13 #22 av: kerstinjo

Seroquel är ett modernt atypiskt antipsykotiskt läkemedel för behandling av schizofreni och av måttliga till svåra maniska episoder vid bipolär sjukdom.

Med Seroquel kan tankar, känslor, sinnesstämningar och verklighetsuppfattningar normaliseras, helt eller delvis, vilket ökar förutsättningarna för att du ska kunna leva ett bra liv trots sjukdom.

Lågt blodtryck, eller att blodtrycket hastigt sjunker är en av biverkningarna av Seroquel, men det finns många fler biverkningar som är värre och egentligen borde man vara under läkaruppsikt under insättningen.

Det råd jag kan ge dig är att du kontaktar din läkare omgående.

Anmäl
2010-05-07 19:19 #23 av: sali

Jag kontaktade läkaren så fort jag kunde, fick ny medicnin, Zyprexa, det har funkat genom att göra att jag inte orkar vara hyperaktiv men jag blir istället så rastlösatt det gör fruktansvärt ont i kroppen.

Anmäl
2010-05-08 16:25 #24 av: rolnor

Jag har ätit Zyprexa en lång tid och tycker att det är bättre än seroquel, en tråkig biverkan är dock viktuppgång.

Anmäl
2010-05-08 23:09 #25 av: sali

Jag tycker den funkat bra på så sätt att jag inte varit hyper utan lugn men när jag inte orkar vara hyper blir jag så rastlös att det gör ont i kroppen och jag får ångest.

Anmäl
2010-05-09 00:21 #26 av: rolnor

Ja, Zyprexa kan ge ökad ångest enligt FASS. Jag tycker dock att dom här effekterna minskar efter hand.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.