09. Depression/Ångest

Ångest/stress - tips önskas!

2014-01-14 20:46 #0 av: Blanksteg

Jag har nyligen fått svaghetskänslor i högra delen av kroppen (arm, ben, vad och hand - inte samtidigt dock, och bara när jag sitter still). Läkaren bedömde att det är stressrelaterat. Det var i torsdags natt som armen plötsligt kändes svag. Hade en tenta att skriva klart och lämna in på fredagskvällen och jag var inte ens hälften klar. Så antar att jag fick mer stress och ångest än vanligt den natten. Kändes som att jag bara fick några minuters sömn.

Hursomhelst, vad kan man göra för att bli av med stress och ångest? Jag vet vad jag har ångest över (ekonomi, jobb och studier). Men vad gör man sedan, när man har luskat ut vad man har ångest över?

Samtalsterapi har aldrig hjälpt mig så mkt. Skulle hellre vilja ha tips på avslappningsövningar och dylikt. Jag var på massage igår och kommer kanske boka en till tid (massören sa att jag var spänd i axlar och högerarmen), och gymmar minst en gång i veckan. Nåt annat som hjälper mot stress och ångest?

Anmäl
2014-01-14 20:59 #1 av: Aleya

Jag vill ge ett tips, denna länken: http://www.nok.se/levmeddinkropp

Du har övningar där också och arbetsblad. Glad

Hoppas det löser sig, lite meditation skulle nog också hjälpa dig. Glad

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2014-01-14 21:06 #2 av: gazeporn

Medveten närvaro har hjälp mig att slappna av och det hjälper mot stressen och ångesten .

http://www.halsosidorna.se/Mindfulness.htm

Anmäl
2014-01-15 12:29 #3 av: lurituri

Jag har börjat dansa en kväll i veckan! Det är riktigt kul att dansa tillsammans med andra. Men gissa om jag får pressa mig själv till det! Sjunga i kör är också något som får dig att känna dig lycklig och välmående! Enkla saker som ger glädje!

Lurituri

Anmäl
2014-01-20 22:55 #4 av: TiraWiking

Något som alltid hjälpt mig mot min ångest är att skriva ner alla tankar som snurrar, känslor osv. Jag skriver dagbok och känner att det har hjälpt väldigt mycket då jag kan skriva ner allting som surrar i huvudet för stunden och när man fått vräka ur sig allt känns det lättare att släppa det och gå vidare och det är skönt att kunna gå tillbaka och se om det var något särskilt (utöver det vanliga) som triggade ångesten. Stressen kan jag inte säga så mycket om tyvärr då jag är stressad och hyperaktiv nästan hela tiden och är jag inte hyper så är jag nästintill medvetslös eller totalt handlingsförlamad "/

Anmäl
2014-01-21 00:06 #5 av: Blanksteg

Tack så mycket för tipsen! Meditation och mindfulness skall jag absolut kolla närmare på! Dans och kör har jag tyvärr inte tillräckligt självförtroende för, men kanske i framtiden :) Dagbok låter som en väldigt bra idé! Det skall jag testa! 

Anmäl
2014-01-21 18:38 #6 av: Manutar

Idrott är väldigt bra bla. för att när man svettas kommer stresshormonerna ut. Bastu funkar också men inte lika bra, då får man inte lika mycket endorfin, seratonin och vad allt för olika ämen som utsöndras som får en att må toppen :)

Anmäl