Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 4370 ggr
IaMiaMaria
2013-08-16 11:31
0

EEG?

Någon som gjort EEG för att se om man har någon personlighetsstörning? Jag har legat inne några dagar och då pratade doktorn om att det skulle göras. Läst om det på internet men aldrig hört talats om att någon gjort det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

.m.m
2013-08-17 16:39
2

EEG har inget med personlighetsstörningar att göra. Ett EEG mäter de elektriska impulserna i hjärnan på samma sätt som EKG mäter de elektriska impulserna i hjärtat. Man kan i bästa fall upptäcka avvikelser med EEG och om man har en rubbning/störning, som säkert kan påverka din personlighet i vissa fall. Men det går inte under kategorin som vi kallar "personlighetsstörning". Fråga vad exakt de hoppas upptäcka med undersökningen. Finns det några misstankar och om vad så fall? Den är helt ofarlig och du känner ingenting under undersökningen. Det är endast en mätning. Ofta görs undersökningen sovandes å fler signalbanor går igång vid sömn. Det finns ingenting som talat emot att gå med på en sådan undersökning.

IaMiaMaria
2013-08-17 16:54
0

Detta står på TuvaForum (Många som har diagnosen Borderline har små, svårbestämbara avvikelser i hjärnan. Det visar resultat från EEG-mätningar och neuropsykologiska test).

Och då min läkare pratade om då så tänkte jag höra om fler gjort testet.

//Maria

.m.m
2013-08-18 00:11
2

En borderlinediagnos fastställs ej med EEG. Detta har gjorts på en kontrollgrupp där resultat tex har visat att dessa patienter upplever en intensiv smärta. Det görs inte på "vanliga" patienter. Så vad är egentligen syftet med testet..? Är problemet att läkaren inte "tror dig" och du får ett sånt erbjudande, så kör. Men det låter konstigt… Ifrågasätt din läkare och begär en ordentlig grund. Jag skulle bli förvånad om du träffade på någon med Borderline som gjort testet pga sin diagnos.

IaMiaMaria
2013-08-18 09:58
0

Oki, förlåt att jag frågade.

//Maria

.m.m
2013-08-18 15:38
2

Nä fråga på du. :) Du får ju både svar och information. Ledsen om det inte är svaren du önskar än så länge.

tearsandrain
2013-08-21 10:36
0

jag gjorde ett eeg när jag låg inne en gång, men det var för att se om jag hade någon slags epilepsi som kunde orsaka depressioner. 
Tyckte att det lät otroligt konstigt men det var vad de sa till mig…