Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettallmän-psykiatri
Läst 3622 ggr
blackfriday
0

humörsvängningar/arg

I vilken kategori hör dessa egenskaper hemma i:

Humörsvängningar, ibland positivare, ibland negativ som fan.

Explosivt humör - dvs blir vissa dagar arg för precis allting. allt är fel, allt är skit, och man är som en mördarmaskin.

Adhd? bipolär? asperger? personlighetsstörningar?

Calcifer
2

Inte nödvändigtvis någon kategori av dem alls.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

blackfriday
1

Jo vf inte?

silversol35
1

Vilken som av dem skulle jag säga. Jag har adhd och är lite så ibland, främst när jag är trött och allt känns som om det går emot en. Men det kan nog lika gärna vara en "normal reaktion" på att allt känns som om går åt helvete och man inte blir förstådd. Eller så kan det vara tecken på en helt vanlig depression också. Svårt att säga. Försöker du räkna ut vilken diagnos du har?

Calcifer
1

Därför att man måste inte ha en diagnos bara för att man har humörssvängningar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silversol35
1

Alltså allt beror ju på hur kraftiga humörsvängningarna är, hur ofta de kommer, vad de resulterar i (blir man bara lite arg och det går över ganska snabbt eller är det helt te där man slår sönder saker för att man blir arg, extremer javisst) och hur länge de varar. Beror väl också på hur man kan hantera det här och hur mycket det påverkar ens fungerande och liv i övrigt. Är det "handikappande", alltså påverkar livet i hög grad så att annat inte fungerar, då är det nog läge att söka hjälp.

blackfriday
0

Ja det ingår vanligtvis vid adhd samt autismspektrum. Många med autism kan tex få utbrott sk tantrum. Även bipolära samt Borderline ingår i kriterierna för bl att ha plötsliga utbrott.

silversol35
1

Visst, fast jag tror att det finns lite olika anledningar till att personer får utbrott, t ex vid autism är det ofta för att de blir överväldigade och/eller inte känner sig förstådda. Vid bipolär kan det ha att göra med depression (sk agiterad depression) eller mani, ofta då personen blir hindrad i sin mani. Vid adhd är det ofta stress och/eller att inte bli förstådd. Vid Borderline är det pga den emotionella instabiliteten och kan ha att göra med övergivenhetskänslor. Det finns säkert fler anledningar.

Men det finns såklart också sk "normala människor" som får aggressiva utbrott när de blir stressade.

Ska kolla upp hur det ser ut med kriterierna för resp sjukdom, om det är med där.

Humörsvängningar finns med vid Borderline (det heter ju emitionellt instabil personlighetsströning just pga instabiliteten i känslorna) och hos bipolära, men det ser olika ut. Vid adhd finns det ofta humörsvängningar men jag tror inte det ingår i kriterierna för att få diagnosen tan är snarare en följd av stress pga exempelvis för mycket intryck. Samma vid asperger, att det är stressrelaterat. Alltså sekundärt till själv diagnosen.

silversol35
1

Okej, nu nördade jag in lite på det här… 😂 Måste kolla hur det ser ut, liksom…

Det är inte med bland kriterierna för att få adhd-diagnos. Länk: http://www.lakemedelsverket.se/upload/allmanhet/behandlingsrekommendationer/Kriterier%20som%20anv%C3%A4nds%20f%C3%B6r%20att%20bed%C3%B6ma%20om%20en%20person%20har%20ADHD.pdf

Vid bipolär sjukdom finns irritation och vredesutbrott med vid mani, men då när personen blir kritiserad. Inte annars. Humörsvängningar finns med vid blandepisoder. Länk: http://bipolar.forum24.se/bipolar-about369.html

Det finns med vid borderline, "inadekvat intensiv vrede eller svårigheter att kontrollera ilska", alltså en "för stor" reaktion för sitationen eller svårt att hantera känslan. Länk: http://web4health.info/sv/answers/border-diagn-dsm.htm

Kan inte se att det finns med vid Asperger heller. Länk: http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Aspergers-syndrom/Faktablad-om-Aspergers-syndrom/Diagnoskriterier-for-Aspergers-syndrom/

silversol35
0

Obs. Jag kan ha missat ngt, har som sagt adhd, inget vidare med långa texter, så läs själva om ni är intresserade.

blackfriday
0

Tack silversol35 för bra svar :)

silversol35
0

Varsågod!! :-)

Det var kul att kolla upp det. Vetgirig…