Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 4960 ggr
Röran
0

Sertralin?

Hej
Jag har tagit Sertralin i ganska precis en månad pga depression. I början hade jag vissa problem vilket var väntat under den första perioden, men någonstans så kändes det som att saker gick gå åt rätt håll.
Dock så vände detta totalt för ungefär en vecka sedan med självskadetankar och overklighetskänslor som bara har blivit värre och värre.

Jag har aldrig haft problem med att vara ensam, men just nu så blir jag fruktansvärt rädd. Jag är rädd för mina tankar och kan inte riktigt lita på mig själv.

Jag har tagit kontakt med psykiatrin och fått tid för mer djupgående utredning så hoppas väl på att något bra ska komma ut ur det.
Men tills dess.. har någon annan haft liknande problem under behandling med Sertralin?

Med overklighetskänslor så menar jag en känsla av att allt är främmande och konstigt, till och med ens eget hem eller ens närmsta vänner. Samt en känsla av att världen lever men att jag inte är delaktig i det.

[kerstinthemilklover]
1

Om du känner att situationen är ohållbar bör du uppsöka psykakuten.

Dina känslor är på riktigt och du är värd att ta på allvar.

Lycka till!

kortnos
1

Jag äter också sertralin och med det du beskriver så säger jag samma sak. Kontakta psykakuten! När jag började med mina så sa dom just det att om jag blir sämre så måste jag komma dit! Lycka till!

Röran
0

Tack för era svar!
I skrivande stund kör jag med taktiken att hålla mig sysselsatt (aka. sitta här). Ikväll är åtminstone overklighetskänslorna mindre starka.
Jag har fått ångestdämpande så med det hoppas jag på att klara mig tills min läkartid. Men ja, blir det värre så kommer jag att kontakta psykakuten.

Lady Q. Longworth
0

Jag slutade tvärt med dem efter ca två månader. Ångesten ökade massor och så även krypingarma i kroppen. Fick nog en dag och tänkte. Hellre mår jag så dåligt som jag gör på riktigt och väljer att avsluta livet än äta det här och må piss. Jag lever än o de vill trycka o mig något annat jag tvekar än…

Anna4077
0

Jag åt dom ett bra tag och kunde bli jätte deprimerad av att veta att jag egentligen var glad men inte kunde känna det. Det blev lätt så när jag kände starka känslor positiva eller negativa. Mest märkte jag av det när jag blev väldigt glad och inte kunde känna lyckan jag visste fanns där. Tydligen kunde det bli så av sertalin. Jag vet inte om det är sånt du menar. Eller ens om det jag kände var från sertalin min läkare säger att det var det.

Anna och taxen Max

Röran
0

#5 Jag förstår vad du menar och kan tänka mig att det är ganska vanligt i början, att inte riktigt känna av sina känslor. Jag kände väl snarare i början att jag kände mig uppåt och trodde att jag var glad, men senare insåg att jag mer bara var uppe i varv. Efter några veckor så kom självskadetankar och ångest deluxe istället.

Hur har det gått för dig med Sertralin sen?
Själv fick jag byta till Mirtazapin för några dagar sedan.

Anna4077
0

Jag käkade det i flera år, sen upptäckte jag symtomen jag beskrev. Nu har jag minskat på tabletterna. Känner att det är dags efter 6år med full medicinering. Mirtazapin har jag ätit förr men den funkade inte för mig. Jag äter bara stämningsstabiliserande just nu. Känns skönt att blivit så mycket bättre. För 6 år sedan var jag bara nerdrogad med 2 ångest dämpande och massor av antidepp så är väldigt stolt att jag klarat mig snart ett halvår utan antidepp.

Anna och taxen Max