Etikettsömnproblem
Läst 1712 ggr
frijoh
2018-02-01, 03:34

Sömnproblem

Jag håller på att bli tokig, helt seriöst! Tagit olika mediciner i drygt ett år till och från för sömnen, främst benzopreparat, och bestämdes mig förra veckan för att sluta tvärt då jag tyckte dom fungerade sämre och sämre med tiden. Men jag kan verkligen inte sova nu, har helt uppspärrade ögon men är samtidigt svintrött och jag vill bara soooova! Någon som har tips på något man kan göra, förutom (svalt, mörkt, tyst, rutiner, ej tv/mobil) ????

Emo
Emo 
2018-02-01, 05:07
#1

Har du tider att passa?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

frijoh
2018-02-01, 06:07
#2

1# nej inte direkt, eller alltså brukar gå upp mellan 6-9 för att äta frukost varje dag oavsett.

Emo
Emo 
2018-02-01, 07:30
#3

Vad händer om du inte sover?

Kan ändrade vanor lösa det?

Du måste ju inte sova vid vissa tider.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

frijoh
2018-02-01, 10:37
#4

3# jag mår dåligt av att inte sova! Alltså en natt klarar jag, men inte när det blir vecka efter vecka med bara typ 2 timmars sömn per natt.. Vad menar du med ändrade vanor?

Emo
Emo 
2018-02-01, 11:00
#5

Med ändrade vanor menar jag att du kanske tror att man måste sova vid vissa tider. Sådant har jag hört som sömnproblem. 
Har man inte tider att passa, så kan man sova när det passar. 
När man märker att man är sömnig låter man sömnen komma om det så är mitt i en mening i boken man läser. Håller man tillbaka sömnen dröjer det länge innan man blir sömnig igen
Oro kan också hålla en vaken. Oroar man sig för sömnproblem förvärras problemet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

frijoh
2018-02-01, 11:28
#6

5# tack! Ska testa att bara gå och lägga mig när jag är jääääättetrött!

Maria
2018-02-02, 12:45
#7

Du kanske ska trappa ner din medicin istället för att sluta tvärt.

/Maria

[AnimeV4]
2018-02-02, 17:02
#8

Jag har väldigt mycket problem med min sömn. Det hjälper definitivt att göra som Emo skriver. Att bara släppa på rutinerna. Jag är sjukskriven så jag har ju inget jag måste göra, förutom att ta hand om mina djur. Det funkar såhär för mig:

1. Jag slutar vara trött och jag lägger mig många timmar senare än vanligt.

2. Jag känner mig pressad att sova på den vanliga tiden, vilket leder till ångest och stress.

3. Pang! Ond cirkel. Jag hålls vaken av ångest och stress över att inte kunna sova.

4. Jag tänker "Jaja, jag ska bara vila. Inte sova." lägger mig med mobilen och somnar när jag är lugn och mysig.

Så småningom rättar sig sömnen i och med att stressen över att sova försvinner. Det kan ta allt ifrån ett par dagar till flera månader, men det handlar oftast om ett par veckor.

Sedan, för egen del, så hjälper det att hålla på med mobilen när jag har gått och lagt mig. Annars ligger jag där och tänker på en massa otäcka saker och får ångest, vilket gör så att det kan ta 3 timmar att somna eller att jag i värsta fall måste gå upp igen.

Musik hjälper också väldigt mycket. Du kanske kan göra en spellista med musik du gillar? Jag har lite olika.

Vården är duktig på att tjata om måsten och solljus trots att det förvärrar det och att det är vinter. 

Teer kan hjälpa också, såsom kamomill eller annat.

vallhund
2018-02-02, 17:33
#9

Om TS inte får/fått abstinens behövs ingen nedtrappning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Emo
Emo 
2018-02-04, 15:55
#10

frijoh, hur har det gått?

Mina råd gav jag för att de fungerat för mig - och min man.
Hoppas du också haft nytta av dem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

frijoh
2018-02-04, 19:53
#11

7# tyvärr är jag lite "på eller av", vilket gör att antingen gör något extremt eller inte alls oftast. 8# tack för svaret! Jo, musik hjälper mig också en del, men inte alltid. 10# det har gått upp och ner, sov dåligt (ca 1 timme per natt i snitt) i fem dagar och sen tog jag lergigan som var hundra år sen jag tog sist för att bara få sova någonting, har sovit bra i 2 nätter nu, ca 6 timmar :D! Jag har testat att försöka släppa pressen att sova, vilket är rätt skönt bara att tänka "jag somnar när jag somnar och jag går och lägger mig när jag känner för det", men det är svårt för jag fastnar lätt i mina gamla vanor.

Emo
Emo 
2018-02-05, 06:14
#12

Gamla, mindre bra, vanor är svåra att släppa. Du har kommit en bra bit på väg om du försöker att ändra tänkandet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maleficum
2018-02-08, 20:47
#13

Alltid haft sovproblem men det är betydligt bättre nu när inte pressen på att jag måste gå upp en viss tid inte finns, de få tillfällen jag måste upp en viss tid, även om det är relativt sen, så spricker sovandet direkt tyvärr.

Jag har kedjetäcke (på 12kg) och tar numera Melatonin (då de sömntabletter jag testat gett mig sämre sömn istället för bättre) och om det krisar tar jag även Mitrazapin (men känner mig oftast degig hela dagen efter då också).

Sen har jag "sömnböcker" som jag lyssnar på när jag ska sova, är samma bok som jag lyssnat om på massor av gånger och jag blir numera ofta trött när jag börjar lyssna på den (dock lite jobbigt när jag ska lyssna på en annan bok med samma uppläsare för jag har ju vant mig nu att bli trött när jag lyssnar på just den uppläsaren :P). Ibland kan jag även försöka läsa någon bok på mobilen eller kika på nån tv-serie (oftast något jag redan läst eller sett tidigare), blir själv väldigt trött av att sitta och läsa eller kika länge på mobilen.

Och så försöker jag undvika att borsta tänderna för nära inpå jag ska sova och ser till att jag är sovklar till de tider jag ofta börjar känna mig lite trött så det bara är att sova. Blir annars pigg direkt efter jag borstat tänderna och måste vänta in nästa "sömntåg".

Sen har jag oftare lättare att somna på morgonen när det börjar bli ljust ute eller sova mitt på dagen, gärna direkt i en solstråle som skiner in genom fönstret, än på kvällen när det är mörkt.

Kommer jag in i rutin så går allt ofta väldigt bra, men så fort rutinen bryts är det ur fas och tar ett tag att komma tillbaka igen (något som är jobbigt då jag alltid får mycket svårare att sova i början på mens).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen