Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettallmän-psykologi
Läst 239 ggr
Lona
2

När det säger *klick!*

Jag funderar på vad det är som gör att det direkt säger klick mellan vissa individer - vad är det som gör att "allt stämmer"?
Inte bara i relationen till andra personer utan även när det klickar med ett djur.

Under hela mitt vuxna liv har jag umgåtts med hästar och hundar, jag har varit fäst vid dem alla men ett par individer har det uppstått en särskild kontakt med. Det tycker jag att man ser i andras relationer också, vissa människor eller djur klickar det mellan direkt utan uppenbar orsak.

Vad tror ni att det beror på? Vare sig det är vetenskapligt underbyggda teorier eller mer lösa funderingar - hur tänker ni kring detta?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2

Har också funderat på det!

Hände med min bästa kompis när vi träffades på gymnasiet och det hände med min nuvarande kanin (han var både fel färg och kön mot vad jag letade efter men kunde inte lämna honom efter jag såg honom första gången). Hände även med min förra han kanin, hade tänkt att bara behålla en hona från den kulle men kunde inte för mitt liv sälja ena hanen så han fick också stanna.

Samma med hästen jag rider på ridskolan just nu. Trots att han i princip bara stod och studsa på stället, var rädd för massor av saker och inte alls fatta vad man ville första gången jag red honom (de visste inte ens om de skulle behålla honom då han var jättenervös i början men är nu lugn och älskar uppmärksamhet) så fasta jag direkt för honom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
1

Varit med om det oxå.
Med en häst. Ägarna sa att han gillar inte okända, nervös på nya ställen.
Vi klickade direkt. Även ägaren sa att vi var gjorda för varandra.
En hund, Axel. Skulle inte ha en hane, inte en svart hund. Han var båda och den bästa jag haft. Även efter 4 år utan honom pratar folk om honom.
Med människa. Min bästa kompis. Var en ren slump att vi träffades. Var via iFokus. Sökte någon som ville följa med på en biltripp. Hon hängde på. Vi var helt okända för varandra. Det var 9 år sedan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JRSN
2

#0: Att man möter en själsfrände förstås, på det undermedvetna planet känner man igen individen. Denne har man mött förut, i en annan tid, på en annan plats. Klick! 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Lona
0

#3:
Tänker du likadant om djur, att man mött dem tidigare? (Jag ifrågasätter inte alltså, är bara ärligt nyfiken. Det är intressant hur olika personer tänker och resonerar.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JRSN
2

#4: Definitivt, det finns djur som vi mött tidigare och som vi liksom har en 'själsrelation' med. Det är egentligen ingen skillnad på djur och människor annat än språket och den universella utvecklingsnivån. Enligt mig har människan en gång varit på djurnivån men avancerat till att bli människor. Det innebär förstås inte att människan är 'bättre', bara annorlunda. Jag tänker, som du märker, i termer av återfödelse.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

flocken
1

#4: jag väntar på att axel ska komma tillbaka. Han är någon annan stans o letar efter mig.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Nephi
0

Nu är jag lite nyfiken
Hur tänker ni med att prata med folk över distans? Tänker med sociala medier och Skype/discord, fungerar klick även där? Eller är det något man måste träffas för? 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕