Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterallmän-psykologitänkvärt
Läst 152 ggr
Lona
8

Hur behandlar du dig själv?

Devisen "Behandla andra som du själv vill bli behandlad!" är smått utnött - men hur behandlar du dig själv?
Ofta tenderar vi till att vara alldeles för hårda mot oss själva, det är mycket lättare att klanka ner och hitta fel och brister än att berömma sig själv.
Så - var lite snäll mot dig själv!
Ge dig själv cred när du har gjort något bra och försök släppa sånt som kanske inte blev så lyckat. Var bussig, tillåt dig att ge dig själv en komplimang vare sig det gäller något du har gjort, sagt, eller vad gäller utseendet.

Man kanske borde ändra det till "Behandla dig själv som du vill att andra behandlar dig"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
6

#0: "Behandla dig själv som du vill att andra behandlar dig."
Klockren ju, den tar vi. 👍

De senaste månaderna har jag för första gången på jag vet inte hur länge, faktiskt börjat lappa ihop vänskapen med mig själv om det låter begripligt.
På tok för länge har "jag" och "Hjärnan" gaddat ihop oss och mobbat stackars "Kroppen". Eller så har "jag" och "Kroppen" gjort samma sak mot "Hjärnan". Nu är det teamwork framåt som gäller. 🧡

// Harley

Emo
4

2 bra inlägg. De behövs, för det är nog inte alltid vi är snälla mot oss själva.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maleficum
3

Jag blev betydligt bättre på att behandla mig själv rättvist efter att jag fick mina diagnoser (efter att ha bränt ut mig flera gånger).

Då var vart det lättare att sluta försöka jämföra sig med alla andra och istället lyssna på mig själv och vem jag var och vad jag klarade.

Visst är det inte helt perfekt och och jag hamnar i svackor ibland men det är så himla mycket bättre nu än förr och jag mår bättre för det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
3

#3: Heja dig! ❤
Tänk att något kan vara så svårt att man faktiskt behöver lära sig och träna på det - när det är självklart att man behandlar andra generöst och med respekt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com