Psykologi iFokus

Psykologi

Läst 173 ggr
[LexiusAlexis]
0

"Affirmationer fungerar inte.."

Det här får jag höra ofta, för det mesta är det psykologer eller annat psykiatrifolk som säger det, man menar att det finns bättre metoder än att "jaga lyckan" som man menar att man gör med affirmationer.

Men det jag funderar över är om det stämmer? Om affirmationer inte fungerat hade det nog inte fått sådant genomslag som det fått, eller?

Visst, Neuro Act är ett mer realistiskt sätt att lösa det här med negativt tänkande än vad affirmationer är, men kan man verkligen säga att affirmationer inte fungerar alls? Har forskarna rätt eller kan det vara så att man tänkt fel?

Lona
1

Jag tycker också att man hör så olika om affirmationer och har ärligt talat rätt dåligt grepp om vad det egentligen är men tror att man ofta förenklar det lite väl. Allt är inte svart eller vitt, affirmationerna hamnar någonstans i gråskalan tror jag.
Kanske det beror lite på hur djupt det sitter som man vill påverka? Med andra ord, om jag vill intala mig att jag är bra/snygg/populär/whatever så är det sannolikt betydligt lättare att lyckas om det inte är något som känns helt orimligt.
Det skulle definitivt inte funka att försöka få in "Jag är jättesnygg" oavsett hur jag än försökte eftersom jag själv anser mig vara väldigt ful men något annat positivt som känns mer rimligt borde få större genomslagskraft?

Att saker man säger högt och upprepar för sig själv bearbetas på ett annat sätt i hjärnan är ett faktum, frågan är vad det leder till?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[LexiusAlexis]
1

#1: så tänker jag också, jag tror att man inte tänker stort nog när man avfärdar vissa metoder som trams heller. Det gör ju en del realister

[vykke]
0

Affirmationer funkar nog, om de görs genuint.
T.ex. att hålla dörren för någon. Om det var det du menade.

[LexiusAlexis]
0

#3: tänker på att intala sig själv att man är bra hela tiden.

Carmarino
3

Sedan är det nog många som använder sig av felaktiga affirmationer, och då fungerar det definitivt inte. Har förstått att det är rätt vanligt att man gör en affirmation som börjar med typ "jag kommer att", "jag ska", "jag önskar" eller liknande. Affirmationer måste sägas som om de redan är ett faktum, precis som Lonas exempel "jag är jättesnygg".

Det är stor skillnad på att affirmera "jag vill känna att jag duger" och "jag duger som jag är".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[LexiusAlexis]
2

#5: Min KBTterapeut sa en gång att just tänka "jag kommer att", "jag ska", "jag önskar" OD, är lite som att sätta för stora krav på sig själv och den där lilla schimpansen vi alla har inom oss, ni vet den som vill äta godis i stället för mat, sova länge fastän man ska kliva upp tidigt och så vidare. Tror hon menade att den där lilla apvännen vi har kan sätta sig på tvären om man är för hård mot den och det tenderar en del att vara när de använder affirmationer.

Jag använder dem såhär:

Idag har jag varit grymt bra på att… Och i morgon ska jag göra det här, det blir intressant/roligt/spännande. Det kommer gå bra!

Jag vet inte, det funkar på mig då, men men…

Carmarino
1

#6: Så bra att det fungerar. 😊

En annan sak man inte ska ha med i affirmationer är negationer - som t.ex. ordet inte. Det undermedvetna har nämligen en förmåga att "hoppa över" dessa ord. Så om du t.ex. affirmerar "jag är inte rädd för spindlar" hör det undermedvetna "jag är rädd för spindlar".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker