Rid- och hästterapi för unga och gamla
Ett 20-tal barn och unga i Kungsbacka som lever med psykisk ohälsa har möjligheten att gå i hästterapi som rehabilitering. – Min dotter har aldrig tidigare känt sig avslappnad, hon är antingen spänd för sin hyperaktivitet eller för att hon är arg. Men när vi åker härifrån är det annorlunda, säger föräldern Cecilia Holm. Kungsbacka kommun har fördelat en coronapeng som satsas på utsattas situation i samhället. Pengen ska bland annat gå till ridterapi.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-07-19 10:46 av Pyttelite
Jag går själv på ridterapi och det har gjort under för mitt mående 👍
Äldsta dottern har fått daglig verksamhet på en av våra ridskolor som kommunen äger. Hon är lugnare och mer harmonisk sedan hon började än hon hart varit på många år. Det gör så gott i mammahjärtat att se att hon mår bra och är lugn 💖🌺
Hur fungerar det är det genom kontakt mellan häst och ryttare som det händer ngt eller är det specifika övningar man gör?
Så otroligt bra att det finns metoder som inte alltid är kopplade till läkemedel.
Hoppas att ni alla fortsätter även mamma!
och när jag var sjukast i min ätstörning var det precis hästarna de tog bort från mig. och trodde det skulle motivera mig bli friskare.
hästar och ridning har varit min terapi och livlina hela livet. Hästar är uppmärksamma och märker av allt, hur en är, mår, stämningsläge. En behöver inte berätta sin story eller vad som hänt. de förstår ändå. De dömmer en inte. De bara finns där. När en rider gör hästens rörelser en avslappnad, och hela en mjukgörs.
#3: det är kontakten man får till hästen. Men man gör även övningar precis som du säger. Balansövningar och avslappningsövningar bland annat 🙂
#4: Så hemskt att bli av med det du verkligen uppskattade men kanske inte just då klarade av.
Man kan inte hota någon att bli frisk - tråkigt att du fått uppleva den formen av ”terapi”.
#5: Tack för förklaring!
#3: bara det att hon får vara med hästarna, sköta om dem, tvätta sår, borsta ja all kontakt mellan henne och hästen.
jag måste faktiskt säga att just denna ridskola är helt fantastisk med att ta hand om unga vuxna som har svårigheter med kontakt och social fobi. Dotterns ansvar är endast att hålla på med hästarna och sköta om dem, med allt vad det innebär av skötsel. Hon behöver inte mocka eller göra något annat "arbete" i stallet, endast hästarna.
Hon har, och har alltid haft, mycket god hand med djuren, hon har fått ansvar för flera av "problemhästarna". En av hästarna godtar inte att någon grejar och pysslar med honom, förutom dottern. Hon har mycket god hand med honom, och de har flera gånger bett henne assistera vid veterinärbesök och liknande med honom.🙂.
Detta lyfter henne något otroligt. Att hon verkligen får veta hur duktig hon är, och att hon klarar av alla uppgifter de "lägger på" henne.
- Redigerat 2022-07-20 10:51 av Draken
#8: Så roligt att din dotter växer och hittat något som gör henne starkare.
Fint av ridskolan att förstå vilken viktig uppgift de har i en mycket känslig ålder.
Det borde finnas fler alternativa ”terapiformer” tillit från ett djur är speciellt och krånglas inte till av ord.
Det går inte att prata en häst lugn så att säga.
#9: Dottern är faktiskt 28 år gammal😉 Hon fick diagnos mycket sent, hon var 25 när hon fick den.
Jo ridskolan är helt fantastisk, jag själv har faktiskt ridit där för många år sedan, Redan då hade de daglig verksamhet för unga vuxna med olika funktionshinder.
#10: Aj då ber om ursäkt var inte mening att förminska någon.
Att ha god hand med djur är ett litet mirakel. Antingen finns det där eller inte.
#11: Ingen fara 🙂
Hon har alltid haft mycket god hand med djur. Hon fick sin första alldeles egna hund när hon var 12. Hon var otroligt duktig, och hon skötte hunden alldeles själv. jag köpte mat och stod för de flesta omkostnader. Alla de pengar hon själv fick, användes till hunden.
- Redigerat 2022-07-20 12:06 av Draken