Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettsömnproblem
Läst 2466 ggr
David
0

Svårt att sova!

Tur att det är söndag i morgon, eller rättare sagt idag. För det har inte blivit många minuters sömn i natt. Var egentligen trött, men när jag väl hoppade i säng så kunde jag som vanligt inte somna.

Låg och kliade Wilma på magen och lyssnade på radio en stund. Gick upp och bläddrade igenom alla kanaler på tv-n, bara sport! Rynkar på näsan Så jag hamnade här istället… Men nu, såhär runt 6-draget börjar jag känna mig trött. Ska nog bara läsa morgontidningen först, sedan lägger jag mig…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
0

Det är tufft sådana nätter, David!Rynkar på näsan

Tur att det inte är arbetsdag som sagt, utan söndag, men ändå! Man kommer ju i otakt med sömnen inför nästa natt!

Hur gör du när det blir så här?

Lägger du dig och sover bara en kort stund på morgonkvisten, eller hur gör du för att inte komma ännu mer i ofas med sömnen?

Eller, är du kanske vaken tills i kväll och hoppas på att somna tidigt då?

Nyfiken, Citronmeliss!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
0

Jadu, somnade väl runt 8-draget, sov som ett litet barn nu tills kvällen. Så nu är det bara att snällt försöka hålla sig vaken till i morgon kväll, och då kommer jag nog vara rätt mör Obestämd

Jag är rätt van, vänder på dygnet vid allra lilla minsta. Jag är en nattmänniska, så.

Vet inte om det är någon inbyggd oro, men jag sover alltid mycket bättre när det är dag. Känns tryggt att folk runt omkring är vakna. Men jag är inte mörkrädd eller något sådant, gillar nätterna, fast är helst vaken då. Har mer energi på nätterna också.

// David

Veyla
0

ja:O är det inte konstigt att tidig morgon kallas "behaglig arbetstid" och kväll för "obehaglig arbetstid"???

Jag är (och dem flesta jag frågat) kvällsmänniskor som hellre sover till 10-11 på förmiddagen och är uppe lite längre på natten.

Men jaja, bättre betalt då;) muahahaha

Pusskram//Veyla

David
0

Precis!!! Tänk den dagen "vanlig arbetstid" inte börjar klockan 7 på morgonen utan kanske framåt lunch, och man istället sitter kvar en stund längre på kvällen.

Jag hoppas på den yngre generationen. När de blir chefer så kanske världen förändras så vi får sova lite extra Glad

// David

Veyla
0

japp;) ska bli:P När jag blir chef ska det ändras:D haha

Pusskram//Veyla

David
0

TACK! Det ser jag fram emot! Då får du anställa mig direkt.

Är inne på min 14:de vakna timme nu, har bestämt mig för att inte somna förrän tidigast 19.00 i kväll. Få se hur det går… Håll tummarna! Måste vända tillbaka dygnet, tills du blir chef i allafall Glad

// David

Veyla
0

Japp:) Höll tummarna;)

Men nu på morgonen undrar jag ju då, hur gick det? Själv sov jag faktist ganska gott inatt (när jag väl somnade) så jag känner mig stark och glad.

Pusskram//Veyla

Citronmeliss
0

Ja, hur gick det med sömnen tro..Glad

Själv sov jag nästan oförskämt bra i natt, somnade genast.Skäms

Jag får också sätta mitt hopp till dig, Veyla…välommen hit förrestenFlört

Har alltid varit nattmänniska och vänder ofta på dygnet.

Inte alltid så bra om man har traditionella arbetstider, eller går i skolan. Därför har arbetet inom den "människovårdande" sektorn passat mig bra för där behövs man dygnet runt!

Tycker det kunde vara mera varierande arbetstider, flextid både på jobb och i skola. Inte alla passar att vara aktiva från samma klockslag på dygnet, så att kunna variera sig beroende hur man fungerar vore väl inte så dumt.

Då kunde kanske både de "vanliga" och vi nattmännsikor utnyttja vår fulla potential, för hoppningsvis!

Sen att det inte är kul att ligga och vrida sig pga sömnlöshet är ju en annan sak, men ofta är det ju just nattetid så mycket av det kanske kunde undvikas då!

Kram, Citronmeliss!

Veyla
0

Tack meliss;)

David
0

Ja, det gick väl som det gick. Natten klarade jag av utan problem, framåt nio-tiden på morgonen tänkte jag vila ögonen ett par minuter, och vips, när jag vaknade var klockan lite över 18.00. Så, nu är jag pigg igen. Och gör ett nytt försök att vända tillbaka dygnet. För på onsdag har jag ett viktigt möte jag måste vara med på, och naturligtvis på morgonen!!

(detta är den stora fördelen med att jobba hemifrån, man kan till viss del styra sin tid själv)

// David

Karmatarerskanise
0

Känner igen det där fenomenet. Oerhört jobbigt och det skapar en massa obehagliga känslor, då jag verkligen VILL sova.

[aspie]
0

Jag är ständigt trött, trött, trött… Men sova, ja, det blir bara värre och värre. Jag tar mina piller på kvällen(atarax)för att bli lugn så jag kan sova bättre.

Det blir som om någon slagit en klubba i skallen på mig. Dunk! så sover jag, men vaknar efter en till tre timmar igen och kan banne mig inte somna om igenRynkar på näsan

Natten mellan söndag och måndag var så. Jag var vaken från kl 24. Tittade på en jättebra film med Tom Hanks som höll på i 2 timmar, försökte sova igen men nej, det gick inte. Så jag satte mig vid datorn kl 03 tills det var dags att göra sig i ordning och gå med hundarna och sen till jobbet. Tror ni jag var mör eller?

nelliots
0

Har också svårt med sömnen nu. Är rastlös på kvällen och har svårt att koppla av när jag efter många om och men kommer i säng. Vaknar sedan alldeles för tidigt också… Började med ny regim igår. Försöker gå och lägga mig TIDIGT för att förhoppningsvis få så mkt sömn som möjligt. Lyckades komma i säng 2130 (2 timmar tidigare än vanligt) igår och sov faktiskt till 06 då klockan ringer. Lägger mig och läser el dyl för att inte ha pressen på mig att somna och det verkar funka för mig.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[aspie]
0

Kolla vad jag hittade här när jag letade efter magnesium-piller.. kanske ngt som skulle funka mot sömnproblemen?

http://www.berocca.se/sv/vitaminer/orsaker.html

Karmatarerskanise
0

#14 FAst jag fick höra ngnstans att berocca innehåller en massa dåliga saker också, alltså tillsatser eller vad man ska säga.

Ska se om jag kan hitta de.

Citronmeliss
0

Ja, jag äter biomagnesium…hjälper tack och lov mot kramper i benen på natten, då slipper jag i alla fall att vakna av det när jag väl soverFlört

[aspie]
0

#15 Ja, det skulle ju inte alls förvåna mig om det innehåller dåliga saker oxå.

#16 Jag är ute och letar på nätet efter magnesium och hittar mkt intressanta saker, men det är hemskt så dyrt det blir med frakten. Bättre att gå till hälsokost tror jagObestämd Fick förresten en sån spasm att jag nästan föll av stolen för en stund sedan.. ha haha, mäste nog skynda mig att inhandla magnesium.

Kram