Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2347 ggr
kerstinjo
2008-08-12 19:57
1

Ljusterapi.

Ljusterapi vid mörkerdepression.

Höst- eller vinterdepression, eller SAD (Seasonal Affective Disorder) som det egentligen heter, ger associationer till att det handlar om en sjukdom. SAD är snarare en naturlig men ovanligt kraftig reaktion på den mörka årstiden.

De som drabbas är extra sårbara för årstidernas skiftningar. Varför vissa lider mer än andra av mörkret vet vi inte säkert. Men troligtvis handlar det om en ärftlig känslighet.

Bristen på dagsljus under hösten och vintern orsakar trötthet hos 10-20 procent av vuxna människorna och 2-3 procent visar t.o.m. symtom på depression.

Mörkerdepressionen räcker från hösten till vårvintern. I Skandinavien är symtomen svårast under den mörka tiden innan det ligger snö på marken. Då när allt bara är mörkt och trist.

Symtomen på mörkerdepression är ett ökat behov av sömn, en extrem trötthet, svårigheter att vakna på morgonen, stressbesvär, irritation, förändringar i aptiten med t.ex. ett ökat sug efter godsaker, viktförändringar, koncentrationsproblem, nedstämdhet och en påtagligt minskad arbetseffektivitet.

![Sunshine Bear]

Ljuset är nödvändigt för regleringen av melatoninbildningen i hjärnan. Melatonin är hjärnans sömnmedel som produceras nattetid och när vi annars befinner oss tillräckligt lång tid i mörker. Dagtid minskar eller avbryts bildandet av melatonin ganska snabbt när tillräckliga ljusmängder når vår näthinna i bakre ögat. Sommartid får vi mer än tillräckligt med ljus för att den här dygnsrytmiken ska fungera normalt.

Så går det till

Ljusbehandling ges i speciella rum där tak, väggar och golv är vita. Man använder lysrör med så kallat bredspektrumljus som ger ett vitt ljus. Ljuset är indirekt och den ljusstyrka som används mest är 2 500 lux.

Behandlingen påverkar insöndringen av melatonin. Ljusbehandling har också visat sig ge förbättrat blodflöde i vissa delar av hjärnan.

Ljusbehandling ger relativt snabbt effekt och de flesta känner sig bättre efter fyra till fem dagars behandling.

Om du behöver hjälp, kontakta din vårdcentral eller öppen psykiatrisk mottagning.

Kerstin 

Hawknestgrove
2008-08-12 21:11
0

Ja än så länge, så finns det tyvärr folk, som fortfarande tror att ljusterapi är Mumbo Jumbo.

Är tack och lov, själv inte känslig så till den milda grad. Men det kan bero på, att trots att jag inte har några tider att passa, så vänder inte jag på dygnet. Går upp rut 8-9 på morgonen även i mörkaste december. Då får man sitt av dagsljuset, som är behövligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Karmatarerskanise
2008-08-12 21:19
0

Intressant artikel :)

kerstinjo
2008-08-12 21:33
0

När jag gick min psykskötarutbildning fick vi besöka ett ljusterapi-rum, något som jag upplevde som obehagligt.

Kanske var det för att vi var för många blivande skötare, som var i samma rum.

Kerstin