Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettberoende
Läst 4363 ggr
kerstinjo
0

Vad är ett beroende?

Vad är ett beroende?

Psykologen och spelberoendeforskaren Thomas Nilsson anger i sin bok Jakten på Jackpot sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.

Ankelbojor 2.JPG

1. Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem.
  2. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt.
  3. Toleransökning. Att man hela tiden behöver mer av den substans man använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att man behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick.
  4. Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då man slutar upplever man jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin.
  5. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. Man talar också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte man har givit sig själv.
  6. Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.

http://web4health.info/sv/answers/add-menu.htm finns det mycket bra info om olika missbruk.

Kerstin 

[aspie]
0

Tror min dotters ex är spelberoende. Det är inte klokt så många tusenlappar han spelat bort. Kanske flera hundra. Är glad att min dotter kom därifrån.

Så hemskt att vara beroende. Men det är ju de flesta här…. alltså beroende av iFokus. ha ha haFlört

kerstinjo
0

Mmmmm….ska vi starta en sida om det?Glad

Kerstin 

[aspie]
0

Hmmmm, ja, det kanske finns behov av dettaSkrattande

Hawknestgrove
0

Ja egentligen inte något att skratta åt… Datorberoende är något som jag försöker undvika, fast jag vet, att jag balanserar på kanten. Tvingar mig själv tex att Aldrig, aldrig röra datorn en lördag.

För om man läser kriterierna, så stämmer mycket in både på datorberoende och annat. Har slutat röka den 24:e april. Med hjälp av Champix. Men nu är det väldigt svårt, för nu har jag inte kvar tabletterna mer. Så jag börjar bli väldigt röksugen……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kerstinjo
0

Då finns www.beroende.ifokus.se där jag även är Medarbetare!

Kerstin 

Hawknestgrove
0

Ok! Menat sluta röka är kanske inget som är så svåra grejer…..

kerstinjo
0

Fungerar Champix? Jag borde också sluta röka, men jag blir bara såååå röksugen.Skäms

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Har för mig att det finns en massa bieffekter på dom? Iaf för psykisk sjuka. Eller så var det dom andra mot röksug? :P

Hawknestgrove
0

JAJAJAJAJA! De funkar toppenbra!!!!!!!

Ok, visst, bieffekter, jag fick lite bråkig mage och mådde illa lite grann. Men följde man bara kartorna med tabletter och inte gav sig, så funkar det bra.

Märk väl, jag är en sån där som får biverkningar av alla slag i vanliga fall, men detta var faktiskt något jag kunde leva med.

Men det tar bort röksuget. Ma ska ju röka de första två veckorna man äter tabletterna och rökat smakar blähurkpruttefy vecka 2…..

kerstinjo
0

Letar, letar…efter min läkares telefonnummer.Glad Jag slutade att röka för ett par år sedan, eftersom jag var den ende som rökte på min avdelning. Det gick ganska lätt då, förutom att jag bodde i kylskåpet.

Men lagom till semestern började jag att röka igen. Jag kan tänka mig att göra ett nytt försök om man får göra det lite lätt för sig med läkemedel!

Kerstin 

Hawknestgrove
0

Ja det fina är, att Champix går under högkostnadsskyddet!

[aspie]
0

Har aldrig hört talas om champix, det måste vara ngt nytt. Själv slutade jag röka för 9 år sedan. Vilken underbar frihetskänsla det är att vara utan cigg. Tjohooooo! :)

David
0

Finns lite matnyttig information om Champix i Fass, http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060927000013&DocTypeID=7&UserTypeID=2

och på Champix egen hemsida. Fast där måste man låtsas jobba inom vården för att egentligen få vara Glad. http://www.champix.se/

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

Tack David!

Ska kolla lite i länkarna du fixade