Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 1950 ggr
[aspie]
0

Positiv livssyn

Hampus, tre och ett halvt år gammal, är som många andra barn, mycket för att tävla i alla möjliga och omöjliga saker. Men han har också gjort att många i hans omgivning ser på det här med att vinna eller förlora med andra ögon.

När Hampus inte kommer först, säger han glatt till vinnaren: "Jag vann efter dig"

Skrattande

David
0

Tänk om ändå vi vuxna kunde vara en smula barn ibland…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

#1 Jamen, det är ju jag fortfarande.. utom när jag ser mig själv i spegelnObestämd

zmulan
0

Gud vilken bra tanke o kloka ord!!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Citronmeliss
0

Det vare en smart liten kille med en positiv och bra inställning, lite som att se glaset halvtomt eller halvfullt.Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
0

Lite OT kanske, men hur ställer ni andra er till tävling?

För mig innebär det att någon ska bli sämst och det gillar inte jag, hur kan man känna sig glad över det?

Jag tycker därför inte om tävlingar, oavsett..Obestämd

Kram!

[aspie]
0

Tycker som du Melissen. Klart det är roligt att vinna, men inte att någon förlorar..

Obestämd

zmulan
0

Jag gillar tävlingar… är jätte dålig förlorare och lika dålig vinnare dock. Skäms Men som Citronmeliss sa så känner jag mig helt nedtryckt av att förlora o tycker att jag är askass… självkänsla, vad är det?

//Zmulan

Citronmeliss
0

Det värsta är att jag är inte den som förlorar, men jag förstår ändå inte glädjen att känna sig duktig på nån annans bekostnad?

Redan som barn motiveras man ofta med att tävla om det mesta. Själva tävlingsinstinkten används som drivkraft.

Den som är bäst får en guldstjärna.. F*N jag hade hela boken full av guldstjärnor.. (hela livet är fullt…)

Inte för att jag ville vara bäst utan för att det kändes naturligt att göra mitt bästa, oavsett tävlingsmomentet i det hela!

Så är det hela livet man förutsetts drivas av att tävla I ALLT.

Om jag lagar mat gör jag det för njutning inte för att göra det bättre än andra.

Sjunger jag gör jag det också för mitt eget nöje och inte för att bräcka nån annan som tyvärr inte begåvats med sångröst, osv …det går att fortsätta i det oändliga!

En oskyldig lek i all ära..men när nästan allt runt omkring oss görs till en evig tävling då står det mig upp i halsen.

Själv har jag aldrig behövt vara den som blir sist vald när man tar ut lag i gympan, inte heller panelhönan vid dans…om jag tex är på fest vill jag umgås inte tävla som ofta blir fallet..

Är jag på en utbildning vill jag hålla på med det som är syftet med den, inte tävla om något..

Ja, nu vet ni hur negativt inställd jag är till tävling, men det är jag det…Skrikandes 

Jag har inga problem med att vara duktig, det faller sig naturligt för mig, men så är det inte för alla..

Ska de då behöva tävla dessutom för att få det bekräftat gång på gång..?

[aspie]
0

Det ligger mkt i det du skriver melissen. Det är ungefär lika illa som alla förnedrings-såpor de visar i tv nu för tiden. Fattar inte att folk gillar att titta på sånt. När jag råkar se lite så blir rent ut sagt skit-irriterad/arg/ilsken. Slår illa kvickt över till en annan kanal

Obestämd

Sara
0

Jag var en av dem som alltid blev vald sist och som ingen ville ha med i laget, en form av mobbning enligt mig. Det har resulterat i att jag avskyr allt som heter lagsport och gruppgymnastik.

Jag låter hellre bli att tävla än att vara med även om det är på skoj.

En sak som jag verkligen avskydde som barn var att sälja saker för klassen/skolan ex majblommor. Var det nån som inte sålde alla sina majblommor var automatiskt dålig bland de andra eleverna.

Sara

Citronmeliss
0

Nu känner jag mig lite generad över att ha fått till denna (negativa)vinklingen av din positiva tråd, det var inte meningen det bara föll sig såSkäms

Kram!

zmulan
0

då är vi två som känner oss generade…. Skäms för att jag tycker om att tävla… Skäms

Kram

//Zmulan

Citronmeliss
0

Lilla zmulis, du ska inte vara generad över att du gör det..Glad

Det andra var mina tankar, vi är ju alla olika tack och lov!Flört

Tänk så tråkigt det vore annars..

Kram!

[aspie]
0

Ingen fara på taket "no danger on the roof" ha ha ha

Ibland kan det bli lite pissitivt .. ha ha ha…

KRAMSkrattande

Citronmeliss
0

Nu fick du allt till detSkrattande..även om det "suger"Tungan ute

Jag kunde inte låta bliFlört

Kram, från en pissitiv Meliss!

[aspie]
0

Ha ha ha

Kan ju skriva upp texten som stod på "det suger tavlan" härFlört

Tappa inte sugen!

Världen är full av tappade sugar!

Skrattande

David
0

Sara, det där känner jag absolut igen. Och visst är det mobbing. Och det sittar kvar, den där känslan av att alltid bli vald sist. Något som blir över, som någon måste "ta hand om", för att reglerna säger så…

Jag är ingen tävlingsmänniska. Världen ska vara full av ettor, människor som vann sin egen tävling över sig själv.

// David

Karmatarerskanise
0

Jag var en av dom som såg till att välja dom som brukade komma sist, de gånger jag fick chansen att välja lag :)

David
0

Hera, såna som dig var de som gjorde att man överlevde i skolan. Men tyvärr var det allafall för mig oftast samma personer som fick välja, de allra populäraste…

// David

Citronmeliss
0

"Jag är ingen tävlingsmänniska. Världen ska vara full av ettor, människor som vann sin egen tävling över sig själv."

Tack David, du sa precis så som jag känner detGlad

Sara, och ni andra jag håller med om att det blir mobbing av det hela. Det som gör mig så illa till mods är att det är en formav tillåten mobbing dessutom som uppmuntras genom att man låter det fortgå…fult!

kerstinjo
0

Jag är en dålig förlorare Skäms tävlar jag i något så går jag in för det till hull och hår och tycker det är urtrist att förlora!

Just därför undviker jag allt vad tävlingar heter.

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Ist för tävling skulle vi kunna ha en tråd där man får skriva positiva saker om varandra.

David
0

En gång för länge sedan… Glad

Tror det var när jag konfirmerades, då fick varje person sätta en tom lapp på sin rygg, och så gick man omkring och skrev positiva saker om varandra.

// David

Karmatarerskanise
0

#23 Sånt är bra tycker jag :)

David
0

Hera, jag gillade det skarpt! Har nog kvar min lapp i någon kartong någonstans. Något som också var bra var att man kunde smyga dit något som "du är söt" till den man inte vågade säga det till face-to-face… Glad

Mer sånt och världen skulle bli lite bättre.

Har varit lite engagerad i Friends (www.friends.se), antimobbingorganisationen. För jag tror tyvärr att klimatet i skolan har blivit mycket värre än förr Gråter

// David

Karmatarerskanise
0

Det tror jag också. Hemskt men sant.

camillaabrahamsson
0

Angående positiv livssyn och självförtroende så sa min bror  en rolig sak när han var liten: "Jag är tre år, kan allt och är stark som en björn" ;)

#23 sånt där man skriver lappar och sätter på varandras ryggar kan också bli en tävling. På min förra skola fick de andra människorna lappar där det stod saker som "helt enkelt världsbäst", "underbar", "snygg" och liknande. Jag fick "bra i skolan". Det kändes inte direkt överdrivet roligt.

Men tanken är bra :)

AnneN
0

Jag gillar tävlingar, oavsett om jag vinner eller förlorar för jag ser det inte som att jag tävlar mot någon annan utan jag utmanar ist mig själv och de andra är bara folk som hjälper mig att springa fortare eller vad det nu kan vara man tävlar i =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!