Falskhet
Har funderat mkt på detta om falska människor, hur de infekterar för oss som vill vara ärliga. De härjar i vår närhet ibland de vi tror är våra vänner (även på ifokus). Tänker på hur de byter skepnader, från forum till forum, beroende på vilken sida de står på o.s.v.
Hemskt är det, och de oskyldiga råkar mest illa ut.tyvärr
ja, spelar dem fult har dem övertaget. Och på nätet är det lätt att spela. Det är väldigt sorgligt att dessa finns. Ja, det är väl bara att hoppas på att dem utvecklar ett system för att minska på dem. eller nått!
Pusskram//veyla
Håller med er!
Satt och funderade på något klokt att svara, men tankarna far bara omkring i huvudet. Falska människor finns det tyvärr gott om, och så finns det en del människor som inte vågar stå för sin åsikt överallt, och kan bli betraktade som falska också.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Ja, så kan det vara. Tyvärr ligger det mycket i betraktarens ögon. Det står ju inte falsk i pannan på någon.
Precis David. Ibland missuppfattas folk.
Jag försöker inte vara allt för snabb att dömma andra. Även om det är frestande allt för ofta :)

Det lättaste sättet att hantera detta på är kanske att inte lita på någon förns dem bevisat att dem går att lita på???
Fast över nätet tror jaga ldrig det är bra att lita på någon för mycket. Såvida man inte har annan kontakt också.
Här kan ju faktiskt en duktig människa grundlura en under hur lång tid som helst :(
Egentligen vill jag inte vara någon som går omkring och misstror människor runt omkring mig, men tyvärr har det visat sig alldeles för många gånger att man haft vargar i fårkläder runt omkring sig, vissa som tagit sig in riktigt nära också.
Jag har nog rätt lätt att börja lita på människor, trots allt, och det är tyvärr inte alltid helt smärtfritt…
// David
Tyvärr jag med David, jag vill tro gott om alla, tyvärr slår det emot mig ofta.
Nått som jag tycker är patetiskt är folk som ändrar åsikt beroende på vem de pratar med.
Kappvändare och folk som inte kan stå för vad de skriver/säger står inte högt i kurs hos mig.
Sara

aspie då, det var inte kul att höra att du blivit sårad!! Är det något som nyligen hänt?? *kramar om*
// David
hum satt ganska länge här nu och tänkte..
det är väldigt många som dömmer dessa falska människor hårt! vilket jag verkligen förstår, jag har med svårt för dessa människor!
sammtidigt så måste jag säga att jag faktiskt tycker synd om dessa oxå..
för att bli en så egocentrisk och manipulerande person tror ja att de måste ha varit med om något som gjort den till va de e..
det är självklart ingen ursäkt men kanske nåt man kan tänka på?
kan ta min egen pappa som exempel!
han e iofs död nu, men när han levde gjorde han inget annat än att ge mig falskt hopp, vi hade dålig kontakt och han gjorde bort sig gång efter gång..
vilket gjorde mig riktigt förbannad och besviken..
och de finns ingen ursäkt för att man sårade sina barn!
MEN efter att han dött och jag snokat i hans liv lite så hittade jag de stora bidragande orsakerna till att han var som han var..
en mycket osäker människa som växt upp i en familj där mamman var hård och hans egna tvillingsyster blev bortadopterad..
han hade med andra ord inte haft det lätt..
som sagt det är verkligen ingen ursäkt över hur HAN betett sig..
MEN idag kan jag ändå på nåt lustigt sätt förstå..
sen finns de ju de idioter som sitter och leker troll på olika forum bara för att de inte har nått bättre för sig och de tål ja inte ;)
Jag hoppas innerligt att alla som är här inne är genuina. Jag som numer (ny diagnos igen) är "emotionell instabil med bipolära drag" kan kanske uppfattas som att jag ändrar åsikter utåt sätt, men det hoppas jag bara beror på hur jag mår för stunden. Exempelvis igår var jag sprudlande glad, och då blev säkert mina inlägg väldigt positiva, idag när jag mår sämre, så blir säkert inläggen lite mer negativa.
// David
Självklart kan man ändra åsikt, det kan vara att man lärt sig nått nytt, ser saken på ett annat sätt osv, men det är skillnad mot att ändra åsikt efter vem man pratar med.
Jag är en människa som har svårt att lita på människor, det finns ingen jag litar på till 100%.
Att bli vän med mig tar lång tid. Ytliga vänner som man hälsar på och pratar lite med i affären är en sak, men de litar jag inte på överhuvudtaget. Snackar man skit eller inte kan stå för sina åsikter så är det bye bye.
När man blivit vän med mig så har man en lojal och trofast vän. Finns inte mkt jag inte gör för mina vänner.
Jag har blivit psykiskt mobbad i många år i grundskolan samt haft en del "vänner" förr som har varit jättetrevliga mot mig men som har snackat skit bakom ryggen på mig. Tror det är därför jag är såpass svår att lära känna.
Sara
Människor som kör med falskhet och lögner har ofta en bakomliggande orsak som en djup osäkerhet,de vill binda så många som möjligt i deras så att säga lögnklan,jag tror inte dom vill agera som dom gör men kan inte styra sitt beteende. Känner människor som har "vaknat" upp ifrån att varit en "skit" till att bli en väldigt ödmjuk människa. Oftast kommer inte sådana uppvaknande förrän det har hänt något tragiskt i deras egna liv,eller att deras egna lögn har slagit tillbaka på dom själva.
#21 precis!
därför tycker ja att de e viktigt att man som medmänniska även ska våga lita på andra människors förmåga att ändra sig! :)
Falsk är man om man utger sig för att vara någon man inte är för eget utnyttjande, för att skaffa sig fördelaktig information m m.
Tyvärr så finns det alldeles för många "platta" människor som inte vågar sticka ut hakan och säga sin åsikt, men de är inte falska, de är bara väldigt irriterande.
Bättre att ge klara besked i vad man tycker och tänker även om det inte är positivt för mottagaren. Det är bättre att säga det man menar istället för att säga det man tror att folk vill höra.
#22 Hopp till positiv ändring finns alltid.:)tur är väl det.:))
Visst är det en typiskt falsk människa du beskriver,men en människa som även far med osanningar för sanningen känns besvärligt jobbig för dem tycker jag även är falska men på en "fegare" nivå.
Jag själv är en människa som lätt säger spontant rakt ut vad jag tycker och tänker och jag har ju märkt att folk tar det på väldigt olika sätt. Endel blir rädda,varför vet jag inte exakt,jag har alltid föredragit sanning före lögn. Och endel uppskattar det högt och just dessa människor har man väldigt lätt att få kontakt med. Är det så..att dessa som blir lite rädda för rättframhet är rädda för att bli sårade? För visst kan ens rättframhet ibland bli lite "klumpig" som den andre kan ha uppfattat som sårande,fast ens avsikt har inte alls varit menad att såra….
# 24 - Kanske det är lite av vår svenska mentalitet, att vi knyter näven i byxfickan, att vi inte vill ha någon som rör om i grytan. Det fungerar bäst när jag får ha mina skygglappar på och det är "husfrid".